רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בראשות המנכ"ל יעקב קוינט, מקדמת תוכנית לחיזוק ערי הדרום שנפגעו במלחמה בעזה בהיקף של כ-45 אלף יחידות דיור חדשות, כך נודע ל-ynet ו"ממון". מדובר בתוכניות בנייה שקודמו על ידי מרחב דרום ברשות ועתידות להרחיב את נתיבות, אופקים ושדרות, אשר יקודמו במוסדות התכנון, חלקן בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), שמטרתה לאשר תוכניות דיור רחבות היקף בהליך מזורז.
בשלוש השנים האחרונות שיווקה רמ"י קרקעות לבנייה של כ-30 אלף דירות בערים אלה, והן הציגו צמיחה מואצת ומאזן הגירה פנימי חיובי בשנה החולפת, כפי שפורסם לאחרונה ב"ממון", ואף הובילו את רשימת הערים המובילות במכירת דירות לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל. בעקבות המלחמה הגדיר שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, את המשך חיזוק יישובי הנגב המערבי כאחד היעדים של רמ"י בשנים הקרובות. יצוין כי השבוע נרשמה התאוששות מסוימת בקרב היזמים, ולראשונה מתחילת המלחמה הושלמו חמישה מכרזי קרקעות למגורים של המדינה בהיקף של מעל 2,000 יחידות דיור, בעיקר בערים הדרומיות, בהן קריית גת, ירוחם, אילת וכן בירושלים.
3 צפייה בגלריה
נתיבות
נתיבות
בתכנון: 30 אלף דירות חדשות נתיבות
(צילום: צביקה טישלר)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

נתיבות: כ-30 אלף דירות בצפון העיר

במסגרת התוכנית לחיזוק ערי הדרום, בעיר נתיבות מקודמות שתי תוכניות: תוכנית נתיבות צפון כוללת כ-20 אלף יחידות דיור בתמהיל מגוון של צמודי קרקע ובנייה רוויה, לצד מבני ציבור ומסחר. בשבוע הבא צפוי להתקיים שולחן עגול עם נציגי רמ"י ומנהל התכנון והתוכנית צפויה להיקלט בותמ"ל לצורך דיון להפקדה להתנגדויות הציבור. תוכנית נוספת כוללת כ-10,000 יחידות דיור בשכונת רמת נתיבות שנמצאת גם היא בחלקה הצפוני של העיר, לגביה טרם החל התכנון.
נזכיר כי קידום תוכנית מעודפת לדיור כולל שלושה שלבים עיקריים: שלב ההכנה שכולל הכרזה על מתחם מועדף לדיור ועוסק בגיבוש התוכנית; השלב הסטטוטורי, שכולל את קידום התוכנית במוסדות התכנון, הפקדתה להתנגדויות הציבור ועוד; והשלב שלאחר אישור התוכנית, הכולל מעקב אחר מימושה, לרבות מתן היתר בנייה. כך שברמ"י מעריכים כי לאחר תכנון התוכניות, פרסום המכרזים והשלמתם, הבנייה עצמה תחל בשנת 2025 ואילך.

