כמעט מחצית מהמועסקים בישראל "מרוצים מאוד" מעבודתם, אך רק 17% "מרוצים מאוד" מהכנסתם. כך עולה מנתוני הסקר החברתי של הלמ"ס ל-2022 שהתפרסמו היום (שלישי).
אוכלוסיית הסקר החברתי היא האוכלוסייה הקבועה של מדינת ישראל בגיל 20 ומעלה המתגוררת במשקי בית אותה דוגמת הלמ"ס מידי שנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לפי נתוני הלמ"ס, 47% מהמועסקים כאמור "מרוצים מאוד" מעבודתם, 41% "מרוצים", 10% לא כל כך מרוצים או שבכלל אינם מרוצים מהעבודה, גברים ונשים בשיעור דומה.
בשביעות הרצון מההכנסה מעבודה השיעורים נמוכים יותר. 17% מהמועסקים "מרוצים מאוד" מהכנסתם, 45% "מרוצים", 38% לא כל כך מרוצים או שבכלל אינם מרוצים מההכנסה.
כאן ישנם גם הבדלים בין גברים לנשים: 68% מהגברים מרוצים מהכנסתם, לעומת 54% מהנשים. 44% מהנשים אינן מרוצות מהכנסתן.
כצפוי, בלמ"ס מציינים כי שביעות הרצון מהכנסה קשורה בסוג העבודה ובמקצוע – 76% מהמנהלים מרוצים מהכנסתם לעומת 65% מבעלי משלח יד אקדמי ובעלי מקצועות חופשיים וטכניים ו-52% בלבד מהעובדים הבלתי מקצועיים.
20% מהמועסקים מעוניינים להחליף את עבודתם בעבודה אחרת, גברים ונשים בשיעור דומה, כשמדובר ב-24% מבני 20-44 ו-16% מבני 64-45.
בסקר בדקו גם את ההטבות ותנאי השכר של העובדים: 86% מהשכירים מקבלים תשלום מלא עבור ימי חופשה, 63% – השתתפות בקרן השתלמות, ו-59% – תשלום מלא עבור ימי מחלה. רק 33% מקבלים השתתפות בתשלום לביטוח חיים. בנוסף, 13% מקבלים רכב מהמעסיק ו-23% השתתפות בהוצאות רכב.
נושא האיזון בין הבית לעבודה נבדק גם הוא, כש-64% מהמועסקים ענו כי הם מרוצים מהאיזון בין הזמן שהם מקדישים לעבודה לזמן שמקדישים לתחומים אחרים בחיים (18% מרוצים מאוד ו-46% מרוצים), גברים ונשים בשיעור דומה.
לגבי מתח ולחץ נפשי בעבודה, מהנתונים עולה כי בהשוואה לסקרים משנים קודמות חלה ירידה קלה בשיעור המועסקים שחווים לחץ לעיתים קרובות או מדי פעם לשיעור של 40% - עדיין גבוה באופן יחסי. 22% דיווחו כי הם או הן חווים זאת לעיתים רחוקות ו-35% – אף פעם לא.
לפי תשובות הנדגמים, 13% מהם חוו אלימות מילולית בשנה שקדמה לסקר, 10% חוו איומים או התנהגות משפילה, 4.8% חוו בריונות או הטרדה, ו-3.2% חוו אלימות פיזית.
בנוסף, 11% מהמועסקים דיווחו כי אינם שולטים על מהירות או קצב עבודתם, 10% אינם שולטים על סדר המשימות שלהם ושיעור דומה אינם שולטים על שיטות העבודה.
הסקר החברתי נערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדי שנה מאז 2002, ובשנת 2022 עסק בנושאים: השלכות תעסוקתיות, חברתיות וכלכליות של משבר הקורונה, השפעת הדת, הערכת הדמוקרטיה בישראל ותפיסת התקשורת.