השנה קנינו פחות אונליין מחו"ל בבלאק פריידיי, כך לפי נתוני חברת אשראי כאל לכלל שוק האשראי. כאל בדקה את הקניות בימים שישי ושבת. המבצעים בחו"ל יימשכו עד יום שני הקרוב - סייבר מאנדיי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מאידך, המכירות בתוך ישראל עלו ב-19.5% לעומת אשתקד, כך עולה מבדיקת חברת שב"א נכון ליום שישי עד 15:00. לפי נתוני כאל, חלה ירידה של 8% בקניות של ישראלים באתרים זרים - שהסתכמו ב-80 מיליון שקל.
5 צפייה בגלריה
קניות בבלאק פריידי בבריטניה
קניות בבלאק פריידי בבריטניה
קניות בבלאק פריידיי בבריטניה
(צילום: רויטרס)
חלה צלילה של 39% בקניות באמזון והתרסקות של 35% באסוס. לעומת זאת, חלה עלייה של 4% ברכישות באתר הסחר האלקטרוני הפופולרי ביותר בישראל: עלי אקספרס הסיני. כמו כן, חלה עלייה בקניות באתר האופנה הפופולרי ביותר בקרב ישראלים: זינוק של 41% בקניות ב-SHEIN.
בנוסף, נרשמה עלייה של 34% בקניות באייהרב האמריקני, אתר הויטמינים, מוצרי הבריאות והטיפוח, שהציע הנחות ליום הקניות וכן עלייה של 27% בקניות בנקסט הבריטי - שם כלל לא נערך מבצע לבלאק פריידיי שיועד לישראל.

אסוס ובנגגוד הפסיקו להשקיע בישראל

הסיבה לירידה בקניות מאסוס למרות מבצע ייעודי לבלאק פריידיי ומחירים טובים ממחירי ישראל, היא ש-SHEIN תפס את מקומו. אסוס גם הפסיקה להשקיע בקהל הישראלי ולמשל כבר לא מחזיקה פה משרד יחסי ציבור. באתר הסיני בנגגוד חלה ירידה של 93% מסיבה דומה: האתר הפסיק לחלוטין לעבוד עם אפיליאטורים מישראל ולייצר שיתופי פעולה פה. איביי נחלש ב-9% מסיבות דומות.
5 צפייה בגלריה
אתר אסוס
אתר אסוס
הפסיקו להשקיע בקהל הישראלי. אתר אסוס
(צילום: רויטרס)
לפי כאל, היקף הרכישות הגבוה נרשם ביום שישי בין השעות 13:00-16:00 בהן קצב הרכישות עמד על כ-50 אלף שקל לדקה וכ-830 שקל לשנייה.
מבדיקת קטגוריות הקניות עולה כי מחזור העסקאות באתרי אופנה גדל בשיעור של 4% לעומת אשתקד; אתרי בריאות ומזון רשמו גידול של 27% וחל קיטון של 4% באתרי גאדג'טים.

ישראכרט: ענף החשמל לא שגשג בבלאק פריידיי

בישראכרט ערכו פילוח לקניות מחו"ול ומישראל ולפי החברה, סך הקניות של ישראלים בבלאק פריידיי השנה בארץ ובחו"ל בענפים שנבדקו (בין היתר אופנה וחשמל), הסתכם בכ-600 מיליון שקל. כ-9% יותר משנה שעברה (כ-550 מיליון שקל).
5 צפייה בגלריה
ישראכרט: רכישות האונליין בחו"ל הסתכמו ב-100 מיליון שקל, בדומה לשנה שעברה
ישראכרט: רכישות האונליין בחו"ל הסתכמו ב-100 מיליון שקל, בדומה לשנה שעברה
ישראכרט: רכישות האונליין בחו"ל הסתכמו ב-100 מיליון שקל, בדומה לשנה שעברה
(צילום: shutterstock)
רכישות אונליין באתרי חו"ל הסתכמו ב-100 מיליון שקל בדומה לשנה שעברה. רכישות אונליין באתרים בישראל: 150 מיליון שקל. 15.5% גידול ביחס לשנה שעברה (כ-130 מיליון שקל). בנוסף, בישראל רכשו במבצעים בחנויות פיזיות בהיקף של כ-350 מיליון שקל כ-5% יותר משנה שעברה.
בענף מוצרי החשמל חל גידול של 2% (בחנויות ובאתרים). הסיבה המרכזית לגידול נמוך זה היא הקדמת רכישות של טלוויזיות בעיקר לקראת המונדיאל ומבצעי ימי בחירות וימי מכירות קודמים.
ענף שצמח משמעותית - בשיעור של כ-50% - הוא ענף הנופש ותיור, כחלק מחזרה לשגרה שלאחר קורנה. בענף ביגוד והנהלה חל גידול של כ-20% ברכישות אונליין ביחס לשנה שעברה. ברכישות בחנויות פיזיות חלק ירידה קלה של כ-3%.

