החלק במשכנתאות שצמוד לריבית הפריים התייקר השבוע שוב בעקבות העלאת הריבית במשק בעוד 0.5%, וישראלים רבים מתקשים לעמוד בהחזרים. ויקטור חיון מחדרה, אוהד אלמליח מקיבוץ אילון ואבי אלמשלי מאשקלון סיפרו לאולפן ynet כי התשלומים על המשכנתאות שלהם קפצו ב-600 עד 950 שקל בחודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"לא דמיינו שזה יהיה המצב, עשינו את כל המחקר והשאלות והראיונות לפני לקיחת המשכנתא כדי לוודא שלוקחים את התנאים הטובים ביותר", אמר אלמשלי. "בדיעבד גילינו שהתנאים מאוד טובים אמנם אבל ברגע שהריביות עולות התנאים מאוד משתנים. לפני שמונה חודשים בבית הנוכחי זה התחיל ב-4,600 שקל ואז מגיע ל-5,500, כבר לא פשוט".
4 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
(צילום: AFP)
חיון התייחס לצעדים של נגיד בנק ישראל ואמר כי "אני מבין את הראיה המקצועית של הנגיד שרוצה לבלום את האינפלציה, אבל בפועל יש פה משפחות. אנחנו לא כרישי נדל"ן, אני מחזרתי את המשכנתא שלי, זה מפח נפש כפול - אחרי מיחזור משכנתא עוד נקבל עלייה כזו. המשפחות פה תחת מתקפה צולבת, הכל מתייקר: קניות בסופר, מים, ארנונה, צהרונים, זה לא נגמר. והמשכורת עומדת. אני ואשתי עובדים שנינו בעבודות מכובדות אבל השנה האחרונה הביאה אותנו למצב שאתה כבר על האדים אפילו כבר מתחת, וזה מטריד. התחושה היא שזה נעשה בצורה חדה מידי בלי לחשוב על ההשלכות יותר מידי, מה אתה עושה עם הזוגות הצעירים".
אוהד מה התחושות בבית אחרי ההעלאות? "אנחנו סופגים את זה, העלייה הזאת היא לא כיפית אבל לשמחתי אנחנו יכולים להתמודד עם זה, אנחנו לא נפגעים. גם הילדים שלנו הגיעו לגילים כאלה שההוצאות הולכות ופוחתות מבחינת החינוך והגנים. אבל אני שואל את עצמי מה עושות משפחות אחרות, זה מעל 10% והחזר חודשי שעלה תוך כמה חודשים אפילו לא נפרס על כמה שנים, זה מאוד משמעותי".
אלמשלי הוסיף, כי "התחושה היא שוב שיהיה קשה מאוד, איכשהו תמיד מסתדרים בסוף, מצמצמים במקומות אחרים, קונים פחות מותרות, פחות חו"ל ועושים מה שצריך כי הבית והגג לילדים זה הדבר הכי חשוב".
יו"ר ועדת הכספים משה גפני הניח השבוע על שולחן הכנסת את הצעת החוק שלו להגבלת עליית הריבית על המשכנתאות, לאחר שעברה ייעוץ משפטי, ולמרות הביקורת נגדה מצד נגיד בנק ישראל.
לפי ההצעה, בגלל העלאות הריבית התכופות של בנק ישראל בשנה האחרונה שנועדו להתמודד עם עליית המחירים, "נוסף נטל על גבם של לווים לאור התייקרות המחירים במשק", ולכן, "על מנת להקל על הנטל הכספי, מוצע לקבוע כי שיעור הריבית שנקבע בהלוואה לדיור לרכישת דירה יחידה המשמשת למגורים לא ישתנה בעקבות החלטה על העלאת הריבית כאמור, ואם הוחלט להעלות את הריבית בשיעור שנתי העולה על 1% לפחות, יהיה רשאי התאגיד הבנקאי להעלות את הריבית על ההלוואה במחצית השיעור". עוד נכתב כי החוק יחול על הלוואה שניתנה ביום התחילה של החוק ואילך - כלומר לא רלוונטי להלוואות קיימות.
נגיד בנק ישראל התייחס בחודש שעבר לכוונתו של גפני להגיש את ההצעה ואמר: "אינפלציה קודם כל פוגעת בשכבות החלשות ולכן הכאב שכרוך בהעלאת הריבית הוא מובן ונלקח בחשבון אבל נועד כדי למנוע כאב גדול יותר בעתיד. מי שאינו מבין זאת ומנסה למצוא פתרונות פלא בראש ובראשונה עלול לפגוע דווקא בשכבות החלשות".