הממונים על התחרות לשעבר מתגייסים לצדה שלך הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, ונגד המהלך של שר הכלכלה ניר ברקת, שקרא לפיטוריה. הממונים לשעבר חתמו על הצהרה משותפתו בה הם מזהירים מפני פוליטיזציה של רשות התחרות, וקוראים לברקת ולהימנע מפיטוריה של כהן. בין הממונים שלעבר שחתמו על ההצהרה: דודי תדמור, דרור שטרום, רונית קן -דיוויד גילה, מיכל הלפרין ועוד.
עיקרי המכתב: "כמי שעסקו ופעלו במשך שנים רבות בממשק שבין הממשלה לבין רשות התחרות, אנו מתנגדים לכל ניסיון לשבש ולפגוע בעצמאותה של רשות התחרות ובמעמדה החשוב כרשות מקצועית נקייה ממעורבות פוליטית, מעמד שנבנה במשך שנים בעמל רב ובשום שכל על ידי כנסת ישראל, וממשלות ישראל, בהחלטות ובחקיקה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש"
1 צפייה בגלריה
הממונה על התחרות, מיכל כהן, ושר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת
הממונה על התחרות, מיכל כהן, ושר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת
הממונה על התחרות, מיכל כהן, ושר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת
(צילום: נמרוד גליקמן, נחום סגל)
"אנו, הממונים לשעבר על התחרות, פונים אליך מתוך דאגה עמוקה נוכח הודעתך מאתמול בדבר כוונתך להביא לפיטורי הממונה על התחרות. אנו סבורים כי מהלך זה נעשה מתוך חוסר הבנה למעמדה ותפקידה הייחודי של רשות התחרות ושל העומדת בראשה, ומתנגדים לו נחרצות. עצמאותם של הממונה על התחרות ושל רשות התחרות, הם יסוד מהותי בכלכלת המדינה.
"לממונה על התחרות סמכות רחבה ביותר, במישורים הפליליים, המנהליים והאזרחיים. הממונה מקבל על פי שיקול דעתו הרחב החלטות, לרבות לגבי חקירות פליליות, קנסות בסכומי עתק, וזכויות רכושיות בהיקפים חריגים. הממונה חייב לכן להיות רחוק ומוגן מכל השפעה פוליטית ומכל מראית עין שלה. החלטותיו נמדדות בטיבן ובעצמאותן - בשום אופן לא במידת המקובלות שלהן על הדרג הפוליטי. הממונה נותן דין וחשבון לבית המשפט על הכרעותיו".

מנכ"ל משרד הכלכלה: "השר הציע לגברת להיפרד כידידים"

בתוך כך, מנכ"ל משרד הכלכלה אמנון מרחב התייחס בריאיון לאולפן ynet לדרישת השר ברקת כי עו"ד מיכל כהן תתפטר: "חד משמעית זה בסמכותו. אין אף עובד מדינה שהוא חסין מפיטורים. אני לא יודע מאיפה באה בכלל התזה הזאת. כל עובד באשר הוא, זוטר או בכיר, אפשר גם להעביר אותו מתפקידו. יש דרך. השר הממונה צריך לפנות לוועדת השירות בנציבות שירות המדינה, היא מתכנסת, שומעת את השר ודנה בדברים. כמובן שלעובד יש זכות שימוע, כמו לכל עובד, והוועדה, שכמדומני שלושה בכירים משירות המדינה קובעת את עמדתה, ומשם זה עובר לממשלת ישראל. זה ההליך, זו דרך המלך. השר ברקת נוקט בדרך הזאת".
עוד אמר מרחב, כי "בכל מקום עבודה הממונה מדבר עם העובד או עם הכפוף לו ואומר לו את הדברים שהוא חושב על עבודתו, על הדרך שבה הוא מנהל את היחידה, על היכולת או אי היכולת שלהם לעבוד ביחד. זה מה שעשה השר ברקת, הציע לגברת להיפרד כידידים כמו שאומרים, ואם לא, הכוונה וכך הוא גם יעשה, יפנה בדרך המלך. ככה זה נעשה בכל מקום עבודה תקין. אף עובד לא אמור לשמוע שהממונה עליו לא מרוצה מזה שהוא יקרא מכתב פנייה לזימון לשימוע בנציבות שירות המדינה. זה כך עובד במגזר הפרטי, זה בוודאי עובד ככה גם במגזר הציבורי. זאת דרך המלך".
על הטענות של ברקת נגד תפקודה של הממונה אמר מרחב: "אין מספיק נחישות ואין מספיק הרתעה ואין מספיק פעילות ואין מספיק חקירות ואין מספיק בדיקות נגד המונופולים והקרטלים, והדבר מתבטא בהעדר תחרות במדינת ישראל. ואני מדגיש, זה לא רק בחמשת החודשים האחרונים, אתם יכולים לפתוח את התקשורת בשנים האחרונות, את דוחות מבקר המדינה, ותראו ביקורת על הביצועים של רשות התחרות במדינת ישראל מקצה לקצה. ודווקא בשוק כל כך לא תחרותי, כל כך ריכוזי, אתה דווקא במקום הזה רוצה לראות רשות תחרות מאוד מאוד חזקה, מאוד מאוד אסרטיבית, וזה לא קורה לצערנו. אז כשיש כזה פער בין איך שצריך לנהוג ואיך שהרשות מנוהלת ותופסת את עצמה, השר חייב לפעול כשר ממונה. הוא חייב לפעול ולטפל באירוע הזה, ואם מנהל היחידה או במקרה הזה מנהלת היחידה לא פועלת כפי שמצופה ממנה וכפי שנדרש ממנה, אין מנוס מלהגיד לה תודה רבה, בואי ניפרד, ונביא לפה ממונה ראוי או ממונה ראויה שיובילו את הרשות הזאת לבצע את תפקידה כמו שצריך".
מלשכת שר הכלכלה ניר ברקת נמסר בתגובה, כי "מדובר במכתב הזוי ולא ראוי. החתומים עליו מגנים על חברתם שכשלה בתפקידה. במקום לנהוג בענייניות הם נפלו לתוך המשחק הפוליטי. המכתב מוכיח עד כמה תאוות שלטון הפקידים וההידבקות לכיסא, גוברת על טובת הציבור. השר ברקת ימשיך במהלכיו להילחם במונופולים ובקרטליזם, ולעצור את גל ההתייקרויות במשק".
במקביל, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תומך בדרישה של ברקת, וצייץ בנושא: "בשנים האחרונות רשות התחרות מתפקדת כ'רשות למיגור התחרות'. אני מגבה את שר הכלכלה בהחלטתו לשנות את אופן תפקודה של הרשות ולהעמיד בראשה מי שיהיה מחויב באומץ למאבק במונופולים ולקידום תחרות חופשית אמיתית. האחריות מוטלת עלינו כנבחרי ציבור והסמכות צריכה אף היא להיות בידינו".

