עליות חדות בוול סטריט על רקע ניסוי מוצלח בחיסון לקורנה: מדד דאו ג'ונס עלה ב-3.9%, S&P 500 זינק ב-3.1% ונאסד"ק קפץ ב-2.4%. דאו ג'ונס ו-S&P 500 בשיא מאז ה-6 לאפריל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חברת הביוטק מודרנה סיפקה את האופטימיות בשווקים בכל העולם, לאחר שדיווחה על הצלחה בניסוי בשלב ראשוני. מניית החברה המריאה ב-25.2%. העליות החדות במדדים נתמכו גם ע"י דבריו של יו"ר הפד ג'רום פאוול שעודד את המשקיעים: "לא נגמרה לנו התחמושת, יש עוד הרבה דברים שהבנק המרכזי יכול לעשות"
מניות התעופה והתיירות זינקו: בואינג ב-12.9%, יונייטד איירליינס ב-21.2%, אקספדיה ב-18.6%, טריפאדוויזר ב-21.4%, בוקינג ב-12.5%. זום נחתכה ב-5.8%.
5 צפייה בגלריה
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
וול סטריט
(צילום: AP)
הביקוש עולה, התפוקות מתכווצות ומחיר הנפט מסוג WTI בשיא של חודשיים: קפץ היום ב-8.1% (2.39 דולר) לשווי של 31.82 דולר לחבית. החוזים על ה-WTI לחודש יוני יפוגו מחר. הברנט קפץ ב-7.1% לשווי של 34.81 דולר לחבית.
מינהל המידע של מחלקת האנרגיה (EIA) בארה"ב צופה כי תפוקת הנפט בשבעה המאגרים הגדולים במדינה תתכווץ בחודש יוני ב-197 אלף חביות ביום ל-7.822 מיליון חביות ביום. המאגרים שממוקמים במערב טקסס ודרום ניו מקסיקו, צפויים לקיצוץ הגדול ביותר מבין כל המאגרים - 87 אלף חביות ליום בחודש יוני לעומת מאי.
הזהב ירד היום בחדות על רקע הזינוק במדדים המובילים בבורסות: מחיר המתכת היקרה נחתך ב-1.3% (21.90 דולר) לשווי של 1,734.40 דולר לאונקיה.

החברה שמקפיצה את וול סטריט בגלל ניסוי חיובי בחיסון לקורונה

חברת הביוטק מודרנה (Moderna) דיווחה על הצלחה בשלב מוקדם בניסוי קליני (שלב 1) בחיסון לנגיף הקורונה בניסוי שנערך ב-45 חולים. התרופה של מודרנה, מבוססת ה-RNA (מולקולה המעבירה את הרצף הגנטי), גרמה לייצור נוגדנים לנגיף הקורונה בכל 45 המשתתפים.
עד כה אף תרופה מבוססת RNA של מודרנה לא הצליחה לעבור את כל השלבים הנדרשים בפיתוח ולקבל אישור FDA לשיווק. מניית מודרנה קפצה ב-251% בשלושת החודשים האחרונים, על רקע הדיווחים בדבר ההתקדמות המדורגת בפיתוח התרופה - שווי השוק שלה בנעילה של שישי עמד על 24.8 מיליארד דולר.
המנהל הרפואי של מודרנה הוא פרופ' טל זקס הישראלי, בעל ניסיון עשיר בתעשיית הרפואה ובתחום ההמטולוגיה. הוא התחיל את הקריירה שלו בלימודי רפואה באוניברסיטת בן גוריון שבנגב. הניסוי של מודרנה מתבצע בתמיכה ובשיתוף פעולה עם הממשל האמריקני ומודרנה מתכוונת להתקדם בניסוי ולהרחיב משמעותית את מספר המשתתפים.
5 צפייה בגלריה
ד"ר טל זאקס, המנהל הרפואי של מודרנה
ד"ר טל זאקס, המנהל הרפואי של מודרנה
ד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של מודרנה
(צילום: Youtube / Moderna)
במסגרת הניסוי הנוכחי, כל אחד מהמשתתפים קיבל מינון של 25 מיקרוגרם, 100 מיקרוגרם או 250 מיקרוגרם, כשבכל קבוצה היו 15 משתתפים. כל אחד מהמשתתפים קיבל שתי מנות של החיסון הפוטנציאלי בהזרקות בזרוע העליונה בהבדל של 28 יום אחת מהשנייה.
ביום ה-43 - שבועיים לאחר קבלת המנה השנייה - רמות הנוגדנים אצל האנשים בקבוצת 25 המיקרוגרם היו כמו הרמות שנמדדו בבדיקות הדם של אנשים שהחלימו מהמחלה, כך לפי הודעת החברה. המשתתפים בקבוצת 100 מיקרוגרם היו עם נוגדנים "ברמה גבוהה משמעותית" מאשר אצל חולים שהחלימו. עם זאת, לא היו נתונים רלוונטיים לגבי המנה השנייה אצל המטופלים שקיבלו 250 מיקרוגרם.
המדענים מקווים שהנוגדנים יספקו הגנה מסוימת מהידבקות במחלה, אך התאוריה הזאת עדיין לא ודאית מכיוון שלא נחקרה מספיק, וכי ייתכן שחלק מהמטופלים שהבריאו נדבקו שוב בנגיף. בשלב זה עוד אין טיפול רשמי למחלה, שגרמה למותם של מעל 315 אלף אנשים ברחבי העולם ולהידבקות של 4.7 מיליון, כך לפי הנתונים שאספו באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. בארה"ב ההערכה היא כי ייצור חיסון למניעת הקורונה ייארך לכל הפחות 12-18 חודשים.
לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO), חברות ברחבי עולם עובדות על מעל מאה חיסונים, כששמונה מהם בשלב הניסוי בבני אדם. מודרנה היא החברה הראשונה שמפרסמת נתונים על הניסוי הקליני בבני אדם. בחברה מקווים להתחיל בשלב השלישי בניסוי ביולי. בשלב השני שיוצא לפועל בימים אלה ישתתפו 600 אנשים. אם החיסון יתגלה כיעיל ובטוח לשימוש, הוא ייצא לשוק בתחילת 2021, כך לפי החברה.

