נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, התייחס הלילה (רביעי) לסכנה לכלכלה בשל התקדמות חקיקת המהפכה המשפטית בחריפות כפי שלא עשה בעבר. בראיון ל-CNN הוא חזר על הדברים שכבר אמר לראש הממשלה נתניהו באופן אישי וגם בישיבת הממשלה לאחר מכן.
"נכון לעכשיו", אמר ירון, "השינויים שנעשים בחקיקה עלולים לפגוע בעצמאות המוסדות בישראל, יותר מכך, התהליך עצמו הוא חפוז, ונעשה ללא הסכמה רחבה בציבור סביבו".
על השאלה האם הוא חושש לפגיעה בהשקעות בישראל השיב: "בכירים בהייטק אמרו שמשקיעים לא יבואו. בטווח הרחוק יכולה להיות בריחת מוחות. צריך לטפל בזה בזהירות ובשקיפות. יש לזה השלכות משמעותיות, ולכן הכרחי שנשמור על עצמאות מערכת המשפט ושהשינויים יעשו בהסכמה רחבה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא רמז שיהיה צורך לבצע העלאות ריבית נוספות גם בישראל: "יהיה כואב להחזיר את האינפלציה ליעדה".
ירון חזר על עמדתו הברורה שכבר נאמרה בפומבי לגבי עצמאות בנק ישראל אחרי ההתבטאויות של שר החוץ אלי כהן ויו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, כמו גם הצעת החוק של יו"ר ועדת הכספים גפני לגבי הגבלת ריבית המשכנתאות: "העצמאות של הבנק המרכזי, קריטית לכלכלה. כל מדינה שצמצמה את העצמאות של הבנק סבלה מהשלכות שליליות. אני מאמין שהמנהיגים שלנו ומקבלי ההחלטות מבינים את זה ולכן לא יובילו לפגיעה לעצמאות בבנק. ראש הממשלה ושר האוצר עצמו, מיד כאשר הנושאים האלה עלו על הפרק, הצהירו שלא תהיה פגיעה בעצמאות הבנק".


כבר לפני חודש וחצי פרופ' ירון הביע דאגה רבה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו, מכך שדירוג האשראי של ישראל עלול להיפגע ולרדת אם אכן תבוצע המהפכה המשפטית כפי שהוצגה. הנגיד, שחזר מוועידת קרן המטבע הבינלאומית בדאבוס, ביקש פגישה דחופה עם ראש הממשלה ואמר לו כי בעולם הכלכלי עוקבים בדאגה רבה אחר ההתפתחויות בישראל שעלולות לפגוע בהיבטים שונים של הדמוקרטיה. הנגיד הסביר כי מצב כזה עלול יהיה לפגוע בכלכלת ישראל, לגרום להורדת דירוג האשראי ולהרחיק חברות בינלאומיות מהשקעות בישראל. ראש הממשלה האזין לדברים אך לא אמר שתהיה נסיגה כלשהי מהרפורמה המשפטית.
בהודעה הרשמית שפורסמה לאחר הפגישה שהתקיימה בלשכת ראש הממשלה בכנסת נאמר כי "הנגיד שיקף לראש הממשלה סוגיות שונות שעלו בהקשר הישראלי בדיונים שקיים עם בכירי הכלכלה העולמית ועם בכירי חברות הדירוג בשבועות האחרונים".
נתניהו הגיב אז לאזהרה של הנגיד ולמכתב הכלכלנים הראשון שנחשף ב-ynet, וטען כי יש "עודף משפטיזציה" בישראל שפוגע בכלכלה - וכי "אין מקום להפחדות" בנוגע לשינויים המתוכננים במערכת המשפט. כשלצידו שרי האוצר, הכלכלה והחוץ, האשים נתניהו את האופוזיציה ב"צונאמי של שקרים" על פגיעה כלכלית אפשרית בעקבות הרפורמה, והוסיף כי "שלטון החוק והדמוקרטיה דווקא יתחזק".
אחרי שהחלה ההיחלשות בשער השקל כתוצאה מהחשש מהחקיקה, ירון כינס לפני כחודש באופן חריג את הוועדה ליציבות פיננסית לדיון שלא מן המניין. הוועדה ליציבות פיננסית מחזיקה בסמכות להתריע על סיכון ממשי במערכת הפיננסית. במקרים מסוימים על הוועדה להעביר את ההתרעה באופן מיידי לרשויות הפיקוח (רשות שוק ההון, והפיקוח על הבנקים) או לראש הממשלה ולשר האוצר. בבנק ישראל לא אמרו האם הוועדה העבירה התרעה כלשהי על סיכון מערכתי.