מיכאל שטראוס שימר את מעמדה של בתו עופרה שטראוס יו"ר שטראוס גרופ והבטיח המשך שליטה משפחתית בחברת המזון שייסדו הוריו. מצוואתו של שטראוס שנחשפה אתמול בכלכליסט עולה כי אבי המשפחה, שנפטר לפני ארבעה חודשים, הבטיח שמאזן הכוחות בין שלושת ילדיו - עופרה, עירית ועדי - יישמר, כך שגם לאחר חלוקת אחזקותיו, נותר היתרון שיש לעופרה המכהנת כיו"ר שטראוס גרופ, על שני אחיה.
3 צפייה בגלריה
עופרה שטראוס, ועידת ה-70 ישראל סיפור הצלחה
עופרה שטראוס, ועידת ה-70 ישראל סיפור הצלחה
עופרה שטראוס
(צילום: מוטי קמחי)
שטראוס שרצה שהחברה שייסדו הוריו הילדה וריכרד שטראוס והנושאת את שמו, תישאר בשליטה של ילדיו בלבד, העניק לכל אחד מהם נתח שווה מאחזקותיו בחברת נכסי מיכאל, בעלת השליטה (75.6%) בשטראוס אחזקות שהנכס המרכזי שלה הוא שליטה (54.7%) בחברת המזון הציבורית שטראוס גרופ.
חלוקת המניות לילדיו מבטיחה שהחברה הציבורית תישאר בידי ילדיו וילדיהם, שלא יוכלו למכור את חלקם לגורמים חיצוניים.
בניכוי 10% שיעברו לקרן משפחתית שתוקם תחת השם "הקרן לטובת בני משפחת מיכאל", לרווחת בני משפחתו, חולקה האחזקה לשלושה חלקים שווים המקנים לכל אחד מילדיו 14.9% בשטראוס אחזקות בשווי של כ-750 מיליון שקל לכל אחד מהם.
עד כה החזיקה עופרה שטראוס 20.1% משטראוס אחזקות, וכל אחד משני אחיה ב-12.6%. לאחר שירשו את אחזקות אביהם, תחזיק עופרה ב-35%, וכל אחד מאחיה ב-27.5%. אחזקות אלה מקנות לעופרה 15.1% בשטראוס גרופ הציבורית בשווי של 1.6 מיליארד שקל ולעירית ולעדי 11.9% בשווי של 1.25 מיליארד שקל כל אחד.
שטראוס שמר על איזון לא רק בזכויות הרכושיות, כי אם גם בזכויות ההצבעה בנכסי מיכאל. בצוואתו המקורית הוריש מיכאל את 99% ממניות ההצבעה שהחזיק בחברה רק לעופרה. ב-2016 עדכן שטראוס את צוואתו, כך שהזכויות שמקנות מניות ההצבעה יבוטלו ובכך התבטל היתרון שהיה לעופרה על אחיה ביחס למניות אלו בחברת נכסי מיכאל.

ההוראה: הסכמי ממון עם בני הזוג

בצוואתו קיבע שטראוס את המסר שהדהד לאורך השנים, ולפיו אחדות המשפחה הוא הערך המשמעותי ביותר. החשיבות שנתן לחיבור המשפחתי לחברה, בא לידי ביטוי בקביעה חד משמעית שלפיה המניות, "יועברו לילדיו ומהם לצאצאיהם על בסיס קשר דם". בשל כך לא נכללו בצוואה בני הזוג של ילדיו. שטראוס דרש בנוסף לא לשעבד את המניות שלו, וכן שילדיו יחתמו על הסכמי ממון עם בני זוגם, כתנאי לקבלת חלקם.
זאת ועוד, שטראוס קיבע באופן רשמי את ישראל כבסיס האם של החברה, שלמעלה ממחצית פעילותה כבר מתקיימת בחו"ל: "בהיות שטראוס אחזקות שיוסדה על ידי הורי המנוחים בחזקת מפעל חיים", כתב שטראוס, "רצוני ומשאלתי שילדיי יעמידו אותה בראש שיקוליהם, שלא לגדוע את רצף המסורת המשפחתית והציונית המפוארת, שנבנתה לטובת הדורות הבאים ויראו תמיד את מדינת ישראל כבסיס מרכז הפעילות העסקית של החברה".
אפשר להעריך בוודאות גבוהה שבני המשפחה לא הופתעו מהחלטותיו של שטראוס בצוואה, שנערכה לפני שנים, בליווי יועציו ועורכי דין המתמחים בתחום ובשיתוף מלא של ילדיו ליום מותו. בראיון לכלכליסט לפני שש שנים חשף שטראוס כי נערך לכל תרחיש: "על הכל אנחנו מדברים פתוח, כולל על השאלות כמו מה יקרה בעוד 20 שנה כשאמות, או אם אוטובוס ידרוס אותי מחר".
3 צפייה בגלריה
מיכאל שטראוס
מיכאל שטראוס
מיכאל שטראוס ז"ל. כל אחד מהנכדים יקבל 2 מיליון דולר
(צילום: אוראל כהן)

