אין זה סוד שהשכר בחלק נכבד מהמגזר הציבורי ממשיך להיות גבוה בהרבה מהשכר הממוצע במשק. עלות השכר של אלפי עובדים מגיעה לסכומים גבוהים במיוחד, המשולמים מהקופה הציבורית. אמנם גם במגזר הציבורי יש עובדים שמשתכרים הרבה פחות מהשכר הממוצע, אך כשיש עובד שעלות השכר החודשית שלו היא 119 אלף שקל - זה לא הגיוני, לא מוצדק ומכעיס.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חודש בלבד לאחר שנכנס שר האוצר, ישראל כץ, ללשכתו, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס, הבשורה העיקרית שלו הייתה כי "בכוונתי לחסוך מיליארדי שקלים בתשלומי השכר במגזר הציבורי". הכתבים הכלכליים הוותיקים הביטו אלה באלה, שכן שמעו הבטחות מסוג זה במשך שנים רבות, והבינו שהשר, שידע אמנם בעבר להתמודד עם ועדי העובדים בנמלים, יתקשה מאוד לקצץ את שכרם של עובדי המגזר הציבורי כולו.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ בריאיון באולפן
ישראל כץ בריאיון באולפן
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: קובי קואנקס)
ובדיוק זה מה שקרה. ביום שלמחרת כבר אמר לי יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, כשהוא מגחך על דברי שר האוצר: "שקל אחד לא יקוצץ משכרם. ואני אחראי לאמירה הזאת".
השר ניסה להמשיך במהלך וקבע אפילו מתווה לקיצוץ - בין 3% ל-10%, לפי רמת השכר של העובדים. על פי התוכנית שגובשה באוצר, לא יקוצץ השכר רק למשתכרים פחות מ-7,000 שקל ברוטו בחודש. מ-7,000 ועד 15 אלף יקוצץ השכר ב-3%, מ-15 אלף עד 20 אלף שקל השכר יקוצץ ב-7% ומ-20 אלף שקל ומעלה יהיה קיצוץ של 10%. עוד נקבע קיצוץ על פי השיעורים האלה בפנסיות החל משכר של 15 אלף שקל, ודמי הניהול יועלו מ-2% ל-5%.
אולם, כצפוי, איומי השביתה הכללית במשק מכיוונה של ההסתדרות הגיעו מיד. כץ נבהל וניסה לקצץ רק את שכרם של 1,000 בכירי המגזר הציבורי, ואפילו בזה לא הצליח, בשל התנגדות שהעלה בממשלה השר זאב אלקין, שביקש דווקא להרחיב את הקיצוץ.
רק הקפאת שכר השרים וחברי הכנסת לחודש ינואר 2021 - שעמד לעלות בשיעור גבוה בשל עליית השכר הממוצע במשק בשנת הקורונה - יצאה לפועל.
לכן לא יתפלא איש כאשר בדו"חות השכר של משרד האוצר לשנת 2020 לא יהיה שום שינוי. רבים מעובדי המגזר הציבורי, בנמלים, בתעשיות הצבאיות, במערכת הבריאות ובחברות הממשלתיות ימשיכו להשתכר שכר גבוה עוד יותר, ולדאבוננו גם הפערים בין שכר הגברים לנשים יישארו בעינם.