מניות מרכזיות בצל הקורונה

חדשות טובות מאפל: החברה פותחת מחדש את סניפיה בארצות הברית. באמצע חודש מרץ סגרה אפל את כל חנויותיה מחוץ לסין "עד להודעה חדשה". בהצהרה שפורסמה היום עם הכותרת "ללקוחותינו", סגנית הנשיא לתחום הקמעונאות של החברה דיירדרה אובראיין רמזה לגבי תכניותיה של החברה לפתיחה מחדש של חנויותיה.
קרוב ל-100 חנויות של המותג כבר חזרו לפעילות על פי אובראיין - אם כי אלה שנפתחו נראות מעט אחרת לאור מגבלות הריחוק החברתי שנועדו למנוע התפרצות מחודשת של הווירוס. "בכל חנות אנחנו מתמקדים במספר מבקרים מוגבל והרבה מרחב ביניהם, ומחדשים את המיקוד שלנו בשירות אישי, אחד על אחד, ב-Genius Bar ובחנות בכלל", היא כתבה. אפל אף הצהירה כי בכוונתה להקים 25 סניפים חדשים בשבע מדינות נוספות.
5 צפייה בגלריה
חנות אפל בסין
חנות אפל בסין
אפל פותחת מחדש את סניפיה בארה"ב
(צילום: Getty Images)
הקיצוצים נמשכים - אובר תפטר 3,000 עובדים נוספים ותסגור 45 משרדים, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל. זאת לאחר שכבר הודיעה מוקדם יותר החודש על פיטורי 3,700 עובדים במהלך פגישת זום.
דוברת מטעם החברה מסרה בתגובה כי הם בודקים את כל האפשרויות העומדות בפניהם כדי לפעול בצורה הטובה ביותר לנוכח משבר הקורונה. "כפי שניתן היה לצפות, החברה עוברת על כל תרחיש אפשרי כדי לוודא שנגיע לצד השני של המשבר בעמדה חזקה מאי פעם", ציינה.

פאוול: "לא נגמרה לנו התחמושת"

