פריז וציריך הצטרפו להונג קונג בטופ רשימת הערים היקרות ביותר ברחבי העולם השנה, והורידו את סינגפור ואוסקה מהפסגה. זאת על פי על מדד עלויות המחייה העולמי האחרון של יחידת המחקר של אקונומיסט, שמראה כיצד מגפת הקורונה השפיעה על מחירי הסחורות והשירותים ביותר מ-130 ערים (נכון לספטמבר 2020). על פי הדיווח, הקפיצה של ציריך ופריז למקום הראשון נבעה מהתחזקות הפרנק השוויצרי והאירו לעומת הדולר, שנחלש.
הקפיצה הגדולה ביותר במדד הייתה של טהראן, שעלתה 27 מקומות ברשימת הערים היקרות וזאת בעקבות הסנקציות שהטילה עליה ארצות הברית. עם זאת, בסקר שפורסם מצויין כי הגורם המשמעותי ביותר שהשפיע על השינויים בדירוג היה היחלשות הדולר עקב המשבר.
3 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב
(צילום: shutterstock)
"מגפת הקורונה גרמה לדולר האמריקני להיחלש בעוד שמטבעות מערב אירופה וצפון אסיה התחזקו כנגדו", אמר אופאסנה דט, ראש מדד יוקר המחייה בעולם ביחידת המחקר של אקונומיסט. לדבריו, "סינגפור ואוסקה, שירדו מהמקום הראשון המשותף עם הונג קונג, מצאו את עצמן בדירוג הרביעי והחמישי בהתאמה". את המקום החמישי חולקת אוסקה עם תל אביב, שדורגה במקום העשירי ב-2019.
3 צפייה בגלריה
(נתונים: יחידת המחקר של אקונומיסט)
בתוך כך, ניו יורק ולוס אנג'לס ירדו שתיהן בדירוג. התפוח הגדול נפל במקום אחד למקום השביעי ביחד עם ז'נבה, ולוס אנג'לס צנחה למקום התשיעי - ביחד עם קופנהגן.
הדירוג מתבסס על השוואה של 138 מוצרים ושירותים בכ-130 ערים שונות ברחבי העולם. כל עיר מקבלת ניקוד בהתאם לרמת המחירים בה, שנמדדים לפי הדולר האמריקני. בדו"ח הנוכחי תל אביב קיבלה ניקוד של 101, כשהערים במקום הראשון קיבלו ניקוד של 103.
3 צפייה בגלריה
(נתונים: יחידת המחקר של אקונומיסט)
"מגפת הקורונה השפיעה על הרגלי ההוצאות בכל רחבי העולם, כאשר מחירי הסחורות החיוניות הוכיחו עמידות גבוהה יותר מאלו שנחשבו ללא חיוניות", נכתב בדו"ח. "עם זאת, הדבר מתורגם למחירי מצרכים, כמו קפה, גבינה, אורז ומיץ תפוזים, שנשארים יציבים, ולא בהכרח עולים. הלבוש היה הקטגוריה היחידה שראתה ירידה ממוצעת במדד המחירים, משום שצרכנים רבים קנו פחות בתקופה הקורונה. לעומת זאת, מוצרי האלקטרוניקה הביתיים רשמו את עליות המחירים הגדולות ביותר, בהתאם לכך שעובדים רבים עברו לעבוד מהבית".