4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הכסף ה"נעלם" של כולנו: מיליארדים רבים "שוכבים" במרתפי המדינה ולא חוזרים לבעליהם החוקי בגלל חוסר היכרות עם מערכת המיסוי בישראל או נקודות הזיכוי המגיעות לאזרחים, נתונים לא עדכניים ברשות המיסים וסתם שאננות של האזרחים ושל הבירוקרטיה. כך קבע דו"ח המבקר שפורסם בשבוע שעבר, ממנו עלה כי בכל שנה נגבים למעלה ממיליארד שקל של מיסים מיותרים מאזרחי ישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מה אפשר לעשות בנידון? האופציה הוותיקה והנפוצה ביותר היא שימוש בשירותיו של רואה חשבון. כזה שמכיר את המערכת, מה מגיע לכם, ובעיקר - יודע להתמודד עם הטופסולוגיה הבלתי נגמרת, תחום שרובנו מתקשים בו מאוד.
אופציה נוספת שהופכת להיות יותר ויותר מקובלת בשנים האחרונות היא שימוש באמצעים טכנולוגיים שנועדו לזהות החזרי מס שמגיעים לכם ובמקרים מסוימים גם יגישו עבורכם את המסמכים עד לקבלת הכסף בחשבון הבנק. בין החברות הללו בישראל ניתן למנות את פיבו (Fibo), טקסאון (tax:on) ו-פינאפ (Finupp), אשר נקנתה השנה על ידי בית ההשקעות מיטב ד"ש.
4 צפייה בגלריה
הפלטפורמה של פיבו
הפלטפורמה של פיבו
רואה חשבון וירטואלי. הפלטפורמה של פיבו
(צילום מסך)
טקסאון למשל, היא פלטפורמת אינטרנט שמציעה תהליך מתמשך של מעקב אחר הזכאויות השונות של הלקוח והגשה שנתית קבועה של הבקשות להחזר. הפלטפורמה מגישה עבורך את הבקשה לקבלת החזר מס וגובה על השירות 8 שקלים בחודש, ללא עמלה נוספת. בדיקה של שש שנים לאחור תעלה לכם 69 שקל, אולם היא אפשרית רק למנויים.
בניגוד לטקסאון, פינאפ למשל לא יקחו מכם תשלום על מנוי חודשי ואפילו יבצעו את הבדיקה (החד-פעמית, בניגוד לטקסאון) עבורכם בחינם. העלות? עמלה בגובה 9.5% מההחזר שיתקבל אם המסמכים והאישורים יאספו על ידך (טופס 106, ביטוח לאומי ואישורים נוספים במידת הצורך). אם תבקשו, היא תעשה את זה עבורכם ואז היא תגבה עמלה בגובה 15% מההחזר.
4 צפייה בגלריה
הפלטפורמה של טקסאון
הפלטפורמה של טקסאון
8 שקלים בחודש, ללא עמלה נוספת לפי גובה ההחזר. הפלטפורמה של טקסאון
(צילום מסך)
גם פיבו, הסטארטאפ שנתמך על ידי היזם אורי לוין, ממייסדי ווייז (waze), מציע שירות של בדיקה חינמית לזכאות להחזר מס עבור שש השנים האחרונות. על מה כן תשלמו? על הבקשה עצמה יקחו פיבו עמלה של 12% מסך ההחזר השנתי, אולם עד תקרה של 1,500 שקל. קיבלתם החזר של עד 250 שקל? לא תשלמו עמלה כלל.
מה כולל השירות? פיבו מתממשקת באופן אוטומטי עם מאגרי מידע של רשות המיסים, חברות הביטוח, בנקים ורשויות נוספות, כך שהיא משיגה עבורכם את המסמכים ומגישה אותם להחזר, לרוב ללא התערבות של אדם במהלך התהליך.