"הרשות חלשה"

כאמור, ברקת זימן אתמול את כהן למשרדו ודרש ממנה להתפטר "לאור חוסר האמון העמוק שנוצר בין השניים וחוסר היכולת להמשיך לעבוד בצורה כזו, כשהפערים המקצועיים הם רבים וראש הרשות מסרבת לאמץ ולממש את מדיניות השר". לאחרונה דרש ברקת מכהן לפתוח בחקירה בחשד לתאום בין הספקים לעליות מחירים לנוכח העליות התכופות, בעוד הממונה סברה כי אין מקום לחקירה, ככל הנראה בגלל הקושי להוכיח תיאום בין הספקים ולהביא הוכחות לכדי כתבי אישום.
במשרד הכלכלה טענו כי "מהלך זה מגיע לאחר כחמישה חודשים בהם בחן השר ברקת את תיפקודה של הרשות. העובדה שחברות המזון, המונופולים ושווקים ריכוזיים רבים איבדו את הרסן בכל הנוגע להעלאות מחירים, נובעת בראש ובראשונה מחולשתה של הרשות כגורם מרסן והיעדר אימוץ של מדיניות אקטיבית ונחרצת לטיפול בסוגיות הליבה של הרשות ובעיקר הגברת התחרות. למרות שבבדיקות מקדימות לקראת כניסתו לתפקיד של שר הכלכלה ניר ברקת, עלתה ההבנה כי רשות התחרות הינה חוליה חלשה בכל הקשור במאבק להגברת התחרות, למלחמה במונופולים, כשלי שוק, קארטליזם וריכוזיות, השר נתן הזדמנות כנה ואמיתית לעבודה משותפת עם ראש הרשות מיכל כהן.
"לצערנו, נוכח היעדר שיפור בביצועי הרשות, סביב המדיניות הרצויה והיעדר אימוץ של מדיניות השר הממונה, נוכח השר ברקת כי אכן הרשות סובלת מתת תיפקוד חמור. לאור זאת, ולאור חוסר האמון העמוק שנוצר בין השניים וחוסר היכולת להמשיך לעבוד בצורה כזו כשהפערים המקצועיים הם רבים וראש הרשות מסרבת לאמץ ולממש את מדיניות השר ולנוכח הכשלים בתפקוד, ביקש השר ברקת מהממונה על התחרות מיכל כהן לסיים את תפקידה".
הממונה על התחרות לא התרגשה מהדרישה של ברקת, ובמכתב פנימי לעובדי הרשות, כתבה: "רשות תחרות עצמאית שאינה כפופה לשיקולים פוליטיים וללחצים של בעלי הון חיונית לשם שמירה על התחרות החופשית בישראל. "יש לנו משימה קשה ומורכבת לפעול לטובת הציבור בישראל. לא כל החוכמה נמצאת אצלנו, ואנחנו תמיד שמחים לשמוע דעות סותרות וביקורת בונה. יחד עם זאת, לא נתפשר על עצמאות רשות התחרות. אני יודעת שאתם באים כל יום לעבודה מתוך תחושת שליחות ואמונה בדרך. אני ממשיכה כרגיל ואני מבקשת גם מכם להמשיך לבצע את תפקידכם נאמנה על הצד הטוב ביותר, כפי שאתם עושים כל העת", כתבה כהן.