שר אוצר שלישי תוך 13 חודשים צפוי להיכנס ביום ראשון הקרוב ללשכה הלא מפוארת מדי בקומתו השנייה של הבניין בקריית הממשלה בגבעת רם. במשך עשרות שנים דלקו לא פעם האורות בבניין הישן הזה במשך לילות שלמים. תוכניות כלכליות למכביר נהגו כאן, מיסים הועלו, קיצוצים הוכרזו, אגרות הוטלו - וגם שרים פוטרו, התפטרו, ארבעה הפכו לראשי ממשלה, ואחד אפילו סיים את דרכו בכלא. משעמם מעולם לא היה במשרד האוצר. כעת מובטח - עם כניסתו של טיפוס ססגוני-צבעוני במיוחד, אביגדור ליברמן - לבניין הזה, שממש לא יהיה משעמם כאן גם בעת הקרובה.
>>לעיון בהסכם הקואליציוני עם ישראל ביתנו - לחצו כאן
שר האוצר המיועד, איווט לבוביץ ליברמן (63), הוא בן יחיד להוריו, שעלה לארץ מקישינב שבמולדובה וכיום תושב ההתנחלות נוקדים, מקום מגורים נדיר לשר אוצר בישראל (רוב שרי האוצר גרו בגוש דן או בירושלים). ליברמן נשוי לאלה לבית ציפקין, שומרת מצוות, שעלתה מאוזבקיסטן, ולהם בת חוזרת בתשובה ושני בנים.
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר המיועד, אביגדור ליברמן
(צילום: אבי מועלם)
ליברמן כיוון במשך שנים את דרכו למשרד האוצר. הוא זכה כבר בשנת 2009 להיכלל ברשימת 100 המשפיעים ביותר של המגזין "טיים", ובאותה שנה הצליח להשיג גם, כראש מפלגת ישראל ביתנו שהקים עשר שנים לפני כן, שיא מדהים של 15 מנדטים. כך היה למנהיג המפלגה השלישית בגודלה בכנסת, שלא הצליחה לחזור על הישגה הגדול וצנחה לכמחצית המנדטים.
ליברמן הוא פוליטיקאי משופשף בכל רמ"ח איבריו והתנסה כבר כמעט בהכל (כן, ראש ממשלה עוד בתוכניות שלו לעתיד). הוא היה כבר סגן ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ, שר האנרגיה והתשתיות הלאומיות, שר התחבורה, יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ומנכ"ל תנועת הליכוד. אל נשכח שאת דרכו במסדרונות משרדי הממשלה התחיל כמנכ"ל משרד ראש הממשלה של בנימין נתניהו, בקדנציה הראשונה שלו. אז הם היו חברים טובים והיום, בלשון המעטה, הם ממש כבר לא - ומעדיפים להיות רחוקים מאוד זה מזה.
5 צפייה בגלריה
ארכיון 2012 בנימין נתניהו אביגדור ליברמן
ארכיון 2012 בנימין נתניהו אביגדור ליברמן
כבר לא חברים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן
(צילום: AP)
ליברמן הוא שועל פוליטי. הוא שוחה בנבכי הפוליטיקה הישראלית לפחות ברמה מקבילה לאלוף העולם בשחייה לשעבר מארק ספיץ. עוד לפני שהוא קופץ למים - הוא כבר יודע את מי ישיג בבריכה ואת מי היה מעדיף לראות מפגר מאחור חגור בגלגל הצלה. לכן הוא תכנן בקפדנות כיצד לחקות את חוכמת שרי האוצר מימי מפא"י, שדאגו תמיד להותיר בידיהם גם את ועדת הכספים של הכנסת. הוועדה הלעומתית בימים כתיקונם תיהפך בקרוב מאוד להיות "שפוטה" של שר האוצר, מעין "סניף" שלו, ולמהר ולאשר את תוכניות המשרד הכלכלי הגדול והחשוב במשרדי הממשלה בימי משבר אלה.
ומה יש בוועדת הכספים, שליברמן העמיד כתנאי במגעים להקמת קואליציית ממשלת השינוי שתישאר בחסות מפלגתו ישראל ביתנו?
זאת הוועדה שיש לה סמכויות לשנות כל החלטה של משרד האוצר; זאת הוועדה שדנה בכל אלפי סעיפי תקציב המדינה ומאשרת את עשרות הרפורמות של חוק ההסדרים; זאת הוועדה שדנה ומאשרת (או לא מאשרת) כל רעיון להעלאת או הפחתת מיסים וזאת הוועדה שרק באישורה יועברו (או לא יועברו) כספים לכל מטרה ממשלתית כלשהי. היא גם שתשלוט בהחלטה להעברת מיליארדים למערכת הביטחון.
"אביגדור הוא תלמיד טוב של מפא"י ההיסטורית", לחש לי בימים האחרונים לא אחר מאשר יריבו המר של ליברמן, היו"ר הנוכחי הנצחי של ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. יחסי השניים מגיעים עד כדי מילה לא נעימה בשפה העברית, כמעט תיעוב.
5 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
"אביגדור הוא תלמיד טוב של מפא"י ההיסטורית". יו"ר ועדת הכספים משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)

