מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון, הודיע היום (ה') כי הוא מתפטר מתפקידו. שמרון, שהחל לנהל את הרשות בשנת 2015, ביקש משר הבינוי והשיכון הנכנס, ח"כ יצחק כהן, ומסגן שר הבינוי והשיכון המיועד, ח"כ הרב יעקב ליצמן, לסיים את תפקידו. מועד פרישתו יסוכם במהלך השבועות הקרובים.
במהלך כהונתו כמנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) סייע שמרון ליישם את מדיניות הממשלה בתחום הדיור והנדל"ן, מקידום תוכנית מחיר למשתכן ועד לסיוע בגיבוש המדיניות החדשה לדיור במחיר מופחת, שאושרה בחודש שעבר במועצת מקרקעי ישראל. בתקופת כהונתו הרשות הפכה לזרוע היזמית של הממשלה בתחום התשתיות והפרויקטים הלאומיים. שמרון קידם את פינוי מחנות צה"ל, פינוי שדה דב ואת החתימות על הסכמי הגג עם כ-30 רשויות מקומיות.
1 צפייה בגלריה
מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון
מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון
מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון
(פוטו מרסלו אילת)
פרישתו של שמרון מגיעה על רקע הנתונים האחרונים שפורסמו, אשר מצביעים על שפל בשיווקי קרקעות לבניית דירות על ידי הרשות וכן חוסר היכולת לקדם את תוכניות הדיור המתוכננות בשל היעדר תקציב המדינה. על פי הנתונים, מתחילת השנה ועד ספטמבר שווקו קרקעות להקמה של פחות מ-20 אלף דירות - 37% פחות מבתקופה המקבילה אשתקד.
שלשום נעדר שמרון מדיון בוועדת פניות הציבור של הכנסת שנערכה בעקבות תלונות שהגיעו על שירות לקוי של הרשות. בתום הדיון, במהלכו הועלו תלונות על שירות לא יעיל, מערכת אינטרנטית שלא עובדת ועובדים בלתי מקצועיים במוקד הטלפוני, הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב טסלר, כי יערוך דיון נוסף לצורך בחינת השירות הניתן על ידי רשות מקרקעי ישראל. בשלב זה טרם ידועה זהות המחליף, אולם על פי הערכות אחד המועמדים המובילים הוא עו"ד יעקב קווינט, מנהל רשות החברות שהיה בעבר היועץ המשפטי של הרשות.
לדברי שמרון, "לאחר 5.5 שנים בתפקיד לאומי מאתגר, הודעתי לשר ולסגן השר המיועד על כוונתי להמשיך לאתגר הבא. אני שמח שעלה בידי לקדם את היעדים המשמעותיים של הרשות כפי שהוצגו בתכניות האסטרטגיות הרלוונטיות, לרבות ובעיקר הגדלה משמעותית של היצע הדיור והפיכת הרשות לשומרת הסף של קרקעות המדינה. אני מבקש להודות לרב ליצמן על שיתוף הפעולה במהלך החודשים האחרונים, לשר האוצר לשעבר משה כחלון על הגיבוי ולעובדי הרשות, שעושים מאמץ רב כדי להגביר את היקף שיווקי הקרקעות בישראל. הודעתי שאמשיך בתפקיד ככל שיידרש כדי לשמור על תפקודה התקין של הרשות".
השר יצחק כהן מסר: "הכרתי את עדיאל עוד מימיי כחבר כנסת. כסגן שר האוצר, עבדנו יחד כדי להוציא אל הפועל את מדיניות משרד האוצר ומטה הדיור. רשות מקרקעי ישראל היא גוף חשוב ומשפיע ברמה הלאומית על ענף הנדל"ן וענף התשתיות ועדיאל הפך אותה למשמעותית עוד יותר. בשם ממשלת ישראל אני מבקש להודות לו ובטוחני שהוא ימשיך לתרום לציבור באתגר הבא שלו".
ח"כ יעקב ליצמן הוסיף: "עדיאל ואני עבדנו יחד רבות בשנים האחרונות. כבר במערכת הבריאות היו לנו שיתופי פעולה רבים, ביניהם הסכם תל השומר להגדלת היצע הדיור באזור המרכז, שדרוג בית החולים ומהלכים נוספים. עדיאל סייע רבות בגיבוש המדיניות החדשה לדיור במחיר מופחת ובהעברתה במועצת מקרקעי ישראל. למרות שבחר אחרת, אני מקווה שנמשיך לראותו תורם למדינה בתפקידים נוספים".
יו"ר פורום ההתיישבות ורשות מקרקעי ישראל בלשכת עורכי הדין, עו"ד אורן אבלה, אמר עם פרסום ההודעה על ההתפטרות של שמרון כי "ההתפטרות אינה מפתיעה. בשמונת החודשים האחרונים אנו חווים חוסר תפקוד מצד הרשות, שמתבטא בביטול פגישות, אי קבלת קהל, אחוז נמוך של העובדים שבכלל מגיעים לעבודה ותחושת כאוס כללית. בתקופה זו לא השכילה הרשות להושיט יד לציבור ולהשתמש באמצעים דיגיטליים לצורך מתן שירות, כפי שעשו גופים רבים אחרים. רשות ציבורית אינה יכולה להתנהל כך".
הוא הוסיף: "אני מקווה שהצעד שבו נקט שמרון יביא את שר השיכון הממונה על רשות מקרקעי ישראל להכיר בכשלים החמורים בתפקודה של הרשות, ולאתר לתפקיד אדם אשר בקיא ברזיה של רמ"י, מכיר את מסדרונותיה ומכיר לעומק את כשליה - הן מבחוץ והן מבפנים. בעת הקשה הזו חובה על השר הממונה למנות לתפקיד איש מקצוע מהשורה הראשונה ולא פוליטיקאי. רק אדם כזה יוכל להביא לרמ"י את המהפכה הנדרשת בה".
יו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג', הביע צער על החלטתו של שמרון לפרוש. "בתפקידו כראש הרשות השכיל עדיאל לשלב בין תכנון מיזמים לבנייה ופיתוח פרויקטים לאומיים לבין הצורך לשמור על אדמות הלאום. אני מקווה כי גם הבא אחריו יגלה את הרגישות הנדרשת בתפקיד הזה", אמר חג'ג'.