ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק+) אישר היום (רביעי) את צמצום הפקת הנפט הגדול ביותר מאז 2020, מה שעלול להוביל לזינוק מחודש במחירי הדלק העולמיים ולעלייה נוספת באינפלציה המשתוללת מזה מספר חודשים במדינות רבות ברחבי העולם, כולל בישראל. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, הקיצוץ צפוי לעמוד על שני מיליון חביות נפט ביום, המהוות כ-2% מסך ההיצע העולמי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההחלטה מגיעה לאחר שמחירי הנפט צנחו בשבועות האחרונים משיא של כ-120 דולר לחבית לפני שלושה חודשים לכ-90 דולר לחבית בלבד. זאת, בין היתר בצל העלאות הריבית שבנקים מרכזיים ברחבי העולם מובילים והחששות ממיתון שעלול להתפרץ בעקבותיהן.
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במסגרת הישיבה של ארגון אופ"ק+, בה החליטו על הקיצוץ בהפקת הנפט
מסיבת עיתונאים במסגרת הישיבה של ארגון אופ"ק+, בה החליטו על הקיצוץ בהפקת הנפט
מסיבת עיתונאים במסגרת הישיבה של ארגון אופ"ק+, בה החליטו על הקיצוץ בהפקת הנפט
(צילום: EPA)
ההחלטה הגיעה על אף שהממשל האמריקני, בראשות הנשיא ג'ו ביידן, הפציר באופ"ק שלא לצמצם את הפקת הנפט. בתגובה להחלטה, דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, טענה כי ברור שהארגון מתואם עם רוסיה, קראה להחלטה "טעות" וטענה כי היא "מוטעית".
בנוסף, ביידן הורה לשחרר לשוק 10 מיליון חביות נפט מתוך המאגר האסטרטגי של ארה"ב, אולם אנליסטים סבורים כי למהלך לא תהיה השפעה משמעותית על המחירים. כעת, הממשל האמריקני שוקל גם להקל על הסנקציות שהטיל על ונצואלה, במטרה לאפשר לתאגיד האנרגיה שברון לחזור ולשאוב נפט במדינה האוטוריטרית - כך לפי הוול סטריט ג'ורנל.
אופ"ק הוא ארגון בין-מדינתי שמטרתו להוות קרטל נפט והוא כולל בין היתר מדינות כמו אלג'יריה, איראן, עיראק, כווית, לוב, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, ונצואלה ועוד. משנת 1965, המטה של הארגון ממוקם בווינה, אוסטריה (אשר דווקא אינה חברה בארגון), ומטרתו לווסת את קצב הפקת הנפט באמצעות שיתוף פעולה בין המדינות המייצאות אותו, ובכך לשלוט במחירו.
בסוף שנת 2016 הוקם הארגון אופ"ק+, אשר כולל בתוכו עוד עשר מדינות שלא היו חברות בארגון המקורי, בהן רוסיה, מקסיקו וקזחסטן. בסך הכל, מדינות הארגון מחזיקות בכ-55% מסך הפקת הנפט העולמי ובכ-90% מסך מאגרי הנפט העולמיים, מה שנותן לארגון כוח משמעותי מאוד בהשפעה על מחירי השוק.
בינתיים בישראל, הירידות במחירי הנפט בעולם והעלייה בשער החליפין הביאו להפחתה של 12' אג' מהמחיר לצרכן (כולל מע"מ), שהייתה אמורה להביא את המחיר ל-6.25 שקלים לליטר. אולם, בהתאם לתיקון בצו מס הבלו שבוצע בחודש קודם, הפחתת המס מקוצצת במקרה כזה ב-13 אגורות לליטר, והמחיר לצרכן נשאר זהה באוקטובר - 6.37 שקלים לליטר.
פורסם לראשונה: 19:52, 05.10.22