יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, מסרב לדון בהשלכות של החלטת משרד האוצר להפסיק את החל"ת לגילי 45 ומטה ובכך הדיון עלול להידחות עד לסיום פגרת הכנסת אחרי החגים. זאת, למרות בקשה דחופה לדיון שהוגשה בנושא על ידי ח"כ יעקב אשר, שאליה הצטרפו הח"כים אוריאל בוסו ואחמד טיבי, והנחייה שניתנה על ידי מזכירות הכנסת לפני כשלושה שבועות לקיים את הדיון בתוך עשרה ימים. כך טען הערב (א') ח"כ אשר, שדורש שחרף פגרת הכנסת הדיון יתקיים לאלתר. קושניר הכחיש את הטענה מכל וכל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ח"כים באופוזיציה טענו כי הסיבה לאי-קיום הדיון היא ששר האוצר, אביגדור ליברמן, ויו"ר ועדת הכספים קושניר הם חברי אותה מפלגה - ישראל ביתנו - כך שנמנעת האפשרות לביקורת אמיתית של הכנסת על החלטות משרד האוצר כפי שנדרש מוועדת הכספים. ברקע: מחר יפורסמו נתוני האבטלה והתחזית היא שירידתה נבלמה בתחילת חודש יולי ומאות אלפים נותרו ללא הכנסה כלל.
1 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, וח"כ יעקב אשר, באולפן ynet
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, וח"כ יעקב אשר, באולפן ynet
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, וח"כ יעקב אשר, באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ אשר שיגר מכתב דחוף ליו"ר הוועדה קושניר וליו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, ובו הוא מבקש שייקבע דיון בנושא לפני ההדממה המוחלטת של הכנסת, שמתחילה ביום שלישי, לצרכי שיפוץ המשכן, "דבר שימנע לגמרי את האפשרות לקיים דיון בנושא לפני החגים".
אשר כתב עוד כי "יצוין כי דחיית מועד הדיון פירושה הפקרת מאות אלפי משפחות מובטלים להתמודדות כלכלית קשה כשענפים שלמים במשק עדיין אינם פעילים ובימים בהם המשק נערך להגבלות נוספות".
יצוין, כי שר האוצר ליברמן הודיע בחודש יוני על הפסקת תשלום דמי החל"ת לגילאי 45 ומטה מבלי לקבוע אבחנות בין הזכאים השונים, כשהחלטה זו הייתה שונה מהמדיניות שנקבעה במתווה שגיבש שר האוצר הקודם, ח"כ ישראל כץ, שבו בוצעה חלוקה לפי מדרגות גיל, מצב משפחתי ומקצועות.
ח"כ אשר ציין בפנייתו כי "החלטה זו של משרד האוצר שללה זכאות לדמי אבטלה ליותר מרבע מיליון איש ובכך גזרה עוני על מאות אלפי משפחות. בנוסף, ביטול מתווה החל"ת בחודשי החופש פגע בזכאותם לדמי אבטלה של עובדים רבים שענף העבודה שלהם מושבת בימי החופשה כדוגמת מאבטחי ושרתי בתי ספר, מלווי הסעות למוסדות חינוך, וצוות עזר בהוראה".
מטעמו של יוזם הדיון ח"כ יעקב אשר נמסר הערב, כי "יידע כל יוצא לחל"ת שאין בישראל ועדת כספים שתדאג לו. הכנסת הופקרה לרמיסה דורסנית של הממשלה. יו"ר ועדת הכספים לא יכול להיות נאמן לתפקידו ולפקח על משרד האוצר כפי שנדרש ממנו".
מטעמו של ח"כ קושניר נמסר בתגובה: "מדובר בשיעור בצביעות של ח"כ אשר. מבדיקה מהירה אפשר לראות שיו"ר ועדת הכספים הקודם, ח"כ גפני, קיים בכנסת הקודמת רק 18 מתוך 23 דיונים מהירים שאושרו במליאה. יתרה מכך - הזמן הממוצע שלקח לו לקיים את הדיון מהרגע שאושר עמד על כחודש ימים. הדיון המדובר אושר רק ב-26 ליולי. מאז הוועדה הייתה פעילה והיו דיונים קודמים שצריכים לדון בהם, וכעת הכנסת בפגרה.
"חשוב לציין שגם בעת הפגרה אני מקיים דיונים אך מספרם מוגבל על ידי הכנסת. לכן, אינני מקבל את זעקת הקוזק הנגזל של ח"כ אשר. אם היה בודק את יו"ר הסיעה שלו, לא היה רץ לבכות בתקשורת. את הדיון נקיים ברגע שיתאפשר".