עסקת הענק לרכישת חברת אמקס בידי חברת תלמה תיירות התפוצצה ולא תצא לפועל. אלא שעד רגע זה, לא טרחו בתלמה להודיע בצורה רשמית לשותפים כי העסקה אכן בוטלה. בינתיים, עתידם של עובדי החברה, שעד כה לא איבדו את משרותיהם מתוך תקווה כי העסקה אכן תצא לפועל, אינו ברור.
ואם לא די בזאת, מתחת לאף של החברות שמחזיקות באמקס - איסתא ליינס ואמריקן אקספרס, נרקמה לה בינתיים עסקת מכירה של 50% ממניות חברת תלמה לקבוצת שלמה שבשליטת משפחת שמלצר. ל-ynet נמסר כי היקף העסקה עומד על כ-50 מיליון שקלים, פחות משנה אחרי שנערכה החברה להנפקה לפי שווי של קרוב למיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אתר חברת תלמה
אתר חברת תלמה
אתר חברת תלמה
(צילום מסך מתוך האתר)
כזכור, בינואר השנה נחתמה העסקה לרכישת חברת אמקס בידי חברת תלמה בעבור כ-130 מיליון שקל. אולם העסקה, שהייתה אמורה להסתיים בתחילת חודש יוני, נדחתה בהסכמת הצדדים לחודש ספטמבר בשל נגיף הקורונה. עד כה, העבירה חברת תלמה חמישה מיליון שקל לאמקס כתשלום ראשוני בעבור העסקה, ולפי ההסכם. באם העסקה לא תושלם, עליה להעביר עשרה מיליון שקל נוספים כפיצוי לאמקס.

עתיד עובדי אמקס אינו ברור

בינתיים, בחברת אמקס, בה איסתא ליינס מחזיקה 82% ואמריקן אקספרס מחזיקה 18%, השאירו את כל העובדים במשרותיהם, לרבות המנכ"ל, ג'יל פרי, מתוך ציפייה כי עסקה הענק אכן עומדת להתממש. כעת, נשאלת השאלה - מה יקרה לעובדים והאם יפוטרו? גורמים המקורבים לבעלים של שתי החברות מאשרים כי טרם קיבלו כל הודעה רשמית בנושא מחברת תלמה.
מקורבים לעסקה אמרו היום (שלישי) ל-ynet, כי בהתחשב בעובדה כי לפני המשבר נערכה חברת תלמה תיירות להנפקה לפי שווי עצום, הרי תמוה מאוד בעיניהם כיצד מסתמן כי כעת מדובר על מכירתה בכ-50 מיליון שקל בלבד, מה שככל הנראה מעיד על מצבה כלכלי קשה.
כפי שפורסם ב-ynet, כבר לקראת ראש השנה חברת תלמה הודיעה כי לאור הסגר השני והעלייה בתחלואה היא נאלצת להודיע לעובדיה על הארכת החל"ת וכניסתה להדממה. בשיחה עם העובדים, מנכ"לית החברה, אייה מגן, לא נשמע אופיטימית כלל וציינה בין היתר כי היא איננה רואה פיתרון למצב לפני חודש מאי 2021. "בשלב זה הוחלט על הפסקת הפעילות של מחלקת תיירות הפנים של תלמה. לכן, בלית ברירה, למעלה מ-400 עובדים קיבלו הודעה על הארכת החל"ת לפחות בחודשיים נוספים לעת עתה", אמרה מגן.
2 צפייה בגלריה
אייה דגן, מנכ"לית תלמה
אייה דגן, מנכ"לית תלמה
אייה מגן, מנכ"לית תלמה
( צילום: סיון פרג')
באותה השיחה, העובדים התבשרו כי גם העסקה לרכישת אמקס נכנסה להקפאה, זאת לאחר שעובדים בחברה הביעו את זעמם על הוצאתם לחל"ת לצד רכישת ענק של החברה. בתגובה לכך, מסרה מגן ל-ynet כי "חשוב להבין כי בעסקה יש תנאים שהחברה שנרכשת צריכה לעמוד בהם. זה לא סוד שהדו"ח הרבעוני הראשון לא היה מזהיר, ואנחנו הבהרנו כי אין לנו שום כוונה להשקיע כרגע עוד כספים, בעוד שצריך לבחון את כל הפרמטרים להשלמת מימוש העסקה בפועל. כולי תקווה שאכן נצליח למצוא פתרון יצירתי ועוד הרבה לפני הארכה שיש לנו על פי החוזה".
דברים אלו הובילו לפגישה בהולה בין הבעלים של קבוצת איסתא ליינס, אחישי גל, ובעלי אמריקן אקספרס טרוול, ירון לוי, עם מנכ"לית תלמה מגן והבעלים, ארז שמול. באותה שיחה, בתלמה לא אמרו דבר שמעיד על ביטול העסקה הקרב ואף ציינו כי החברה מתכוונת לקחת הלוואה של 35 מיליון שקל כדי להעביר לאמקס את החלק הבא בעסקה ולהתקדם כמתוכנן.
באמקס בחרו שלא להגיב בשלב זה להודעה שהיא מבחינתם שמועה, שכן עד כה לא קיבלו כל הודעה רשמית מחברת תלמה. בקבוצת שלמה ובתלמה סירבו להגיב.