"80% מהשכירים זכאים להחזר מס כלשהו"

רועי קימחי, מנכ"ל ומייסד פיבו, מסביר: "כיום יש 8.2 מיליארד שקל של מיסים מיותרים שמחכים בקופת המדינה. 80% מהשכירים זכאים להחזר מס כלשהו ואילו 92% מהאוכלוסייה מעולם לא הגישו בקשה להחזר מס. זאת, בין היתר בגלל חוסר מודעות, ריבוי טפסים ובירוקרטיה ופחד מתהליך יחסית מסובך שכולל לעיתים מונחים לא ברורים".
מה הסיבה שכל כך הרבה אנשים זכאים להחזר? "יכולות להיות המון סיבות לזכאות להחזר מס: חופשה ללא תשלום או אבטלה; ביטוח חיים; משכנתה; ילדים שנולדו בסוף שנה; הפרשי שכר משמעותיים; תרומה של למעלה מ-190 שקל; השקעות בשוק ההון; עבודה בשני מקומות במקביל ועוד", מסביר קימחי.
לטענת פיבו, הסכום הממוצע של החזר מס ללקוחותיהם עומד כיום על 5,790 שקל. יתרה מכך, פילוח נתוני ההחזרים הממוצעים של הסטארטאפ מציג תמונה מרתקת לגבי ההחזר הפוטנציאלי שאתם עשויים לקבל בהתאם לגיל, מצב משפחתי ואיזור מגורים.
למשל, ההחזר הממוצע של בני 25-19 עומד על 2,916 שקל בשנה. אצל בני 35-26 - 5,147 שקל. בקרב בני 45-36 - ההחזר קופץ ל-7,492 שקל בשנה. בני 55-46 קיבלו החזר שנתי ממוצע של 7,061 שקל; בני 65-56 קיבלו 4,991 שקל ובני 66+ קיבלו החזר ממוצע של 5,523 שקל בשנה.
מהנתונים עוד עולה כי ההחזר הממוצע לתושבי באר שבע היה הגבוה ביותר ועמד על 7,313 שקל בשנה. בצפת וברמת הגולן היו זכאים ל-6,741 שקל בממוצע, בכפר סבא ל-6,126 שקל, בפתח תקווה ל-5,582 שקל ובתל אביב ל-5,511 שקל.
לקוחות פיבו שקיבלו הכי פחות החזרי מס הגיעו מטבריה (3,225 שקל), מאילת (3,179 שקל) ומנצרת (2,103 שקל), אולם מדובר כאמור רק בנתונים של לקוחות הסטארטאפ ולכן אינם מייצגים בהכרח את הממוצע הקיים בערים אלו בפועל.
נתון מעניין נוסף הוא הבדלים משמעותיים בין סכום ההחזר הממוצע לפי מצב משפחתי. לפי פיבו, ממוצע ההחזר לידועים בציבור עומד על 6,221 שקל; לרווקים על 5,469 שקל; לנשואים על 5,108 שקל; לגרושים על 6,777 ולאלמנים הוא כמעט פי שניים - 11,471 שקל.
פער משמעותי שקיים בין כל שלושת הפלטפורמות הנ"ל לבין שימוש ברו"ח, הוא שאף אחת מהן לא מספקת את שירותיה לעצמאים, אלא רק לשכירים. "החלק המורכב בדו"חות השנתיים של עצמאים הוא החלק של ההוצאות. הוצאות מוכרות באופן שונה כתלות בסוג העסק וצריך לקלוט כמויות אדירות (מאות ולפעמים גם אלפי) חשבוניות מס וקבלות, לוודא שהן תקינות ולחשב את אחוז ההוצאה המוכר במס. זה מערך מורכב מאוד מבחינה טכנולוגית שכרגע אנחנו לא תומכים בו, אבל אולי נתמוך בו בעתיד", מסביר קימחי.
בנוסף, לדבריו, "גם אצל שכירים, יש מקרים שבהם בכל זאת צריך לפנות לרו"ח. כמו למשל אם למשתמשים יש עסקים או נדל"ן בחו"ל".