משנה סדורה

ליברמן מגיע למשרד האוצר עם משנה סדורה. יש לו כבר מזמן תוכנית כלכלית משלו. נותר רק לצפות האם כחלק משרי האוצר בעשורים הקודמים - אך לא בשנים האחרונות - הוא יהיה "האיש הרע" באוצר, או אולי דווקא האיש הטוב והמיטיב, כמו משה כחלון וישראל כץ, שהעניקו עוד ועוד מתנות לציבור והגדילו את הגירעון בקופה לבלי די.
כל מי שעבד בעבר בסביבתו של ליברמן יודע, כי מדובר בפוליטיקאי כוחני. סופר-טנקר, אפשר לכנותו בשבוע של שריפות גדולות בארץ. את קודמו, ישראל כץ, כינו בולדוזר, אבל התברר שהוא היה בסופה של שנת כהונה בודדת טרקטור די קטן. שנה שבה התנהלה ישראל ללא תקציב מדינה וחוק הסדרים. ליברמן, אומרים מי שמכירים אותו היטב, לא ייתן לזה לקרות. "יהיה מהר מאוד תקציב וחוק הסדרים יחוקק לצידו מיד".
מה שלא טופל שנים - למשל חוק העלאת גיל הפרישה - צפוי להיות מטופל ביסודיות. השאלה היא רק מה יהיה הכיוון. מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הציע השבוע בכנס לשכת רו"ח להעלות את גיל הפרישה לנשים ולגברים כאחד לגיל 70. ליברמן, שתומך מאוד באנשים עובדים, צפוי לתמוך בהצעה כזאת.

מהלך ראשון, שיחזק מאוד את מעמדו כשר האוצר, יהיה החזרתה המיידית של רשות החברות הממשלתיות למשרד האוצר ולפיקוחו של הבוס במשרד. הרשות החשובה הזאת, העמוסה בג'ובים, הוצאה מהאוצר כדי ליצור לשר דוד אמסלם תעסוקה, וחוברה באין מפריע למשרד הדיגיטל המוזר (מה הקשר בדיוק, עד היום לא ברור).
ליברמן יהיה חתום על כל מינוי של דירקטור בחברות הממשלתיות. כרגע חסרים מאות כאלה. הוא גם ידאג למנות איש מנאמניו למנהל הרשות, לאחר שהמנהל הקודם, ינקי קווינט, קפץ ביום האחרון של הממשלה, טרם הכרזתה כממשלת מעבר, לכהונת יו"ר מנהל מקרקעי ישראל. הכוח של ליברמן מכך שכל מינוי של דירקטור ממשלתי יעבור דרכו - יהיה עצום ורב.

כוחני אבל "מתחשב בדרגים המקצועיים"

ליברמן אמנם נחשב באיש כוחני, אולם ראוי לציין כי הוא מעולם לא דרס את הדרגים המקצועיים, כפי שנהג שר האוצר הנוכחי, ישראל כץ. מקורב שמכיר היטב את ליברמן אמר לנו: "אביגדור תמיד מתחשב הרבה יותר מאחרים בדרגים המקצועיים. הוא סומך עליהם וכך מבטיח את עצמו מפני כישלונות בתחומים שהוא מבין בהם פחות. הישיבות אצלו תמיד ענייניות, גם אם הוא זה שמקבל את ההחלטה בסופו של יום".
יש כמה וכמה עניינים שממש משגעים את ליברמן. שניים מהם הם רגולציה ובירוקרטיה מיותרים. "הוא ממש משתגע מזה", אומרים מי שעבדו במחיצתו. לכן התחזית היא ששר האוצר המיועד יחסל חלק מהבירוקרטיות וידאג גם להפחית את מספר הרגולטורים. כדאי שהם כבר ייכנסו למגננה, יעץ מי שמכיר את ליברמן היטב.
תפיסת העולם של שר האוצר החדש היא שונה למדי מקודמיו. מחד, מדובר בקפיטליסט מושבע, אולם ליברמן גם בעד סיוע מסיבי למי שהוא מכנה "המוחלשים בחברה". בראשם הוא מעמיד רבים מתומכיו ובוחריו, את העולים החדשים ובעיקר את הציבור המבוגר בישראל.
ליברמן צפוי לעשות את מה שהבטיח בעבר - הגדלת הפנסיות של העולים מבריה"מ לשעבר, מתן הטבות לגילים המתקדמים וגם לשכבות החלשות, רק בתנאי אחד ויחיד, שזאת כל תורתו על רגל אחת: מי שמגיעה לו עזרה - יקבל. מי שהחליט שלא מתאים לו לעבוד - לא יקבל כלום, עד שיפנים בעצמו שכדי לא להיקלע לעוני יהיה עליו לעבוד ולהתפרנס.
5 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים על אכיפת תקנות הקורונה בבתי ספר ובתלמודי תורה
הפגנת חרדים על אכיפת תקנות הקורונה בבתי ספר ובתלמודי תורה
צפויה הפחתת התמיכה מאזרחים שאינם עובדים
(צילום: AFP)
מחד ליברמן הוא איש חרוץ ופעלתן, אולם מאידך הוא לא אוהב במיוחד לטפל בעניינים השוליים יותר. לכן עמד על כך שבמשרד האוצר ימונה שר נוסף, כמובן ממפלגתו. כאשר מצפה במשרד בעת ההיחלצות ממשבר הקורונה מלאכה מרובה - השר הנוסף יעבוד קשה מאוד תחת ליברמן.
ובמה מתכוון שר האוצר המיועד להשקיע עשרות מיליארדים, מתוך 420 המיליארד שיהיו תחת חסותו בקופת המדינה?

