בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר אתמול (שלישי) הסכם פשרה בין הנאמן לנכסי החייב מייק בן ארי, והחברות בשליטתו, לבין גרושתו של בן ארי, ורד כלש-בן ארי. על פי ההסכם, לשם סילוק סופי ומוחלט של מלוא הטענות ההדדיות בין הצדדיים, הדירה במרינה בהרצליה הרשומה כיום על שם כליש, תישאר בבעלותה. מנגד, דירת הדופלקס בתל אביב, שמחציתה היא בבעלותה, ושוויה ברוטו ולפני הפחתת חוב המשכנתא מוערך בסכום של כ-16 מיליון שקל, תועמד למכירה על ידי הנאמן כדירה פנויה, ותמורת המכירה תועבר לקופת הנושים.
מתוך תמורת המכירה, סך של לפחות 3 מיליון שקל יועבר לכלש. ככל שדירת הדופלקס תימכר בסכום העולה על 16 מיליון שקל, תקבל כלש מחצית מהיתרה העודפת. הממונה על הליכי חדלות פירעון שיוצג בהליך על ידי עו"ד אילון בריל תמך באישור הסכם הפשרה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
מייק בן ארי
מייק בן ארי
מייק בן ארי
(צילום: חן גור אריה)
במרץ האחרון ביהמ"ש המחוזי בת"א הרשיע בהתאם להודאתו את מיכאל בן ארי בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות ועבירות הלבנת הון. בתום הליך גישור הגיעו הצדדים להסדר טיעון, במסגרתו סוכם כי בן ארי ירצה עונש מאסר בפועל בטווח שבין 5 ל-9.5 שנות מאסר, כאשר לצורך קביעת העונש ישקול בית המשפט את סכום הכסף שהוחזר או יוחזר לקורבנות, תרומתו של בן ארי ביחס לסכומי הכסף שהוחזרו או יוחזרו ועוד.
במסגרת הסדר התיקון, תוקן כתב האישום המקורי כך שהאמירה שהנאשם פעל בשיטת פירמידה נמחקה. הפרקליטות טענה כי בן ארי שילם לחלק מהמשקיעים את הריבית התקופתית או פרע את הקרן בעת שנדרשה באמצעות כספי משקיעים אחרים, וכי נהג בכספי המשקיעים כבשלו. בא כוחו של בן ארי, עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין, ציין מנגד כי ההסדר לוקח בחשבון את העובדה שלא מדובר ב"מרמת פירמידה", שבמסגרתה אין השקעות אמיתיות, אלא שהכספים הושקעו במגוון רחב של השקעות, שחלקן נשאו תשואות גבוהות ביותר, שבן ארי האמין, ועדיין מאמין, שניתן יהיה באמצעותם להשיב ללקוחות את כספם.
במקביל להליך הפלילי מתנהל הליך של חדלות פירעון במסגרתו טען הנאמן לנכסי בן ארי, עו"ד ליאור דגן, כי גרושתו של בן ארי, ורד כלש קיבלה כביכול נכסים מבן ארי או מהחברה שבפירוק שמקורם בכספי משקיעים. מנגד הכחישה כלש בתוקף הטענות וטענה כי הייתה לקוחה של בן ארי ככל הלקוחות.
2 צפייה בגלריה
נפגעי מייק בן ארי מפגינים מול בית המשפט המחוזי בת"א
נפגעי מייק בן ארי מפגינים מול בית המשפט המחוזי בת"א
נפגעי מייק בן ארי מפגינים מול בית המשפט המחוזי בת"א
(צילום: מוטי קמחי)

סיכונים לכל צד

כאמור, אתמול השופט חגי ברנר אישר הפשרה בין הנאמן לורד כלש וקבע כי במקרה הנוכחי "אין כל עילה להתערב בשיקול דעתו של הנאמן, הואיל ואני סבור שהסכם הפשרה ראוי, מאוזן ומשקלל היטב סיכונים וסיכונים הרובצים לפתחו של כל אחד מהצדדים, גם אם קבוצת הנושים המאורגנים סבורה אחרת".
עוד קבע השופט כי "הואיל ומי שמתנגד לאישורו של ההסכם הם קבוצת הנושים המאורגנים, ולא המשיבה (ורד כלש-ל.ד) אין לי צורך להצביע על הסיכונים הניכרים שבפניהם ניצבה המשיבה לו בחרה להמשיך בניהול המחלוקות עם הנאמן עד תום, וניתן להסתפק בהצבעה על הסיכונים שניצבו בפני הנאמן אלמלא הושג הסכם הפשרה שעל הפרק".

תגובות

עו"ד ורו"ח עמית חרחס, עורך דינה של ורד כלש מסר בתגובה: "לאחר הבקשות והטענות הרבות שהופנו כנגד ורד ושאותן הדפנו אחת לאחת בהתנגדויות מנומקות, הובהר היטב שאין קשר בין הדירות והנכסים מהסכם הגירושין לפני כ-15 שנה ובין כספי המשקיעים וכי באיזון הדברים, אם ההליכים לא היו מסתיימים בפשרה, ההליכים כנגד ורד היו נמשכים עוד 4-3 שנים באופן שכלל הנושים היו נפגעים. הפשרה נועדה לקצר את ההליכים והעלויות".
הנאמן עו"ד ליאור דגן מסר בתגובה: "מדובר בהסדר פשרה שגובש בסיועו של המגשר הנשיא בדימוס איתן אורנשטיין ובהמלצת בית המשפט. הסדר הפשרה צפוי להניב לקופת הנשייה סכום כסף משמעותי מתוך מכירת הדופלקס היוקרתי, בתקופת זמן קצרה יחסית, באופן שיאפשר חלוקת דיבידנד מהירה לנושים. אילו ההליכים המשפטיים היו מתנהלים עד תום, יכולת הגבייה ממנה הייתה מוגבלת. חשוב להדגיש כי מדובר בפרשיה המשתרעת על פני שני עשורים, הכוללת סוגיות עובדתיות ומשפטיות מורכבות. ההסדר מעניק ודאות לקופת הנשיה" .
עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין המייצג את מייק בן ארי מסר: "במסגרת שיתוף הפעולה המלא של מייק בן ארי עם הנאמן, מייק התייצב לדיון על מנת להעיד בו, עדות שלבסוף לא יצאה לפועל עקב ההסדר. על אף שמייק לא היה חלק מההסדר ומהמגעים להשגתו, מייק מברך על כל התקדמות שתאפשר העלאה של סכום הכספים שיחולק ללקוחות בהקדם האפשרי, והוא מקווה שהדבר יאפשר לכלל הגורמים להתקדם גם בנושאים האחרים ובעיקר במימוש הנכסים המרכזיים שנמצאים במונטנגרו".
עו"ד איתן ארז, בא כוח מאות נושים :״ הסדר הפשרה אינו אידיאלי ומותיר בידי ורד בן ארי רכוש רב . יחד עם זאת אנו מרוצים מהעובדה שייכנסו לקופת הנושים עוד כ-9 מיליון שקלים ממכירת הנכס בחודשים הקרובים״.