חברת אסם נסטלה מתאפקת לא להעלות מחירים לנוכח עליית מחירי הסחורות וההובלה בעולם. אסם היא חברת המזון השלישית בגודלה בישראל ונמצאת בבעלות חברת המזון הגדולה ביותר בעולם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברה לא אישרה ולא הכחישה את כוונותיה לייקר מוצרים בקרוב. מנכ"ל החברה, אבי בן אסאייג, אמר היום (ד') ל-ynet: "אני לא זוכר תקופה בה היתה אינפלציה כזאת שהביאה להתייקרות כאלה בחומרי הגלם. לוקח לנו זמן להבין מה קורה, למה מכולה ריבעה וחימשה את מחירה ביחס למחירה לפני מספר חודשים.
"אנחנו חברה שצריכה להתקיים, מה נעשה עם זה? ימים יגידו. עליית מחירים היא תמיד מוצא אחרון. זה קיר שאנחנו ניצבים בפניו. כל מה שאני מייצר - חומר הגלם שלו התייקר ב-100%-60%. זה מורכב מאוד. כל זמן שאנחנו יכולים להתאפק אנחנו מתאפקים. בעשור האחרון לא העלנו מחירים, אלא הורדנו מחירים בעשרת המוצרים המובילים שלנו, במחירים אפקטיביים לצרכן".
2 צפייה בגלריה
מפעל אסם
מפעל אסם
מפעל אסם
(צילום: באדיבות אסם)

23 אלף טונות אריזות ו-23 אלף טונות פחמן דו-חמצני

אסם הציגה השבוע את מפת הדרכים שלה להפחתת זיהום האוויר והאריזות, חיסכון במים, מעבר ל-100% אנרגיה סולארית והגברת הפיתוח של תחליפי בשר וחלב לשם שיפור איכות המזון וצמצום שימוש במשאבים.
החברה מייצרת 23 טונות אריזות בשנה ו-70 אלף טונות פליטות של פחמן דו-חמצני. שליש מהן מחשמל, שליש ממקררים ושליש משריפת דלקים.
אסם תשקיע במהלך 115 מיליון שקל. היקף ההשקעה של נסטלה העולמית בצמצום פסולת וזיהום של תאגיד המזון הגדול בעולם: שלושה מיליארד פרנק שוויצרי לחמש שנים. נסטלה אף הכירה השבוע שקרוב ל-70% ממוצרי המזון והמשקאות שלה לא בריאים ולעולם לא יהיו בריאים לא משנה כמה שינויים ייערכו בהם. נסטלה ואסם מייצרות בעיקר מזון מעובד: חטיפים, מוצרי שוקולד, משקאות ממותקים ומזון לבע"ח.
החברה הודיעה כי היעד שקבעה ל-2020 להגיע לאפס הטמנת פסולת כבר הושג בכל מפעלי החברה. "המפעל בשדרות ומפעלי במבה וצבר בקרית גת, עברו לשימוש בגז טבעי במקום מזוט, ואליהם יצטרף ב-2022 המפעל החדש של טבעול. מהלך זה יביא לחיסכון של כ-20% בפליטות גזי חממה של אסם".
אסם הודיעה כי עד 2025 היא מתחייבת ש-100% מאריזות מוצריה יהיו עשויות מחומרים הניתנים למחזור או לשימוש חוזר. במקביל, עד 2025, יצומצמו למעלה מ-800 טון באריזות מוצרי החברה מתוך 23 אלף טונות שהיא מייצרת היום כ-3.4%. בחברה אף שוקלים לעבור למכור מוצרים במתכונת של מילוי מחדש (ריפיל). בין היתר אבקות מרק ושקדי מרק, שכן אלה נמכרים באריזה קשיחה שבתוכה אריזה נוספת.

האם נקנה אבקת מרק בריפיל?