50 מיליארד לתשתיות, בלי העלאת מיסים

אביגדור ליברמן לא מסתיר את כוונותיו להשקיע סדר גודל של 50 מיליארד שקל בתשתיות. זה יביא צמיחה, שגשוג ויספק עבודה לעשרות אלפי ישראלים. לכן, גם במצב הקשה של קופת המדינה כיום, מתכוון ליברמן לפעול להגדלת ההוצאה הציבורית. ניחוש קטן של מי שמכירים אותו היטב ושמעו כבר כמה וכמה פעמים את דבריו בעת האחרונה, כולל כותב שורות אלה: הגירעון לא ממש מדאיג את ליברמן. הוא לא בעד להעלות מיסים. אולי יבחן רק את הטלת מס הירושה וביטול פטורים לא מוצדקים ממע"מ, כמו על שירותי התיירות.
אם אפשר יהיה לקצץ פה ושם בתקציבים - הוא לא יתנגד להצעות אגף התקציבים, אולם ככלל, בגזירות הוא לא צפוי לתמוך בימים הללו של יציאה ממשבר הקורונה הקשה.
ליברמן מתכוון להעביר סיוע מיידי רחב היקף לציבור העצמאים. רבים מהם תומכים בו והצביעו לו. ליברמן תמיד היה בעד העצמאים ופחות בעד השכירים. וזאת הסיבה שציבור העצמאים יחייך כנראה בקרוב. שר האוצר העתידי מתכוון להעביר במהרה חוק אבטלה לעצמאים ויוביל מהלך להמשך תשלום מענקים ופטורים ממיסים לציבור 600 אלף העצמאים בישראל.
5 צפייה בגלריה
הפגנה של עצמאים
הפגנה של עצמאים
הפגנה של עצמאים. ליברמן מתכוון להעביר במהרה חוק אבטלה לעצמאים
(צילום: מוטי קמחי)
עוד התבטא בעבר ליברמן בצורך לגייס משקיעים בחו"ל. הטבות לציבור הזה בהחלט יבואו בחשבון אצל שר האוצר החדש, בעיקר גם לצד ההחלטה הגורפת של ראשי מדינות הג'י-7 (G7) לגבות מהחברות הגדולות מיסים רבים יותר.
הפתרון של ליברמן יהיה לחלק להם סוכריות אחרות, כמו מענקים על כל עובד שיגייסו למפעל שיקימו או ירחיבו. אין להוציא מכלל אפשרות שליברמן יתמוך גם מחדש בדרך הפוכה לזאת שהשר לשעבר משה כחלון פעל - דווקא הקטנת שיעורי מס הרכישה על דירות למשקיעי חוץ. רק שיבואו להשקיע בארץ וכך גם ייקשרו אליה. עוד צפוי ליברמן לפעול, במסגרת מלחמתו בבירוקרטיה וברגולציה, להסרת חסמים ליבוא וליצוא,
כמי שפעל כבר בעבר בנושא הזה, שר האוצר המיועד צפוי לצמצם את המנגנון הציבורי, יפחית מעוצמת המונופולים וצפוי לא להיכנע במאבקים עם הוועדים החזקים במשק. מה שבטוח הוא שליברמן יפעל לשילוב חרדים וערבים בשוק העבודה. בעבר נשמע אומר, כי יש לסבסד עובדים ולא בטלנים. יש לצפות לכן להפחתת התמיכה מאזרחים שאינם עובדים.
עם כניסתו הצפויה למשרד האוצר ביום ראשון הקרוב, ואולי רק ביום שני בבוקר, צפוי ליברמן למהר ולמנות בכירים חדשים בצמרת משרד האוצר. הוא יביא עמו את אחד מנאמניו לכהונת מנכ"ל משרד האוצר, שם משמש כעת כמ"מ זמני, קובי בליטשטיין, שמינה השר כץ. מועמדו לראש אגף התקציבים הקבוע הוא יוגב גרדוס, ממלא-המקום הזמני מזה תשעה חודשים של שאול מרידור שהתפטר. גם את מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות ימנה ודאי במהרה.
עכשיו נותר רק לצפות האם המשרד שהיה תקוע עם תקציב שגובש במרץ 2018 וללא רפורמות כלכליות מזה שנה וחצי - יחזור להיות, תחת הנהגתו של אביגדור ליברמן, המשרד הממשלתי החזק והמשפיע במדינה.
פורסם לראשונה: 08:16, 11.06.21