תוספת מכסות חלב מיוחדת לרפתות העוטף בסך של כ-15 מיליון ליטר תכנס לתוקף כבר בשנת 2024. ל-ynet נודע כי בדיון שהתקיים בסוף השבוע אמר שר החקלאות, אבי דיכטר לאנשי מועצת החלב ולמנכ"ל משרד החקלאות כי שליש מתוספות מכסות החלב שביקשה מועצת החלב לשנת 2024 (מדובר ב-45 מיליון ליטר) יוקצו לחיזוק הרפתות בישובי העוטף, כדי לסייע במאמצי שיקום היישובים שנפגעו במתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר.
תוספת המכסות ניתנת במסגרת המלצת מועצת החלב להגדלת מכסת החלב הארצית לכלל היצרנים ב-2% בהתאם לגידול בביקושים בשוק החלב.
1 צפייה בגלריה
נזקים ברפת בקיבוץ עלומים שבעוטף עזה
נזקים ברפת בקיבוץ עלומים שבעוטף עזה
נזקים ברפת בקיבוץ עלומים שבעוטף עזה כתוצאה ממתקפת הטרור
רפתות העוטף מהוות 6% מסך כל תפוקת החלב בישראל והן פועלות ב-23 קיבוצים, בהם: כיסופים, בארי, נירים, רעים וחולית, וב-22 מושבים באזור. הפגיעה הקשה ברפתות כללה רצח וחטיפה של עובדים. מנהל הרפת בכיסופים, ראובן הייניק, נרצח כשבא להאכיל את הפרות. בנוסף, המחבלים שרפו מבנים ומכוני חליבה.
בעזרת נחישות הרפתנים והתגייסות של מאות מתנדבים, הרפתות החלו לפעול כבר בשבוע הראשון לאחר השבת השחורה. כיום כל רפתות העוטף מספקות חלב למחלבות, גם אם חלקן עדיין לא בפעילות מלאה - למעט הרפת בכיסופים שפרותיה פוזרו לרפתות שכנות עד להקמת מכון החליבה מחדש.
יצוין, כי משק החלב בישראל מתוכנן. המשמעות היא שלא כל אחד יכול להקים רפת בישראל אלא רק מי שבידיו מכסה ליצור חלב (המהווה רשיון יצור) מאת מועצת החלב. בנוסף, גם רפתן בעל מכסה אינו יכול לייצר כל כמות שברצונו, אלא רק את כמות הליטרים שנקבעה לו במכסה. המכסות נועדו להבטיח כי כמות התפוקה של הרפתות בישראל תואמת את כמות צריכת החלב של הציבור - שעומדת כיום על כ-1.5 מיליארד ליטר בשנה. בכל סוף שנה מועצת החלב קובעת מחדש לפי הצורך את כמות המכסות.
איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב, אמר בשיחה עם ynet כי מועצת החלב נערכת גם להסלמה בצפון. "אנחנו נערכים לספק את הביקושים בחלב כולל, לפי הנחיה של דיכטר, תרחישים של הסלמה עם חיזבאללה. הרפתות ברמת הגולן ובגליל, קיבלו הנחיה להכין מלאי חירום של מזון לבע"ח וסולר לגנרטורים, אנחנו תרגלנו ויודעים בשת"פ עם פיקוד העורף איך לבצע פינוי של רפתות אם תהיה פגיעה. אזור הצפון - גליל ורמת הגולן, מהווה 25% מייצור החלב של מדינת ישראל. צריך לזכור שאנחנו מחזיקים מלאי של אבקת חלב ומלאי לחירום ומבחינתנו אנחנו ערוכים לכל תרחיש".