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, מעריך שהתוצר האמריקני צפוי לצלול בעד 30% ברבעון השני, אך ההתאוששות תהיה מהירה יחסית וחזקה מאד.
בראיון לתוכנית “60 Minutes” נשאל יו"ר הפד האם הוא צופה שיעור אבטלה של 20%-25% ענה: "יש טווח של תחזיות אבל המספרים האלה נראים נכונים לגבי נקודת השפל". 
5 צפייה בגלריה
יו"ר הפד ג'רום פאוול והנשיא דונלד טראמפ
יו"ר הפד ג'רום פאוול והנשיא דונלד טראמפ
יו"ר הפד ג'רום פאוול והנשיא דונלד טראמפ
(צילום: בלומברג)
לדבריו, "יש סיכוי טוב שנראה צמיחה חיובית ברבעון השלישי והציפייה הסבירה היא שהמחצית השנייה תסתיים בצמיחה. אנחנו לא נחזור במהירות לרמות שהיינו בהן בסוף השנה, לא סביר שכך יהיה. אבל בטווח הארוך הכלכלה האמריקנית תתאושש. נחזור לרמות שבהן היינו בפברואר, נהיה אפילו במקום טוב יותר, בכך אני בטוח. וזה לא ייקח יותר מדי זמן להגיע לשם".
"הכלכלה שלנו לפני חודשיים היתה בריאה מאד. המערכת הפיננסית שלנו חזקה. יש נגידים ובנקים מרכזיים בעולם שמגיבים בעוצמה ובמהירות, וממשיכים בכך. כל הדברים האלה מצביעים על שצפוי לנו – תהיה ירידה חזקה מאד למטה, אך לתקופה קצרה מזו שידענו בשנות ה-30 (השפל הגדול)", הוסיף יו"ר הפד.
לדבריו, "יש עוד הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות. עשינו מה שאנחנו יכולים במהלך התקופה אבל אני יכול לומר שלא נגמרה לנו התחמושת. למעשה אין מגבלה על מה שאנחנו מסוגלים לעשות עם תוכניות ההלוואות שלנו. אחד הדברים למשל שאנחנו בוודאות יכולים לעשות הוא הגדלת תוכנית ההלוואות, אנחנו יכולים לפתוח תוכנית חדשה אם אנחנו רוצים. גם במדיניות המוניטארית יש לנו כלים נוספים, אנחנו יכולים גם לבחון את אסטרטגייית הרכישות שלנו".

השווקים בעולם

נעילה חיובית באירופה ברקע העליות החדות בוול סטריט: מדד דאקס הגרמני בלט במיוחד לאחר שזינק ב-5.6%, מדד פוטסי הבריטי עלה ב-4.3% וקאק הצרפתי עלה ב-5.2%. בלטו: יצרנית הציוד הרפואי השוודית Elekta זינקה כמעט ב-16% לאחר שהוזמן ממנה ציוד בשווי של 200 מיליון דולר. חברת נכסי הנדל"ן הבריטית Hammerson עלתה ב-22%. עוד הרשימו - איירבוס זינקה ביותר מ-12% בפריז, חברת הנפט טוטאל טיפסה ב-7.4%, אדידס קפצה ב-8.5% בפרנקפורט.
5 צפייה בגלריה
פסגת נאט"ו בבריסל
פסגת נאט"ו בבריסל
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון הגישו הצעה משותפת להקמת קרן סיוע מטעם האיחוד האירופי, בסכום של 500 מיליארד אירו
(צילום: רויטרס)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון הגישו הצעה משותפת להקמת קרן סיוע מטעם האיחוד האירופי, בסכום של 500 מיליארד אירו.
לפי ההצעה, הסכום יגויס על ידי כל 27 מדינות האיחוד באמצעות הנפקות חוב בשווקים הפינסיים, ולאחר השלמת הגיוס הוא יופנה לסקטורים ואזורים שספגו מכה קשה במיוחד בתקופת המגיפה.
בנעילה באסיה: ניקיי עלה ב-0.6%, האנג סנג עלה ב-0.3%, שנגחאי התחזק ב-0.7%, קוספי עלה ב-0.5%, בורסת סידני טיפסה ב-1%. סמסונג עלתה ב-2% בסיאול, עליבאבא טיפסה ב-3.1% בהונג קונג.
יפן נכנסה רשמית למיתון: הכלכלה היפנית התכווצה ברבעון הראשון ב-3.4% בקצב שנתי, בהמשך לירידה של 1.9% ברבעון הרביעי של 2019 (ההגדרה הטכנית של מיתון היא שני רבעונים רצופים של ירידה בתוצר). בחישוב רבעוני, התוצר היפני ירד ב-0.9%. היצוא היפני נפל ב-21.8% במהלך הרבעון (בקצב שנתי), ההשקעות נפלו ב-17%, הוצאות משקי הבית ירדו ב-3.1% . בצד המעודד – הנתונים היו פחות גרועים מתחזיות הכלכלנים, שעמדו על נסיגה של 4.6% בתוצר בחישוב שנתי ושל 1.2% בחישוב רבעוני.
פורסם לראשונה: 07:50, 18.05.20