לחץ מקומם ופסול על אישה קשת יום: נציגה משפטית של חברת סלקום הזהירה אותה שאם לא תשלם חוב קצבתה תעוקל, זאת בעוד מהלך כזה אסור על פי חוק. בסלקום אמרו בתגובה: היה מקום לגלות רגישות בתיק הזה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ליאת (שם בדוי) מתמודדת שנים ארוכות עם אינספור בעיות. בעבר נפלה קורבן לאלימות מתמשכת מצד בעלה לשעבר. כשנפרדה ממנו הופיעו צרות אחרות: היא חלתה בסוכרת, ומצבה הבריאותי הידרדר עד כדי כך שהפסיקה לעבוד. בעקבות כך החלה לקבל מהביטוח הלאומי קצבה בסך 2,335 שקלים לחודש, סכום עלוב שבאמצעותו היא צריכה לפרנס את עצמה ואת בנה הקטין, וגם לסייע לשני ילדיה הבוגרים שגרים ביחד איתה.
1 צפייה בגלריה
ליאת (שם בדוי) אשר חברת סלקון מאיימת לעקל את קצבת הביטוח הלאומי שלה בגלל חוב
ליאת (שם בדוי) אשר חברת סלקון מאיימת לעקל את קצבת הביטוח הלאומי שלה בגלל חוב
האישה שנפלה קורבן לאיום השווא
(צילום: שלו שלום)
לפני כחודש קיבלה שיחה מעורכת דין מטעם סלקום, שהזהירה אותה שאם לא תשלם מיד חוב בסך 1,230 שקלים, קצבתה תעוקל. עו"ד: "איך יהיה לך נוח לשלם?"; ליאת: "קודם תשאלי אם יש לי כסף, הוצאתי הכל על זריקות לסוכרת"; עו"ד: "תרשמי, עד ה-15 לחודש את צריכה לשלם לפחות 500 שקל כדי שלא יעקלו לך את הביטוח הלאומי"; ליאת: "תוכלי להוסיף קצת זמן?"; עו"ד: "לא. בוודאות". ליאת התחננה, ובתגובה נענתה שאם לא תשלם במועד, "הסכום יהיה מעוקל גם בביטוח לאומי דרך הוצאה לפועל".
ליאת מספרת: "בגלל שאני מגמגמת אנשים חושבים שאני לא מבינה ותמימה. בסוף השיחה הרגליים קרסו הרגשתי שאני מתמוטטת. פחדתי על עצמי ועל הילדים. האישה המיואשת פנתה לאגודה לזכויות האזרח ונדהמה לגלות כי מדובר באיומי סרק, שכן החוק איננו מתיר לעקל קצבאות.
"על פי חוק ההוצאה לפועל לא ניתן לעקל גמלאות, קצבאות, משכורת עד לסכום מינימלי וסיוע כספי לתשלום שכר דירה", מבהירה עו''ד רעות שאער, מנהלת פניות הציבור באגודה. "לצערנו, החברות הגדולות, שגובות חובות מאנשים רבים, שוכרות את שירותיהם של עורכי דין. הם רואים לנגד עיניהם רק את שורת הרווח שבסוף תהליך הגבייה. חלק גדול מהאוכלוסייה לא מודע לזכויותיו, ויש ניצול מחפיר של חוסר הידע הזה באמצעות לחצים ואיומים בלתי חוקיים".
מסלקום נמסר: "אנו פועלים על פי חוק תוך בחינת כל מקרה לגופו. לאור נסיבות המקרה נוותר ונסגור את ההליכים בתיק זה, ומתנצלים אם היה מקום לגלות רגישות גבוהה יותר".