יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד סיפק הבוקר (שלישי) הצהרה יוצאת דופן, שיש מי שיאמרו שאף חורגת מתפקידו כיו"ר ארגון העובדים הגדול בישראל. בר-דוד קרא בישיבת הנהגת ההסתדרות לחרם צרכני בשל ההתייקרויות, ואף נקב בשמות החברות שמהן הוא ממליץ להפסיק לקנות - דיפלומט, שסטוביץ וקימברלי קלארק - בהן מועסקים עובדים המאוגדים על ידי ההסתדרות, וחרם אפשרי יכול לפגוע גם בהם כמובן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
(צילום: ארן דולב)
"עוד לפני שהם רוצים לייקר הם עושים פה רווח של עשרות אחוזים יותר מאשר במדינות אחרות", אמר בר-דוד בנוגע ליבואנים האמורים. "למה? אולי אנחנו פראיירים. אולי אנחנו לא יודעים לצרוך נכון ולא מנצלים כולנו את הכוח שלנו כהסתדרות עם 800 אלף חברים, מיליון איש סביבנו, כדי לייצר את הכוח הצרכני החזק ביותר במדינת ישראל.
"אני הזהרתי שאם החזירות תימשך לא אהסס לפעול", המשיך בר-דוד. "חברה שתתחזר על חשבון אזרחי ישראל, תצטרך להתמודד עם ההשלכות של המהלכים שלה על ידי חרם צרכנים שאנחנו נפעיל עליהם החל מהיום. שסטוביץ, דיפלומט, קימברלי קלארק - נגמרה החגיגה. אנחנו נלך על הראש של כל חברה כזאת. אני קורא לאזרחי מדינת ישראל להפסיק לקנות את המוצרים של החברות שלכם. יש תחליפים ואני מבקש להתחיל להיות צרכנים נבונים ולקנות את התחליפים שיש בכל סופר במדינת ישראל". בהסתדרות ציינו שאינם חוששים שעובדים יפוטרו בשל החרמת החברות.
בר-דוד אף נקב בשמות המוצרים וקרא שלא לשלב אותם במתנות לחג שנקנות על ידי הוועדים: "פרינגלס, אריאל, אורל-B, אולווייז, האגיס, לילי, קוטקס, כל החברות האלה, מבקש מ-800 אלף חברי ההסתדרות וכלל אזרחי מדינת ישראל - תעצרו את עושק המחיה במדינת ישראל, תעצרו אותו כאן ועכשיו, זה בידיים שלנו. אני קורא לוועדי העובדים - כולם - אנחנו עומדים לפני חגים, קונים חבילות ועניינים - נא להקפיד מול מי שמוכר את החבילות שהמוצרים האלה לא יהיו בתוך החבילות, שום דבר. תשתדלו שהכול יהיה מוצרים כחול-לבן, בואו נחזק את התעשייה הישראלית על חשבון המוצרים האלה".
בין המוצרים של החברות המדוברות שבר-דוד קורא להחרימן, אפשר למצוא את האגיס וטיטולים, מוצרי ניקול ונייר טואלט לילי של קימברלי קלארק, שמפו ומרכך הד אנד שולדרס ופנטן של פרוקטר אנד גמבל ביבוא והפצה של דיפלומט, אבקת כביסה אריאל, אוריאו ושוקולד מילקה של דיפלומט, מוצרי מאסטר שף, טונה ריו מארה, צ'וקטה, לוטוס, קולגייט ופסטה ברילה של שסטוביץ.

