דו"ח השכר שמפרסם מדי שנה משרד האוצר מגלה שוב ושוב את כל העיוותים וחוסר הצדק בחלק מתשלומי השכר למגזר הציבורי - שב-2019 עלו בכ-10 מיליארד שקל. הסיבה לעלייה היא רק בחלקה בשל העלאות שכר, שדווקא לא היו מוגזמות בשנה שלפני משבר הקורונה. הסיבה המשמעותית יותר היא שבניגוד לעמדה, שעליה הצהירו לא אחת ראש הממשלה ושרי האוצר, המגזר הציבורי במקום להצטמצם רק הולך וגדל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי, בליווי מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, במפקדת 'אלון'
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי, בליווי מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, במפקדת 'אלון'
פנסיה ממוצעת של למעלה משבעה מיליון שקל לפנסיונר של מערכת הביטחון
(צילום: דובר צה"ל)
תוסיפו לזה את הפנסיות הגבוהות המשולמות במערכת הביטחון, בממוצע יותר מ-7 מיליון שקל לפנסיונר, ואת השכר הגבוה מאוד המשולם במערכות הביטחון ולרופאים - וקיבלנו תקציב ענק של תשלומי שכר על ידי המדינה, המגיע כמעט למחצית מתקציב המדינה השנתי.
אז היכן כדאי לעבוד בישראל? במובנים רבים עדיין בשירות המדינה יותר מאשר במגזר הפרטי. לכן גם שיעור העובדים המחליפים מקום עבודה בשירות המדינה נמוך ב-50% מאלה במגזר הפרטי המחליפים מקום עבודה. השכר הממוצע במגזר הממשלתי הגיע ל-16,991 שקל, בעוד שהשכר הממוצע במשק היה רק כ-10,000 שקל בשנת 2019. הבדל עצום.

בעצם השכר בכל שירות המדינה, יחד עם מערכות הביטחון, החינוך והבריאות, גבוה אף יותר - 17,190 שקל. ולא רק זאת: מתברר שהשכר במגזר הפרטי עלה ב-20 השנים האחרונות בשיעור ניכר פחות מאשר במשרדי הממשלה, המובילים בהעלאת השכר, ובמגזר הציבורי כולו. עוד סיבה טובה לעבוד במגזר הציבורי.
ויש גם שכר מוגזם ופערים לא מציאותיים בדו"ח השכר. איזו סיבה יש לכך שמפכ"ל המשטרה ונציב שירות בתי הסוהר ישתכרו כמאה אלף שקל בחודש, כאשר ניצב במשטרה, למשל מפקד מחוז ירושלים או מחוז ת"א הקשים מאוד לניהול, יקבל כמעט חצי משכורת, רק כ-58 אלף שקל? ומדוע רמטכ"ל משתכר 8,000 שקל פחות ממפכ"ל משטרה? ואלוף דווקא משתכר 9,000 שקל יותר מניצב? התשובה הראשונה שקופצת לנו בראש: ככה.

ומדוע נמשכים הפערים הבלתי נסבלים והלא הגיוניים, שמגיעים גם לעשרות אחוזים, בין שכר של גבר לשכר אישה ובין שכר של יהודי לערבי? התשובה כנראה תהיה מאוד עצובה: כי ככה היה תמיד.
הגיע הזמן, באמת שהגיע, למנות ועדת מומחים, נטולת אינטרסים ממשלתיים-ביטחוניים-מגזריים, שתמליץ על שינוי כל דירוגי וטבלאות השכר במגזר הממשלתי בישראל. דו"ח מצוין שכתב לפני 32 שנים הפרופסור צבי זוסמן, בדיוק עם המלצות איך להסדיר את תשלומי השכר הממשלתיים, נגנז. הדו"ח קבע דרגות שכר קבועות במקצועות השונים, שהיו מונעות עיוותים כמו למשל - אחות לא תרוויח יותר מרופאה. הבטתי בו בימים אלה. תאמינו לי שהוא עדיין אקטואלי ואפשר ללמוד ממנו הרבה.