"כל הצעדים שהממשלה עשתה עד עכשיו לא מתמודדים עם הבעיות המרכזיות ביותר של המשבר - ובראשן שיעור האבטלה הגבוה". כך אמר היום (ג') ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום קהלת לכלכלה ולשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר, בראיון לאולפן ynet. הדברים נאמרים על רקע נתוני משרד האוצר שפורסמו השבוע לפיהם בתרחיש מחמיר שבו ייעצרו ההקלות ותהיה החמרה בהגבלות, התוצר צפוי להתכווץ ב-7.2%, ושיעור האבטלה צפוי להגיע ל-15% בסוף השנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"ברגע שיש שיעור אבטלה כל כך גבוה והרבה מאוד אנשים לא מצליחים למצוא עבודה, לא רק אלה שפוטרו, גם צעירים, חיילים שהשתחררו, סטודנטים שנכנסים לשוק העבודה מתקשים מאוד למצוא עבודה. זאת בעיה חברתית ממעלה ראשונה וצריך לטפל בה", אומר ד"ר שראל.
2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה ראשון לציון
שירות התעסוקה ראשון לציון
שירות התעסוקה ראשון לציון
(צילום: אורי דוידוביץ')
הוא סבור כי התוכניות של הממשלה לא יביאו לשיפור המצב. "המשבר מאוד רציני. הוא ישפיע גם לטווח ארוך ואנחנו נצטרך לסבול את התוצאות של המשבר עוד הרבה זמן", הוא אומר. "לצערי, המדיניות לא מקלה על המצב, לא גורמת לכך שהמצב יהיה פחות חמור, המדיניות רק מחריפה את הבעיה".
2 צפייה בגלריה
מיכאל שראל
מיכאל שראל
ד"ר מיכאל שראל. "המדיניות רק מחריפה את הבעיה"
לדבריו, הדבר המרכזי שצריך לעשות עכשיו מבחינת מדיניות כלכלית הוא להפחית את עלויות ההעסקה של המעסיקים. בנוסף הוא מציע שהמעסיקים לא יפרישו לפנסיה של העובדים בשנה הקרובה.
"זה ישפיע על גובה הפנסיה שהעובדים יקבלו עוד 30 שנה, זה יהיה כמה שקלים פחות, אבל זאת הבעיה המרכזית שלנו היום", ציין. "אפשרות אחרת היא להעביר את דמי ביטוח לאומי שמעסיקים משלמים לעובדים. זה גם כן יקטין את עלויות העסקה. אפשרות נוספת זה לבטל באופן זמני את שכר המינימום. המעסיקים יוכלו לקלוט יותר עובדים בעלי מיומנויות נמוכות בשכר נמוך, כל זה צריך לעשות על מנת להקטין את האבטלה באופן מיידי".
ד"ר שראל אמנם הדגיש כי אנחנו לא מתקרבים למשברים כמו ביוון וארגנטינה, אבל הוסיף כי "במדיניות לא נכונה אנחנו עלולים להגיע לשם".