הרכוש הרב: משלוש היאכטות ועד הדירות והמשרדים

שטראוס גרופ, חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, המחזיקה פעילויות מזון ברחבי העולם ונסחרת לפי שווי של 10.57 מיליארד שקל, נמצאת בשליטת שטראוס אחזקות (57.2%). שטראוס אחזקות מוחזקת על ידי חברות נכסי מיכאל שטראוס, נכסי רעיה שטראוס בן דרור (אחותו של מיכאל) ואחזקה עצמית של שטראוס אחזקות (29%). בנטרול האחזקה העצמית של המניות, נכסי מיכאל שטראוס מחזיקה ב-75.6% מהמניות ונכסי רעיה שטראוס ב-24.4%.
הקרן לרווחת בני משפחת מיכאל קיבלה נתח מניות בשווי של כ-250 מיליון שקל שיועברו לקרן המשפחתית למשך 15 שנה, כדי שהיא תיהנה מדיבידנדים שתחלק החברה הציבורית. המניות יהיו חסומות למכירה, ולא יהיה ניתן לשעבד אותן.
מלבד האחזקות במניות בשווי 2.53 מיליארד שקל בתאגיד המזון שטראוס גרופ שנסחר בבורסה של תל אביב, צבר שטראוס בחייו רכוש רב, דוגמת שני בתי מגורים בתל אביב ובמעלות, שני משרדים בבית התעשיינים בתל אביב, ומחצית מהזכויות בבית ההנצחה של משפחת שטראוס בנהריה.
אהבתו הגדולה של שטראוס לים, באה לידי ביטוי בבעלות בשלוש יאכטות: אחת בשם רויאלטי, השנייה בשם למבדה ויאכטה שלישית שנמצאת בבנייה. לשטראוס היו גם זכויות בשני מזחים, שתי חניות ומחסן במרינה של עיר הנמל גנואה, איטליה, ובמחסן נוסף במרינה של העיר וארזה, איטליה.
כמו כן החזיק שטראוס במניות בחברות השקעה ופיננסים בשם שטראוס השקעות ורב אתגר הישראליות וב"אלסקה" מאיי הבתולה, ששווין לא ידוע. הנדל"ן, היאכטות ושאר הנכסים שלא יחולקו יימכרו והכספים ירוכזו בקרן משפחתית, שתנהל את הכספים לטובת המשפחה. שטראוס דאג גם לנכדיו וקבע כי כל אחד מהם יקבל 2 מיליון דולר.
לצד הדאגה לשאריו, דאג שטראוס להבטיח את שימור זכר הוריו בדרכים שונות. נאמני הקרן המשפחתית הונחו להמשיך לקיים ולדאוג לתחזוקת בית ילדותו של מיכאל, שהפך ברבות השנים לבית ההנצחה של מורשת הילדה וריכרד שטראוס שייסדו את החברה בחצר ביתם בנהריה. הקרן תדאג לכך שבית ההנצחה יישאר פתוח למבקרים ולציבור הרחב וכן לכך שתכולת בית ההנצחה תיוותר בו ולא תוצא, אלא בהסכמה פה אחד בין נאמני הקרן, ובין אחותו רעיה ובניה.
נוסף על כך הקרן תשלם את עלויות התחזוקה של אחוזת הקבר של הוריו ושלו ובהתאם לשיקול דעתם של הנאמנים, הקרן תשתתף מתוך נכסיה בעלויות הכרוכות בתחזוקה השוטפת של מכון הלב על שם הוריו בבית החולים בנהריה, בהיקפים דומים לאלו שנתרמו בממוצע בשלוש השנים האחרונות. דרישה דומה קיימת גם לגבי הקונסרבטוריון בעכו על שם הוריו.

החריגה: נתח לבת הזוג לשעבר ולשני ילדיה

שטראוס שנפטר בגיל 84 הדגיש בצוואתו את החשיבות של שמירת החברה בבעלות של ילדיו ומהם לצאצאיהם על בסיס קשר דם, אבל גילה רוחב לב גם כלפי קרובים שלא היה לו קשר דם עימם. שטראוס דאג לתת נתח מהונו לשני ילדיה של זוגתו לשעבר רויטל ורסנסקי, ממנה נפרד בשנת 2008. ורסנסקי הגיעה לזוגיות עם שטראוס המבוגר ממנה ב-29 שנים עם שני ילדים מנישואיה הקודמים: אלכסנדרה ואלי משה והשניים חיו יחד כ-12 שנים.
בראיון שנתנה בעבר ציינה כי אמנם לא נישאו באופן רשמי, אך חיו כבעל ואישה. "עשינו טקס פרטי ואינטימי, אני והוא, החלפנו טבעות וזהו". שטראוס קבע בצוואתו כי יתרת כל אחד מחשבונות הבנק לטובת אלכסנדרה ואלי, בתוספת סכום שישלים את היתרה ל-100 אלף דולר יציג וכן שהקרן המשפחתית תדאג לתשלומים חודשיים שוטפים לכל אחד מהילדים בגובה 4,000 שקל למשך 4 שנים מפטירתו.
משטראוס נמסר: "צו הירושה טרם אושר, לצד זאת קיימת הפרדה מוחלטת שנשמרת מזה שנים בין עסקי שטראוס גרופ לבין עסקי החברה הפרטית בבעלות משפחת שטראוס המחזיקה בין היתר במניות בקבוצה. עם קבלת צו מוסדר הקבוצה תתקשר מידע רלבנטי בהתאם לנדרש".