עם תחילת החופש הגדול והימים החמים שבדרך, אזרחי ישראל צפויים להתמודד בימים הקרובים עם שורה נוספת של העלאות מחירים, שככל הנראה תמשיך ותתארך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נתחיל עם מחיר הדלק שעלה הלילה (בין חמישי לשישי) בחצות ב-36 אגורות ל-8.08 שקלים לליטר אוקטן 95 בשירות עצמי (כולל מע"מ), ובכך חצה את מחיר ה-8 שקלים לליטר לראשונה מאז 2012, אז נקבע השיא ההיסטורי בספטמבר על 8.25 שקל לליטר. זאת, לאחר שבחודש שעבר זינק המחיר ב-66 אגורות ל-7.72 שקלים לליטר.
1 צפייה בגלריה
חלב, חשמל ודלק יתייקרו
חלב, חשמל ודלק יתייקרו
חלב, חשמל ודלק יתייקרו
(צילום: שאטר סטוק, יריב כץ)
ללא הפחתת מחצית השקל במס על הדלק מה-13 באפריל השנה, היה מחיר הדלק כעת בשיא חדש במחירים שוטפים - 8.58 שקל בשירות עצמי לליטר אוקטן 95. עם זאת, החל מ-10 באוגוסט ככל הנראה תיקבע הפחתה של חצי שקל נוסף במס על מחיר ליטר בנזין, מעבר להפחתה של חצי שקל שקיימת בחודשים האחרונים - כך שהמס על ליטר בנזין יוזל בשקל שלם עד 15 בנובמבר 2022.
מעבר לתוספת הכספית הגדולה שתשלם כל משפחה עבור הוצאות תדלוק למכוניות המשפחתיות, הזינוק במחיר הדלק משפיע על המשק כולו. גם כאשר מביאים לחנות מוצרים, מחיר ההובלה יקר יותר, וזה צפוי לגרום לעוד התייקרות. בנוסף, גם התעשייה משלמת יותר כסף על הדלק וצפויה להעלות מחירים.

בשבוע הבא: החלטה על מחירי החשמל, והתייקרות אפשרית של החלב לצרכן

במקביל, בשל הזינוק במחירי הפחם, בשבוע הבא תתכנס רשות החשמל כדי לקבל החלטה על העלאת תעריפי החשמל לצרכנים הביתיים. מחירי החשמל בישראל צפויים לעלות כנראה בשיעור גבוה יחסית, שעלול להגיע גם ליותר מ-10%, אך בשלב זה נראה שההעלאה תתפרס על פני תקופה, וייתכן שתידחה בחודשים אחדים.
בתחילת השנה הודיעה רשות החשמל על התייקרות החשמל בשיעור של 5.7%, אולם לאחר התערבות שר האוצר אביגדור ליברמן הופחתה ההתייקרות לפני חודשיים לשיעור של 3.5% בלבד.
גם במקרה הזה, התייקרות החשמל, גם אם באחוזים בודדים, תגרום להתייקרות של מוצרים ושירותים רבים במשק והיא תשפיע לכן גם על עלייה נוספת בשיעור האינפלציה הגבוה כבר כעת. בשל תקופת ממשלת המעבר לא יוכל כנראה שר האוצר להפחית עוד את המס על הפחם, שכן הדבר מהווה מתן הטבה לציבור ועלול להיחשב כשוחד בחירות.
עוד התייקרות אפשרית החל מיום ראשון - והפעם במקרר החלב בסופרמרקטים: מחיר החלב הגולמי (אותו משלמות המחלבות לרפתנים בשער הרפת) יעלה בכ-13% מחר. לפי הודעת משרדי החקלאות והאוצר גם מחירי מוצרי החלב שמחיריהם מפוקחים על-ידי המדינה יעלו במקביל ב-4.9%. מדובר בליטר חלב בקרטון ובשקית, גבינה לבנה 5%, גיל, אשל, שמנת חמוצה 15%, שמנת מתוקה 38%, גבינות עמק וגלבוע במעדנייה ומוצרים דומים (שנמכרים בגדלים שונים מהנקובים בצו הפיקוח).
לפי המחלבות, לא ברור אם בשלב זה הייקור יתגלגל לציבור. המחלבות דורשות ייקור גדול יותר, של לפחות 6.5%, כפי שהמליצה ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות. במקסימום הן מבקשות ייקור שיהיה דומה להתייקרות החלב הגולמי - של 13%.
בעוד שייקור החלב הגולמי נעשה לפי מנגנון אוטומטי, ייקור מוצרי החלב שבפיקוח דורש אישור דירקטוריון מועצת החלב וחתימת שרים ואלה עדיין לא התקבלו.
אם ייחתם הצו, המחלבות יוכלו לייקר את המוצרים באופן מיידי לצרכנים, אך לא בטוח שיעשו זאת. תנובה עתרה לבג"ץ וייתכן שהן ימתינו עד שיתאפשר להן לייקר את המוצרים בשיעור גבוה יותר.
פורסם לראשונה: 10:14, 30.06.22