"אנחנו מחזיקים כספים של אנשים מסכנים פה בארץ, שקיבלו עזרה מהמשפחות שלהם בחוץ לארץ". כך אומר אופיר פנחסוב, בעלים של סניפי change (משרד חלפנות) בריאיון לאולפן ynet. בעוד שחנויות ונותני שירות אחרים החלו לחזור לפעילות, תעשיית חלפנות הכספים עדיין סגורה.
"אנחנו כועסים מאוד, מאוד כועסים, ואנחנו עוד נבוא חשבון עם הגופים ועם המשרדים בהמשך הדרך כי אנחנו, בדיוק כמו בתי המלון - האחרונים שנחזור לפעילות שוטפת", אומר פנחסוב. "אבל כרגע אנו רוצים לדאוג - פחות מאשר לפרנסה שלנו - לעשרות אם לא למאות אלפים במדינה שלא שומעים את קולם ואנחנו מחזיקים להם כספים.
2 צפייה בגלריה
סניפי change
סניפי change
סניף change . פנחסוב: "אנחנו רוצים לתת שירות, לא באנו וביקשנו פיצויים בינתיים, כרגע אנו שמים הכל בצד, ליבנו עם כל האנשים המסכנים שרוצים להעביר כספים למשפחות שלהם בחו"ל ואין להם איך לעשות את זה"
( צילום: אופיר פנחסוב)
"אני אתן דוגמא. יש לי כאן מסעדה לידי שיש שם פועל ישראלי מבולגריה. כל חודש הוא מקבל משכורת ובא לפה לשלוח 300 אירו למשפחה בבולגריה, לעזור להם. פיטרו אותו לפני חודש, ועכשיו המשפחה רוצה לשלוח לו כסף, לסייע לו. שלחו לו 300-400 אירו, הוא ואשתו באים לפה, עומדים לי מחוץ לדלת. זה מחזה קורע לב. אשתו נפלה על הברכיים, אומרת לי 'אופיר אני מתחננת אליך, אין לי כסף, יש לנו שלושה ילדים בבית, אני חייבת כמה לירות שיהיה לי לקנות להם אוכל'. אמרתי לה שיש משטרה ממול ליד הסופר, שמחכים שאני אפתח את הדלת לתת לי קנס 5,000 שקל".
למה שלא תוציא את ה-300 אירו ותביא לאותם אנשים את הכסף בחוץ, במעטפה?
"תודה רבה ששאלת. באבן גבירול, קולגה שלי, על מהלך כמו שתיארת קיבל 5,000 שקל קנס. המשטרה ראתה אותו יוצא עם מעטפה, לקוחה חיכתה לו בקיוסק ליד, והוא קיבל דו"ח. עשרות קיבלו דו"חות כאלה. בושה וכלימה למשטרת ישראל, חיפשה אותנו בציציות, גועל נפש. בושה".

איפה מנהיגי המדינה?

פנחסוב טוען כי מדובר בתעשייה גדולה יחסית, שלא קיבלה את הטיפול הראוי מהממשלה בצל המשבר: "אנחנו סקטור עם 1,600 נותני שירות. 1,600 נותני שירות! בושה וכלימה שנתנו לסנדלרים, לחנויות שטיחים ולאיקאה, ושיא השיאים שנשבר אתמול - למפעל הפיס נתנו לפתוח! ריבונו של עולם, נותנים למהמרים מסכנים, מיליון מובטלים - בואו תהמרו אצלנו. זו מדינה שבורה, ואני לא מאמין שקורה דבר כזה.
"איפה מנהיגי המדינה? איך אתם נותנים היתר למפעל הפיס לפתוח? לאנשים אין מה לאכול, ואתם אומרים לי שאני לא אמור לתת שירות? אומרים לי תשמע, הכסף שלך יכול להיות מדבק, אתה לא סטרילי. אנשים לא יודעים על מה הם מדברים בכלל".
2 צפייה בגלריה
סניפי change
סניפי change
זכוכית הפרדה בסניפי change . "כל האזרחים במדינה יודעים שהצ'יינג'ים במדינה מוגנים יותר מהדואר והבנקים"
(צילום: אופיר פנחסוב)
ואכן, בסניפי ה-change יש לרוב זכוכית רחבה שמפרידה בין נותני השירות ללקוחות, ומדובר בסניפים קטנים יחסית ולא עמוסים בדרך כלל. "כל האזרחים במדינה יודעים שהצ'יינג'ים במדינה מוגנים יותר מהדואר והבנקים", טוען פנחסוב. "כולם ראו את התורים מחוץ לסניפי הדואר, שם זה מחוללי ההדבקה הכי גדולים, אנשים נדבקו שם על ימין ועל שמאל בשבוע האחרון, ולנו אתם לא נותנים לפתוח? אני כבר מתחיל לחשוב שיש שם פוליטיקה בקבלת ההחלטות".

עולים להפגין מול ישיבת הממשלה

"כשאני דיברתי באופן אישי עם שר האוצר", מוסיף פנחסוב, "הוא אמר לי שאני מאוד צודק, שהוא מבין לליבי ושיעלה את זה בישיבת הממשלה הבאה, אבל משרד הבריאות כובל אותנו ועושה לנו שמות שם. עכשיו תודה לאל אני רואה שמשרד הבריאות גיבש את העמדות שלו, והיום בישיבת הממשלה דברים אמורים להשתנות. אנחנו לא מרפים ובעזרת השם היום בשעה 13:00 אנחנו עולים לירושלים להפגין מול משרד הבריאות על מנת שלא ישכחו אותנו בישיבה הזאת.
"אנחנו רוצים עוד היום, לא ביום ראשון, עוד היום, שמשרד הבריאות יוציא הנחייה למשטרת ישראל להפסיק לאכוף את הדבר הזה ולהפסיק לחלק לנו דו"חות. אנחנו רוצים לתת שירות, לא באנו וביקשנו פיצויים בינתיים, כרגע אנו שמים הכל בצד, ליבנו עם כל האנשים המסכנים שרוצים להעביר כספים למשפחות שלהם בחו"ל ואין להם איך לעשות את זה. יש פה אנשים והם שקופים".