בן אסאייג אמר ל-ynet: "חומרי הגלם שלנו צריכים להשתנות, האריזות שלנו צריכות להשתנות התפיסה השיווקית שלנו צריכה להשתנות. אנחנו רגילים להביא את המוצרים היפים בשקיות היפות, אבל כדי להגיע לאפס פליטות ב-2050 - דרך החשיבה שלנו צריכה להשתנות.
"אנחנו פועלים בתשעה תחומים מרכזיים: קיומה של חקלאות מקיימת שמותירה חותם סביבתי נמוך. חקלאות שלא גורמת לביאור יערות ויש לנו כוח קנייה מאוד גדול כך שיש פה שינוי אמיתי וכן שיפור אריזות שמהוות גורם משמעותי בזיהום. אנחנו רוצים להתחיל להרגיל את הצרכנים להשתמש באריזות רב פעמיות ועד מעבר לאריזות שלא מותירות חותם סביבתי שתתפוגגנה ותתפרקנה לחומרים אורגניים בפרק זמן קצר זה אתגר גדול".
תשכנעו צרכנים לקנות קפה ופסטה במתכונת של מילוי מחדש? "זו הכוונה, אבל זה אתגר שיווקי. ייתכן שניישם את זה באבקת מרק או בשקדי מרק, כי יש פה שתי אריזות נפרדות. אני בודק איך אני יכול לבוא ובמקום מדף קפה, פסטה או עוגיות, לשים כמה סילואים ושהאיכות ישמר שם לאורך זמן.
2 צפייה בגלריה
"רוב המוצרים שלנו יהיו מסומנים בסימון הפח אליהם צריך להשליך את אריזותיהם". מיחזורית
"רוב המוצרים שלנו יהיו מסומנים בסימון הפח אליהם צריך להשליך את אריזותיהם". מיחזורית
"רוב המוצרים שלנו יהיו מסומנים בסימון הפח אליהם צריך להשליך את אריזותיהם". מיחזורית
(צילום: רפי דלויה)
"יש כאן אתגרים טכנולוגיים, קמעוניים וצרכניים: איך משכנעים את הצרכן שלקנות פסטה במשקל זה לא פחות טוב מלקנות באריזה שאנחנו מכירים. איך נכון להגיע עם מכלים אל תוך החנות. היום מעל 70% מהצרכנים מגיעים לסופר עם שקיות רב-פעמיות, את רואה צעירים מעירים להורים לא להשליך את האריזות פלסטיק ועושים טיול למיחזורית הקרובה. רוב המוצרים שלנו יהיו מסומנים בסימון הפח אליהם צריך להשליך את אריזותיהם. נראה יותר ויותר כאלה. זה דבר טוב".

שינוי באריוזת בייגלה, אבקת מרק וקראנץ' רולס

במסגרת מחויבות החברה להפחית את השימוש בחומרי אריזה, שונו אריזות הבייגלה, מהלך שחוסך לסביבה לטענת אסם, 10 טונות של פלסטיק ו-35 טונות קרטון לשנה. פודינג 1 ק"ג הועבר ממכלי פלסטיק לשקיות, מהלך שחוסך לפי אסם 47 טונות פלסטיק לשנה. קיצור אריזות במבה חוסך לסביבה שימוש בשבעה טונות פלסטיק לשנה, לפי החברה.
אסם גם נפרדת מאריזות הקרטון-פלסטיק של ערגליות שישווקו מעתה בשקית הפלסטיק בלבד (עד היום שקית פנימית) - במהלך שיחסוך 35 טונות נייר ושישה טונות פלסטיק בשנה, לפי החברה. לפני כשנה הסירה החברה את עטיפות הצלופן מאריזות הפודינג והג'לי ובכך הפחיתה לטענתה ביותר מ-12 טונות לשנה את השימוש בפלסטיק.
ב-2022 מתכוונת החברה לשנות את אריזות אבקת המרק למיכל דק יותר וללא פוליליד ובכך היא טוענת שתפחית את השימוש בפלסטיק בכ-30%, המסתכמים בכ-100 טונות פלסטיק בשנה.
אריזות הקרטון יוסרו גם מדגני הבוקר קראנץ' רולס המיוצרים במפעל אסם נסטלה בשדרות, מהלך שיביא לצמצום נוסף בשימוש בפלסטיק קרטון. בחלק ממדינותה עולם נהוג למכור דגני בוקר ללא קרטון.
עד 2025, בקבוקי ויטמינצ'יק והיריעות המתכווצות המיועדות לאריזת משטחים (סטרצ'ים) וכן יריעות מתכווצות לאריזת מספר מוצרים (שרינקים) יהיו מיוצרים מ-50% חומר ממוחזר. בימים אלו החברה בוחנת את המעבר לאריזות בשימוש חוזר.
החברה גם עברה למכירת חומרי פלסטיק שקופים במקום כהים ועד סוף 2021 יופסק השימוש בכלים חד-פעמיים בכל אתרי החברה. במסגרת המאמץ לעודד מיחזור, בשיתוף פעולה עם תאגיד המחזור תמיר - עד סוף 2022, 100% מאריזות מוצרי אסם נסטלה יהיו עם סמל המכוון לפח המחזור המתאים.

אסם צורכת 400 אלף קוב בשנה

בכוונתה להגיע לחיסכון של 15% בצריכת המים שלה, באמצעות צמצום שנתי של 3%. צמצום זה יושג באמצעות מחזור מים ושימוש בשעוני מים חכמים. החברה צורכת 400 אלף קוב מים בשנה.
החברה מתכוונת לחסוך 20% מצריכת הדלק שלה באמצעות מעבר לצי רכב היברידי ותשפר את מסלולי החלוקה של משאיותיה. עד 2025 תחליף החברה את מרבית המכוניות הפרטיות המשמשות את העובדים לכלי רכב היברידיים ותחסוך 23% בצריכת הדלק. גם צורת ההנעה העתידית של משאיות החברה תשתנה. בימים אלו הקבוצה בוחנת את האופציה של הנעה חשמלית או הנעה בעזרת מימן. אסם לא מסרה כמה דלק צורכת החברה
אסם גם משתפת פעולה עם סטארטאפים לפיתוח חלבונים אלטרנטיביים ואריזות מתכלות. החברה חיסלה את עסקי הבשר שלה בארץ ובעולם, עסקי הגלידות שלה נמכרו לפורנריו והפורטפוליו שלה הוא 99% צמחוני.