"גביית אחוזים מההחזר: שיטה לא הגונה ולא מקצועית"

וכאן מגיעה השאלה המרכזית שלנו - מה עדיף, ללכת לרו"ח או להשתמש באחת מהפלטפורמות האוטומטיות? לטענת רו"ח איריס שטרק, הנשיאה היוצאת של לשכת רואי חשבון, האוטומציה של תהליך הגשת הדו"חות היא הליך מבורך, אולם מלבד היתרונות שבשימוש ברו"ח בשר ודם, יש משהו פסול מיסוד בשיטות שמחייבות את הלקוח לפי אחוזים מסכום ההחזר.
"שכר טרחה לא צריך להיות קשור לגובה ההחזר, אלא לפי מורכבות הדו"ח וכמות העבודה שנדרשת מהרו"ח. לא מעט שכירים מגיעים ליועץ ומגלים שלא מגיע להם החזר, אבל רואה החשבון עדיין עושה את עבודתו ובודק את הנתונים. שכר הטרחה לשכירים הוא יחסית נמוך וכאשר מדברים על עצמאים ועל ייעוץ, שכר הטרחה של רוה"ח יותר גבוה.
"כל השיטה של גביית אחוזים מההחזר היא מאוד מסוכנת, מוטה ועלולה להוביל לסיכון בשיקול הדעת. אין שום קשר בין גובה ההחזר שיקבל האדם לעלות הבדיקה. גם אם בן אדם קיבל מיליון שקל, אין סיבה לקחת שכר טרחה אם העבודה הייתה אותה עבודה. זו שיטה לא הגונה ולא מקצועית. אנחנו לא צריכים לשאוף להחזר הכי גדול, אלא לעזור לבן אדם לעשות את הדו"ח הכי נכון כדי שלא יסתבך".
יחד עם זאת, יצויין כי יש רואי חשבון בשוק שלוקחים גם הם תשלום יחסי מגובה ההחזר, אשר לשכירים עשוי להגיע גם עד 25%. מהצד השני, קיימות פלטפורמות דיגיטליות שמציבות רף מקסימלי לעמלה, כמו פיבו, או כאלו שגובות מחיר חודשי ולא בהתאם לגובה ההחזר, כמו טקסאון.
היבט בעייתי נוסף, לטענת שטרק, הוא הפן האישי שחסר בחלק מאותן פלטפורמות והאחריות שלוקח איש המקצוע. "הרבה פעמים כשמשתמשים בשירותים של חברות מסוג זה ולא של רו"ח, אתה מקבל את ההחזר ואחרי כמה שנים מגלים שמשהו לא היה כלול, כמו הכנסות משכר דירה או מביטוח לאומי, ופתאום מקבלים דרישות לתשלום מס. אותם אנשים כבר שילמו עמלה לאותן חברות שגובות לפי גובה ההחזר ולא היה מי שיטפל בהם.
רו"ח איריס שטרק, הנשיאה היוצאת של לשכת רואי חשבוןאיריס שטרק, הנשיאה היוצאת של לשכת רואי חשבוןצילום: שלומי יוסף
"הזכות לייצג אל מול רשות המיסים ניתנה בחוק לרו"ח, ליועץ מס ולעורך דין, מכיוון שיש כאן אחריות להיכרות עם חוקי המס, מה ניתן לנכות ומה, מה חייב ביטוח לאומי, מה היא הוצאה מוכרת ולדיווח נכון. לכן, הטכנולוגיה היא הכלי, אבל חייב לעמוד מאחור מישהו שייצג אותך. ברגע שהגשת את הדו"ח, אתה כבר לא יכול לחזור בך ואתה נתון לביקורת של שירותי המס, לכן כדאי מאוד שתהייה מיוצג על ידי גורם מקצועי.
"אדם יכול גם להגיש לבד דו"ח החזר מס לשכירים, אבל כשמישהו מייצג אותך ולוקח אחריות הוא צריך להיות בעל ידע. זה כמו שלא תלך לבית משפט בלי עו"ד או תעשה לעצמך טיפול רפואי על ידי מחשב, אלא אתה רוצה מישהו שיהיה אחראי. חלק מהחוקים אפשר לכמת לפקודות מחשב, אבל חלק מהדברים מחייבים שיקול דעת של איש מקצוע".
פורסם לראשונה: 08:06, 29.10.21