נזקי מבצע "שומר החומות" למשק הישראלי עומדים עד כה על 540 מיליון שקל. כך לפי ניתוח שפורסם היום (ה') על ידי אגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים. הערכה זו מתייחסת לפגיעה בפעילות העסקים ומפעלי התעשייה בהתאם להנחיות פיקוד העורף, לפיהן ב-11-13 במאי לא התקיימה עבודה במלואה במחוזות דרום ומרכז.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האומדן מבוסס על עלות יום עבודה, תחת הנחה כי כ-35% מהמועסקים במרחב דרום נעדרו מעבודתם, לצד כ-10% במרחב מרכז. יחד עם זאת, האומדן אינו לוקח בחשבון נזקים כספיים מפגיעות ישירות במפעלים, פגיעה ברווחיות ונזקים עקיפים כגון פגיעה במוניטין מול לקוחות בחו"ל, ביטול עסקאות, אי-עמידה בלוחות זמנים ועוד.
1 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי מושב יציץ
יירוטים בשמי מושב יציץ
יירוטים בשמי מושב יציץ
(צילום: אלעד גרובר)
ניר שור, מנהל מרחב דרום בהתאחדות תעשיינים, אמר כי "בניגוד לסבב הקודם שאז פיקוד העורף אישר רק למפעלים חיוניים לעבוד, הפעם ניתנה הנחייה כי כל מפעל שיש בו מיגון לעובדים יכול לפעול ועל כן בסבב הזה, מרבית המפעלים ממשיכים לעבוד גם אם כמות העובדים פחתו. למרות פגיעות של רסיסים בשישה מפעלים בדרום, לא היה עד כה אפילו נפגע אחד מקרב העובדים".
יתרה מכך, בעלי מפעלים מציינים כי חלק מהעובדים בעיקר מקרב תושבי אשקלון באים לעבודה בגלל המיגון, היות ובשכונות הישנות באשקלון אין מיגון.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, אמר: "התעשייה הישראלית ממשיכה לייצר תחת אש ועם נוכחות דלה יותר של עובדים ולכן הנזק למשק קטן יותר מסבבים קודמים. על המדינה להסדיר בהקדם את תשלומי השכר לעובדים הנעדרים ממקום עבודתם ובכך לייצר שקט נפשי לעובדים ולמעסיקים".
בשלב זה התעשיינים עדיין נאבקים כדי שהמדינה תגיע להסדר מיידי בדבר תשלום השכר שלא מגיעים לעבודה, היות ולא מדובר ביום מחלה או ביום חופש. היעדרות בגלל מצב בטחוני אינה מוסדרת בחוק והמעסיק אינו חייב לשלם בגינה, אלא אם כן העניין מוסדר על ידי המדינה.