"יש לנו עודף תקציבי ויש לנו נכסים. נשתמש בהם"

בר-דוד, שמאגד תחתיו את הוועדים החזקים במדינה, שיש הטוענים שגם הם תורמים לא מעט לעלייה ביוקר המחיה בשל התנאים והשכר שהם מקבלים, טען כי חברות הענק מנצלות את המצב: "יש פה ניסיון ציני לנצל את הכאוס הפוליטי וחברות ענק מנסות להמשיך לעשוק את החברה הישראלית ולהעלות מחירים. לפני כמה חודשים עלות השילוח הייתה 20 אלף דולר למכולה, היום זה ירד לדעתי לפחות מחצי. הדולר היה נמוך? עלה. המצב הכלכלי של תעשיינים ובעלי העסקים לא רע ורואים את זה גם בעודפי גבייה של המדינה".
הוא הוסיף איום לכיוון הממשלה הזמנית: "אני מתחיל להתקרב לקבל החלטה לצאת לרחובות ולסגור את המדינה על רקע יוקר המחיה. אני רוצה תשובות לעובדים, פתרונות לעובדים, אני רוצה תוספות לעובדים כפיצוי על יוקר המחיה, גם ככה שכר המינימום נתקע לנו. אם לא אקבל פתרונות בנושאים האלה, יש לנו עוד ישיבות הנהגה עוד שבוע-שבועיים, לא יהיו תשובות? תאריך הביצוע מוכן אצלי, אני פונה למדינה - אל תנסו אותי ואותנו, את ציבור העובדים במדינת ישראל".
בר-דוד אף טען כי ההסתדרות תקצה כספים לצורך המאבק, וחשף כי היא מצויה בעודף תקציבי: "נתתי הנחיה לגזבר להקצות 40 מיליון שקל כקופסה מיוחדת למלחמה ביוקר המחיה. אני מעדכן אתכם - 15 מיליון שקל מעודף שיש לנו, עודפי תקציב בשוטף, ו-25 מיליון שקל מרזרבות של שנים קודמות. הנחיתי את מנכ"ל ההסתדרות ואת יו"ר מועדון 'ביחד בשבילך' להכין בדחיפות חבילות מוזלות של מלחמה ביוקר המחיה שיעזרו לעובדים בנושא חזרה לביה"ס. יכול להיות שנעשה כמה סופרים חברתיים בבתי ההסתדרות. יש לנו מספיק נכסים שנכשיר אותם, יש זכיין שנתקשר איתו. נייצר רק לחברי ההסתדרות מוצרים במחירים ההגיוניים שלהם, אפשר למכור כל דבר כזה ב-30% פחות, מישהו גוזר עלינו בדרך ואת זה אנחנו יכולים לעשות".
בהמשך לדברי יו"ר ההסתדרות בישיבת ההנהגה, ההסתדרות גם גיבשה תוכנית של הצעות לצעדים להפחתת יוקר המחיה בשיתוף פורום ארלוזורוב.
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר בתגובה לקריאה לחרם על היבואנים: "היסחפות אחר גל פופוליסטי. היה נכון שאנשי המקצוע שלך יפגשו איתנו ויקבלו את מלוא העובדות בטרם אתם יוצאים במהלך כנגד ארגונים עסקיים וכנגד ארגון מעסיקים".
שסטוביץ מסרה בתגובה: "בניגוד להתייחסות אלינו בתקשורת ועל ידי גורמים שונים כ'ענקית מזון', שסטוביץ מהווה רק 1.3% משוק המזון בישראל. כמו כן, בניגוד לפרסומים בתקשורת, שסטוביץ לא ביצעה עליית מחירים גורפת, אלא עליית מחירים נקודתית בלבד במספר מצומצם ממוצריה. גם עתה העדכון עליו מדובר הינו חלקי בלבד תוך ששסטוביץ ממשיכה לספוג חלק ניכר מההתייקרויות ומעליות המחיר מספקיה.
"במשך כל תקופה זו אנו פועלים ונמשיך לפעול מול הספקים שאנו עובדים עמם ונעשה כל מאמץ לקבל הקלות עבור הצרכנים. אנו מגנים כל חרם באשר הוא וסומכים על הצרכנים שיעשו את השיקולים שלהם באופן עצמאי".