עלייה בשופינג בתוך ישראל

בתוך ישראל כאמור, התמונה אחרת. לפי שב"א, מנהלת ומפתחת מערכת התשלומים הלאומית באשראי, למרות הגשם, בין השעות 8:00 ל-15:00 נרשמו במערכות הוצאות בסכום כולל של למעלה מ-890 מיליון שקל. מדובר בהוצאות בכרטיסי אשראי אונליין באתרים ישראלים ובחנויות הפיזיות בתוך הארץ, כשניתן להניח שחלק גדול מהן לא קשורות לחגי הקניות, אלא לרכישות השוטפות לקראת סוף השבוע.
5 צפייה בגלריה
עומסים בבלאק פריידיי בדיזינגוף סנטר, 2021
עומסים בבלאק פריידיי בדיזינגוף סנטר, 2021
עומסים בבלאק פריידיי בדיזינגוף סנטר, 2021
(צילום: מוטי קמחי)
זוהי כאמור עלייה של 19.5% לעומת השנה שעברה, ב-26 בנובמבר 2021, כשבין השעות 8:00 ל-15:00 נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום של 745 מיליון שקל. בבלאק פריידיי לפני שנתיים, ב-27 בנובמבר 2020, עמדו ההוצאות על סכום של 615 מיליון שקל, אז פחות קונים הסתובבו בחנויות הפיזיות.
השנה, דקה העמוסה במהלך היום היתה 12:18 במהלכה נרשמו למעלה מ-14.2 אלף עסקאות בכרטיסי אשראי בהיקף של 3.2 מיליון שקל.

בזכות עליות המחירים - בלאק פריידיי מוצלח בארה"ב

ומה קרה בארה"ב? האינפלציה והמחירים שעלו השנה כמעט בכל תחום, הטיסו מעלה את המכירות בבלאק פריידיי בארה"ב: הצרכנים האמריקניים הוציאו 9.12 מיליארד דולר אונליין בבלאק פריידיי השנה, כך לפי נתוני אדובי אנליטיקס שדווחו ברויטרס.
5 צפייה בגלריה
קניות בבלאק פריידי בארה"ב
קניות בבלאק פריידי בארה"ב
קניות בבלאק פריידיי בארה"ב
(צילום: AFP)
נראה שהצרכנים שמרו קניות לבלאק פריידיי בשל האינפלציה הדוהרת וחיכו להנחות העמוקות של היום הזה כדי לקנות פשוט הכל: - מסמארטפונים ועד צעצועים. זאת, למרות שבחלק מהאתרים ההנחות החלו כבר באוקטובר ובכולן הן צפויות להימתח עד סייבר מאנדיי (מחר) לפחות ולעיתים גם בדצמבר לכבוד כריסמס והשנה האזרחית החדשה.
התחזית של אדובי עמדה על גידול של 1% בקניות אונליין ובפועל היה גידול של 2.3%. לחברה יש גישה למידע על רכישות בפועל של כ-85% מתוך 100 הקמעונאים הגדולים ביותר בארה"ב, בין היתר טארגט, מייסיס ונורדסטרום.
כעת, אדובי מצפה שסייבר מאנדיי יהיה יום הקניות הגדול ביותר עד כה, עם הוצאות של 11.2 מיליארד דולר - עלייה של 5.1% לעומת אשתקד, לפי התחזיות.
סייבר מאנדיי הוא במקור חג הקניות אונליין בעוד שבלאק פריידיי, יום שישי אחרי חג ההודיה, הוא חג קניות בחנויות הפיזיות. בשנים האחרונות הגבולות היטשטשו וה"חגים" התמזגו, אך הסחר האלקטרוני ממשיך לצבור כוח. למרות ציפייה שהצרכנים ינהרו לחנויות אחרי שנות סגרי הקורונה - זה לא קרה. גם בגלל מזג אוויר גשום וגם כי אמריקנים רבים העדיפו לרכוש דרך הסמארטפון שלהם במקום להתגודד בתורים. קניות במובייל הגיעו ל-48% מסך הקניות הדיגיטליות - זוהי עלייה של 44% לעומת אשתקד.
יש גם עלייה בקניות בהלוואה: חל זינוק של 78% בקנייה בשיטת תשלומים שלא היתה נפוצה בארה"ב וצברה תאוצה בשנים האחרונות (Buy Now Pay Later). הזינוק הוא בהשוואה לשבוע שקדם לבלאק. הרווח מקניות בשיטה זאת הציג גידול של 81%.
ומה קנו הכי הרבה? ב-CNBC מציינים שלפי אדובי הפריטים הנמכרים ביותר היו קונסולות משחק, מוצרי אפל כמו מקבוק, מוצרי דייסון וצעצועים שקשורים למשחקי מחשב כמו פורטנייט, רובלוקס וגם צעצועים של הדמות המצוירת בלואי, של דמויות מאנקאנטו ובובות פנקו פופ.
גם חג ההודיה עצמו הניב ימי קניות חזקים בארה"ב וסך הכל החג גלגל 5.29 מיליארד דולר (3-2 מיליארד דולר ביום) - גידול של 2.9% לעומת השנה שעברה.