עו"ד יעקב (ינקי) קוינט, מנהל רשות החברות הממשלתיות, הוא המועמד המוביל להתמנות למנהל רשות מקרקעי ישראל, במקום עדיאל שמרון שהתפטר בשבוע האחרון. קוינט אישר ל-ynet כי הוא מעוניין בתפקיד ומועמד למנהל הרשות, אך הוסיף כי "העניין עוד לא סגור".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשנה ליועמ"ש במשרד המשפטים, דינה זילבר, שלחה השבוע מכתב לשר השיכון הנכנס, יצחק כהן, שבו נתנה חוות דעת שלפיה ניתן לאשר מינוי מנכ"ל חדש לרשות מקרקעי ישראל, במקום שמרון, וזאת ללא מכרז. אולם, זילבר הבהירה כי למרות זאת היא ממליצה על הקמת ועדת איתור מהירה. פנייתה של זילבר הגיעה בעקבות פנייתו בנושא של סגן שר השיכון, יעקב ליצמן.
2 צפייה בגלריה
יעקב ינקי קווינט
יעקב ינקי קווינט
יעקב ינקי קוינט
(צילום: בשמת איבי)
ממשרד המשפטים נמסר כי "במענה לפניית שר השיכון ניתנה חוות דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-מנהלי), על דעת היועץ המשפטי לממשלה, שלפיה קיימת עדיפות של ממש לביצוע מינויו של מנהל רשות מקרקעי ישראל באמצעות ועדת איתור. בחוות הדעת פורטו שורה של טעמים המצדיקים את ביצוע המינוי באמצעות ועדת איתור. יחד עם זאת, הובהר כי בשים לב להוראת החוק המפורשת שלפיה על המינוי האמור לא תחול חובת המכרז ובשים לב לטעמים נוספים שפורטו בעמדת השר ובחוות הדעת, לא ניתן לקבוע כי יש מניעה משפטית לביצוע המינוי המסוים בעת הזו בפטור מלא ממכרז".
2 צפייה בגלריה
דינה זילבר
דינה זילבר
המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר
(צילום: יובל חן)
על פי הערכות, כאמור, המועמד המוביל לתפקיד הוא עו"ד קוינט, מנהל רשות החברות הממשלתיות, שמכיר היטב את רשות מקרקעי ישראל שכן שימש בעבר כיועץ המשפטי של הרשות. קוינט אישר היום כי הוא מועמד לתפקיד אולם הבהיר כי המינוי "אינו סגור", כאמור. בסביבתו של קוינט אמרו בעבר כי הוא מעוניין מאד בתפקיד.
שמרון הודיע על פרישתו מתפקיד מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל לאחר כהונה של 5.5 שנים. הפרישה הגיעה על רקע נתונים שפורסמו לפיהם חלה ירידה משמעותית בהיקף שיווקי הקרקעות לבניית דירות על ידי הרשות מתחילת השנה.
יו"ר פורום ההתיישבות ורשות מקרקעי ישראל בלשכת עורכי הדין, עו"ד אורן אבלה, קורא לסגן שר השיכון הנכנס יעקב ליצמן למנות את מנכ"ל רמ"י הנכנס באמצעות מכרז או ועדת איתור. זאת בעקבות הפרסומים לפיהם בכוונתו למנות לתפקיד את עו"ד ינקי קוינט ללא מכרז.
לדבריו, "דווקא היום, נוכח משבר האמון של הציבור במוסדות המדינה, יש חשיבות עליונה לכך שגוף ציבורי יעבוד בשקיפות מרבית. מכרז או ועדת איתור הן הדרכים הראויות למינוי נושאי משרה בגופים ציבוריים, ובפרט כאשר מדובר בתפקידים בכירים ורגישים כמו מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל הגוף המנהל את מקרקעי ישראל.
"עו"ד קוינט הוא אדם מוכשר, מנוסה וראוי. עם זאת, בחירה אוטומטית בוותיקי הארגון עלולה להתברר כטעות. יש לשקול ברצינות מועמדים הבאים מבחוץ, כולל כאלה המגיעים מהסקטור הפרטי, ואשר מכירים לעומק את כשלי רמ"י כמי שחוו אותם מבחוץ, כמקבלי שירות. יש מקום לבחון לעומק כל מועמד לגופו, במיוחד נוכח המשבר הקשה הפוקד כיום את הרשות, ודימויה הירוד בעיני הציבור".