"קטגורית הסטוק מעבר לשיא שלה, מכאן היא יכולה רק לרדת". כך אמר בשיחה עם ynet גבי אוהב ציון מחברת סקטור אפיקים, יבואן גדול של כלי בית, שהיה מהספקים הבולטים של רשת ג'מבו סטוק שקרסה ונותרה חייבת לו, לטענתו, מיליוני שקלים.
לדבריו, "יש כבר קניבליזציה בענף, גופים חדשים וחזקים כמו שופרסל והראל ויזל נכנסו, רשת בום של אלי להב, יוחננוף רכש את זול סטוק, הם כולם פותחים סניפים חדשים שמתחרים על אותם צרכנים, זאת בנוסף לזה שאנחנו כבר חווים האטה במכירות בגלל המצב".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
ג'מבו סטוק
ג'מבו סטוק
ג'מבו סטוק
(צילום: ניצן גור)
עוד טען אוהב ציון, כי "כיום, למעט מקס סטוק שהיא במקום הראשון וגם משהו אחר כי היא פותחת חנויות ענק עם חווית קניה ומגוון גדול של קטגוריות, המתחרות שלה הרחק מאחור. מקס סטוק יודעת להשתנות כל הזמן. אי-אפשר למכור סט טושים אינסוף פעמים. השוק נהיה צפוף. נכנסה שופרסל, עם יכולות ניהוליות וכספיות, שקנתה את דן דיל ופותחת סניף ראשון בטירת הכרמל, ואחריו יפתחו עוד סניפים. הייתי בפסח בסניף הראשון של ג'מבו באילת והייתה התנפלות אדירה. זה לא שקנו, ממש בזזו את המדפים כאילו חילקו שם בחינם.
"יש לג'מבו בשורה - מגוון ענק של קטגוריות, סחורות מיובאות מחו"ל וחווית קנייה. מחלקת הצעצועים לבדה היא בשטח של 1,000 מ"ר, אין כזה לשום רשת אחרת. זה מפלצת, ואני לא חושב שלרשתות האחרות יש מענה", אמר.
לדבריו, "כל חנויות הסטוק, ששטחן עד 1,000 מ"ר, השוק יכול להתהפך עליהן, גם אז ייקח עוד שנה או שנתיים. הצרכן היום מחפש חדשנות, חוויית קנייה, זה לא רק המחיר. גם ארה"ב עברה הליך דומה - אין חנויות קטנות, רק מפלצות ענקיות. לדעתי ברשתות הסטוק יודעים את המצב".
אתה ספק גדול של ג'מבו סטוק, לא ראית מה הולך לבוא? "הקריסה שלהם באה לנו בהפתעה. לא הרגשנו שמשהו קורה, לא היה כלום חריג, שום דבר שיכלתי להגיד: 'איך לא ראיתי את זה?' חד-משמעית אני יכול להגיד שלא היה סימן להאטה. העסק עבד, הכל שולם. שמעתי שבזמן האחרון הבעלים היה פחות בארץ והניהול של העסק התבצע מרחוק, יתכן שזה גרם למצב. רועי (ונונו, המנכ"ל - נ"ז) נעלם ולא עונה, אבל יכול להיות שיש כאן סיפור מאחורי הקלעים שאנחנו לא יודעים ולא קשור לביצועי הרשת. להפך, מה שגרם לנו ולספקים אחרים להרגיש עוד יותר בטוחים בעסקים איתו, זה שהקרן של ההסתדרות קנתה מניות של הרשת. כשגוף גדול כמו ההסתדרות קונה, זה ציון דרך".
מה הסיכוי שתראה חלק מהחובות בחזרה? "אני מקווה שהנאמן ימכור או יפעיל את הרשת וירכוש מהספקים סחורה נגד מזומן. אני בטוח שכל הספקים יתנו יד לזה. מדובר ברשת שעבדה לא רע. אי-אפשר לקחת את זה מרועי, שבא משום מקום והקים רשת של 16 סניפים, עובדה שגם הספקים וגם הבנקים נתנו לו אשראי. אני חושב שאם ספקים לא היו מנסים לבזוז את הרשת ולהדליף כבר בשלב מוקדם על המצב, אולי הוא היה מצליח לפתור את המשבר ולמזער נזקים. מה שקרה הביא אותו למבוי סתום".
2 צפייה בגלריה
אתר ג'מבו סטוק. "כרגע בשיפוצים"
אתר ג'מבו סטוק. "כרגע בשיפוצים"
אתר ג'מבו סטוק. "כרגע בשיפוצים"
(צילום מסך)

כל הסניפים נסגרו, האתר מושבת

כזכור, בפסח הגיש בנק לאומי בקשה לבית המשפט לפתוח בהליכים נגד ג'מבו סטוק בטענה לחוב כלפיו של שמונה מיליון שקלים. לאחר שהבעלים, רועי ונונו, לא הגיב לבקשת בית המשפט, הוחלט למנות לרשת את עו"ד אמיר ברטוב לנאמן הזמני, בנוסף להוצאת צו הקפאת הליכים.
במקביל, הרשת סגרה את כל הסניפים של, וגם הפסיקה את הפעילות באתר האינטרנט שלה. "כל סניפי רשת ג'מבו סטוק יהיו סגורים עד להודעה חדשה, סניפים בהם מתבצעת חלוקת דואר יחזירו את החבילות לדואר ישראל", נכתב בחשבון הפייסבוק שלה, ואם מישהו מנסה להיכנס לאתר, נכתב בדף הראשי שלו "לקוחות יקרים, האתר כרגע בשיפוצים וסגור להזמנות כעת".