אופקים: כ-18 אלף דירות ברחבי העיר

בעיר אופקים מקודמות 5 תוכניות להקמה של קרוב ל-18 אלף יחידות דיור חדשות. תוכנית אחת, הכוללת כ-10,000 יחידות דיור במתחם דרום-מערב העיר, הוכרזה בשבוע שעבר על ידי ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי, בראשות שר הפנים משה ארבל והשר גולדקנופף, כמתחם מועדף לדיור. ועדת השרים עוסקת בנושאי פנים, שירותים, תכנון ורישוי בנייה, שלטון מקומי, אוכלוסייה והגירה וכן בנושאים אחרים הנמצאים בתחומי הפעולה של שר הפנים, לרבות קביעת מדיניות, אישור וקידום רפורמות ושינויים מבניים. בין היתר היא מאשרת תוכניות מתאר ארציות ותוכניות לתשתיות לאומיות.
התוכנית בדרום-מערב אופקים, שנערכה על ידי משרד יסקי מור סיון אדריכלים בניהולו של אדריכל אבנר אקרמן, משתרעת על שטח של כ-7,347 דונם וכלולה בתחום השיפוט של המועצה האזורית מרחבים, דרומית ליישוב המתוכנן דניאל. לצד יחידות הדיור, מציעה התוכנית פיתוח עירוני של אזורי מסחר, תעסוקה, מוסדות ומבני ציבור בהיקף של כ-150 אלף מ"ר ושטחים פתוחים. במקביל, מקודמת תוכנית אב להתחדשות עירונית לעיבוי וחיזוק המרקם הקיים עם תוספת של כ-1,000 יחידות דיור במתחם. הצפי לאכלוס בסוף 2025.
תוכנית נוספת שתקודם בותמ"ל ממוקמת בשכונת אפיקי נחל במזרח העיר, וכוללת כ-5,800 יחידות דיור על שטח של כ-1,750 דונם. התוכנית, שנערכה על ידי משרד פישר אלחנני אדריכלים, מהווה את שלב ב' לתוכנית שהוכרזה על ידי המדינה לפני כ-6 שנים כמתחם מועדף לדיור, כאשר שלב א' כלל כ-7,000 דירות. התוכנית כעת כוללת תמהיל בנייה מגוון: 800 בתים צמודי קרקע ו-5,000 דירות בבנייה רוויה של 4-16 קומות, לצד שימושים מסחריים בהיקף של כ-10,000 מ"ר במגרשי המגורים. בנוסף, כוללת התוכנית פארקים בהיקף של כ-145 דונם, מבני ציבור בהיקף של כ-200 דונם, אזור תעסוקה בהיקף של כ-30 אלף מ"ר ואזור מסחר בהיקף של כ-23 אלף מ"ר.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של שכונת חורשת האקליפטוס באופקים
הדמיה של שכונת חורשת האקליפטוס באופקים
הבנייה המתוכננת בשכונת חורשת האקליפטוס באופקים
(הדמיה: לרמן בן שושן עיר אזור נוף)
בשכונת חורשת האקליפטוס, הממוקמת בחלק הדרום-מערבי של פארק אופקים, מצפון לשכונת שפירא ומזרח לשכונת בן גוריון, מתוכננת תוכנית מגורים שתקודם בוועדה המחוזית והיא כוללת 1,352 יחידות דיור על שטח של כ-470 דונם. על פי התוכנית, שנערכה על ידי משרד לרמן בן שושן עיר, אזור, נוף, כ-350 יחידות יוקצו לדיור מוגן ויוקמו 100 חדרי מלון. השכונה משלבת מבני ציבור כלל עירוניים, בהם בית ספר על יסודי, בית ספר יסודי, קאנטרי, היכל ספורט ומתנ"ס. על פי הערכות, שיווק הקרקעות צפוי בשנה הבאה.
בצפון-מערב אופקים מתוכננת תוכנית עירוב שימושים, שתכלול שטחי תעסוקה בהיקף של 31 אלף מ"ר, בשטחי מסחר ומשרדים בהיקף של 25 אלף מ"ר, שטחי מלונאות בהיקף של 6,000 מ"ר, הרחבה של שטח הקאנטרי העירוני המצוי במתחם וכן 420 יחידות דיור קטנות ויחידות דיור להשכרה. כל זאת כאזור תומך בפעילות רפואית ופרא-רפואית המתפתחת באזור הסמוך לכפר השיקומי עדי נגב – נחלת ערן. ברמ"י מציינים כי התוכנית, שמשתרעת על פני שטח של כ-342 דונם, תהפוך את הכניסה הקיימת אל העיר מכיוון מערב לשער כניסה משמעותי. התוכנית מנוהלת על ידי משרד ת.י.ק פרויקטים ונערכה על ידי משרד ניר - קוץ אדריכלים בשיתוף עם עיריית אופקים והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום.
תוכנית התחדשות עירונית במתחם ישורון והגבעה במרכז העיר, שקודמה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ודורשת את אישור הוועדה המחוזית, כוללת 206 יחידות דיור בבניינים בני 6-12 קומות. התוכנית, שנערכה על ידי משרד פישר אלחנני אדריכלים, משתרעת על שטח של כ-45 דונם וכוללת כ-16 דונם של מגרשים למבני ציבור, כ-7 דונם של פארקים וכ-800 מ"ר של שטחי מסחר שישולבו בשטחי המגורים.
3 צפייה בגלריה
יעקב (ינקי) קוינט
יעקב (ינקי) קוינט
יעקב קוינט, מנכ"ל רמ"י
(צילום: אלכס קולומויסקי)

שדרות: כ-7,000 דירות בפינוי בינוי

בשדרות מקדמת רמ"י תוכנית אב להתחדשות עירונית ב-5 מתחמים במרכז העיר, שתצריך את אישור הוועדה המקומית והמחוזית. במתחם ברית ערים/יהודה הלוי קיימות כיום 356 דירות ישנות במבני שיכון. התוכנית כוללת את הריסתן ובנייתן של 1,238 דירות חדשות בבניינים בני 6-18 קומות על שטח כולל של כ-50 דונם, לצד שטח ציבורי פתוח בהיקף של כ-3 דונם ושטחי מסחר.
במתחם נאות אביב, הכולל כיום 330 דירות ישנות במבני שיכון, מתוכננות 1,444 דירות חדשות בבנייה מרקמית עם 6-12 קומות על שטח כולל של כ-62 דונם. עוד כוללת התוכנית שטח ציבורי פתוח בהיקף כ-5 דונם ושטחי מסחר. במתחם יהדות איטליה/שאר ישוב קיימות כיום 342 דירות ישנות במבני שיכון, שייהרסו לטובת 1,169 דירות בבניינים בני 6-18 קומות על שטח כולל של כ-47 דונם, וכן שטחי ציבור ומסחר.
במתחם הנשיא/המייסדים, הכולל כיום 241 דירות במבני שיכון, יוקמו 1,943 דירות חדשות לצד שטח ציבורי בהיקף של כ-13 דונם על קרקע של כ-78 דונם. במתחם נאות הדקל/השוק, שבו קיימות כיום 156 דירות במבני שיכון ישנים, מתוכננות 1,014 יחידות דיור חדשות בבניינים בני 6-12 קומות, לצד שטח ציבורי פתוח בהיקף של כ-12 דונם, שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-2,500 מ"ר וכן מבני ציבור בשטח של כ-1,000 מ"ר.