כלכלת בריטניה רשמה התכווצות חסרת תקדים של 20.4% בחודש אפריל בעקבות משבר הקורונה. כך לפי לשכת הסטטיסטיקה הלאומית שפרסמה היום (ו') נתונים בנושא. צפי האנליסטים עמד על 18.4%. מדובר בירידה החודשית החדה אי פעם - והיא גדולה פי שלושה מזו שנרשמה במהלך כל המיתון הכלכלי של 2008. בחישוב שנתי מדובר בקריסה של 24.5%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשלושת החודשים שהסתיימו באפריל התמ"ג התכווץ ב-10.4% בהשוואה לשלושת החודשים שקדמו להם. הצפי במקרה זה עמד על 10%.
1 צפייה בגלריה
ר"מ בריטניה, בוריס ג'ונסון
ר"מ בריטניה, בוריס ג'ונסון
ר"מ בריטניה, בוריס ג'ונסון
(צילום: רויטרס)
ג'ונתן את'וו, סגן ראש הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה מסר כי "למעשה, כל התחומים הכלכליים נפגעו, בהובלת הפאבים, ההשכלה, הבריאות ומכירות הרכב שתרמו לצניחה ההיסטורית". הוא הוסיף כי "מגזרי הייצור והבנייה הראו גם הם ירידות משמעותיות, כאשר ייצור המכוניות ובניית בתי מגורים נפגעו בצורה קשה במיוחד. המסחר של בריטניה עם שאר העולם נפגע גם הוא קשות בשל המגפה, עם ירידות גדולות בייבוא וייצוא מכוניות, דלקים, עבודות אמנות וביגוד".

החשש: מיתון עמוק

הוא אמר גם ש"ירידת התמ"ג מאפריל היא הגדולה ביותר שחוותה בריטניה אי פעם, יותר מפי שלושה לעומת זאת של חודש מרץ (5.8%), וקרוב לפי עשרה מהירידה החדה ביותר שנרשמה לפני משבר הקוביד 19".
אך כלכלת בריטניה התכווצה עוד לפני אפריל. בשלושת החודשים הראשונים של 2020 היא רשמה התכווצות של 2%, וזאת ימים ספורים לפני שמשבר הקורונה דירדר אותה בחדות מטה. כלכלנים צופים ירידה גדולה אף יותר בשלושת החודשים שבין אפריל ליוני, מה שיכניס את המדינה לתוך מיתון עמוק.
"בהינתן שההקלות בהסגר החלו במאי, אפריל יהיה כנראה החודש הקשה ביותר עבור התמ"ג, כך שהרע ביותר מאחורינו", כך אמר אנדרו ווישרט, כלכלן שמתמחה בבריטניה מחברת Capital Economics, "אך ההתאוששות תהיה ממושכת, כיוון שההקלות יוסרו רק בהדרגה ובתי העסק והצרכנים ימשיכו להיות זהירים. ובעוד הנפילה החדה ביותר בפעילות נמצאת מאחורינו, העלות הכלכלית של הקריסה והעלייה באבטלה ליותר מ-8% שתבוא בעקבותיה רק מתחילות להיות מורגשות".
תג' פריח, כלכלן ראשי ב-Institute of Directors, אמר שווירוס הקורונה גרם לנזק כלכלי חסר תקדים ש"סביר שיצלק את ככלת בריטניה לתקופת מה. אחרי שסיפקה חמצן לעסקים, על הממשלה למצוא כעת דרך להמריץ את הפעילות. אם היא תחכה להמשך השנה עד שתפעל זה יסכן יותר עסקים ומשרות".