גם האיטלקים, בדומה לישראלים ולאחרים בעולם, סובלים מההתייקרות המשמעותית במחירי הדלק בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, שהגיעו ל-2.07 אירו לליטר. הממשלה האיטלקית כבר הורידה לאחרונה את המס על הדלק ב-0.3 אירו לליטר על מנת להקל על אזרחיה, והיא צפויה להמשיך בהטבה הזאת לפחות עד תחילת אוקטובר, כך על פי התקשורת המקומית.
חבילת הסיוע, שככל הנראה תאושר במחצית השנייה של חודש יולי תהיה בשווי של כ-8 מיליארד אירו, כשהממשלה האיטלקית תממן אותה מהביצועים הכלכליים והפיננסיים הטובים מהצפוי שלה השנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תחנת דלק במילאנו
תחנת דלק במילאנו
תחנת דלק במילאנו
(צילום: AP)
זאת לא ההטבה היחידה של הממשלה שקשורה לאנרגיה. ב-30 ביוני היא אישרה צעדים לתמיכה בחוזים ארוכי טווח לייבוא גז, הפחיתה מס על חשבונות אנרגיה במשקי בית ונתנה הלוואה של 4 מיליארד אירו לחברת האנרגיה GSE SpA כדי להאיץ את מילוי עתודות הגז שלה לקראת החורף הבא. סך כל ההוצאות של הממשלה בעקבות משבר האנרגיה יגיעו ל-40 מיליארד אירו.
בשבת עדכן רוברטו צ'ינגולאני, השר שאחראי על מקורות האנרגיה באיטליה, כי רוסיה צמצמה את יצוא הגז שלה למדינה ב-15%. למרות שצ'ינגולאני מצפה שהמחירים יעלו עוד יותר בעקבות הסגירה המתוכננת לתחזוקה של צינור נורד סטרים, הוא טען שמילוי עתודות הגז האיטלקי לחורף נותר עדיין יעד "אפשרי".

ביידן גם מנסה להילחם במחירי הדלק

בינתיים בארה"ב, הנשיא ג'ו ביידן גם מנסה לצנן גם את מחירי הדלק המטפסים - ללא הצלחה. אחרי שבשבוע שעבר ביקש מהקונגרס לאשר הקפאה של המס הפדרלי על הדלק, שעומד על 18.4 סנט לגלון (3.78 ליטר), לשלושה חודשים, ודרש מהמדינות להשהות זמנית את המיסים שהן לוקחות על דלק - בסוף השבוע הוא אף ביקש מתחנות הדלק להוריד מחירים בציוץ בטוויטר.

"המסר שלי לחברות המפעילות את תחנות הדלק וקובעות את המחירים במשאבות הוא פשוט: אנחנו בתקופה של מלחמה עולמית", כתב ביידן בציוץ. "הורידו את מחירי הדלק שאתם גובים, ותעשו את זה עכשיו", דרש הנשיא.
הציוץ של ביידן גרר תגובה ממייסד אמזון ג'ף בזוס, שהטיל דופי בממשל בשל התנהלותו בנוגע למחירי הדלק. "אאוץ'", כתב בזוס. "האינפלציה היא בעיה משמעותית מדי מכדי שהבית הלבן ימשיך להצהיר הצהרות כאלה. או שזה כיוון שגוי או שזאת אי הבנה עמוקה של הדינמיקה הבסיסית של השוק".

בישראל: הפחתה של שקל שלם - החל מאוגוסט

כאמור, ההתייקרות על הדלק הגיעה גם לישראל, כאשר רק לפני מספר ימים מחיר לליטר 95 קפץ בעוד 36 אגורות, ולראשונה מאז שנת 2012 חצה את רף 8 השקלים (8.08 שקל). זאת למרות שגם בישראל מס הבלו על הדלק הופחת בחצי שקל כבר בחודש אפריל. ללא הפחתת מחצית השקל במס, מחיר הדלק כעת היה בשיא חדש במחירים שוטפים - 8.58 שקל בשירות עצמי.
שר האוצר אביגדור ליברמן ניסה להילחם במצב, והודיע על הפחתה של חצי שקל נוסף, שתיכנס לתוקף החל מה-10 באוגוסט עד ל-15 בנובמבר. "אנחנו לא אספני שקלים ולא מחביאים כספים מתחת לבלטה", טען שר האוצר בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה. "התחלנו לפני כמה חודשים עם נושא הפחתת מס הבלו על בנזין וסולר, זה נגמר ביולי, ולכן אנחנו עובדים על הארכה של עוד ארבעה חודשים. בנוסף אנחנו רוצים במקום חצי שקל - להוריד שקל".
ליברמן טען שלא מדובר בכלכלת בחירות משום שהמהלך התחיל לפני פיזור הכנסת, והסביר כי כעת נמצא התקציב למימון ההפחתה בשל ההכנסות העודפות ממיסים וממקורות נוספים: "אלו מהלכים שהתחלנו לדון בהם לפני ההודעה על פיזור הכנסת ואני מתכוון כשר האוצר, למרות שיש מערכת בחירות להתמקד קודם כל בעבודתי כשר האוצר ולא כיו"ר מפלגה שמתמודדה בבחירות". עוד אמר כי "אם נוריד את מס הבלו בשקל זה יהיה טוב לתעשייה וטוב לאזרחים, וזה ישפיע גם על האינפלציה וגם על יוקר המחייה".