שר האוצר ישראל כץ הודיע הערב (שבת) כי בכוונתו להביא לישיבת הממשלה כבר בשבוע הבא את אישור התקציב לשנת 2020 ואת חוקי ההסדרים לקידום הרפורמות והצמיחה במשק. "בתקופה זו נדרשת יציבות כלכלית, לצד רשת הביטחון ותוכניות הסיוע שפועלות היטב, ולכן אין צורך להמתין ל-23.12 כדי להעביר את תקציב 2020, וניתן להעביר במהירות את התקציב המבוסס על התקציב ההמשכי בסך 411 מיליארד, אותו אישרו הממשלה והכנסת", אמר השר כץ.
במקביל, הודיע כץ כי הנחה את צמרת משרדו להאיץ את העבודה על תקציב 2021 כדי להגישו לאישור הממשלה כבר בתחילת חודש דצמבר ולאשרו בכנסת עוד במהלך חודש פברואר. "אני קורא לכל הגורמים לנתק את עניין התקציב מכל המחלוקות הפוליטיות, ולסייע בהעברתו המהירה למען חוסנו של המשק ולטובת אזרחי ישראל", אמר השר כץ.
הודעתו של כץ מגיעה ברקע דרישת כחול לבן להעברת תקציב 2021 כבר עכשיו, וזה כאמור - לא יקרה לפי ההודעה. אם תקציב 2020 לא יאושר בממשלה עד ה-23.12, ישראל תלך שוב לבחירות, ולפי ההסכם הקואליציוני, ראש הממשלה נתניהו יישאר במקרה כזה בתפקידו עד לבחירות.

1 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: לע"מ)
אישור תקציב 2020 הוא עניין טכני בעיקרו, שכן השנה כבר מסתיימת ותקציב זמני נוסף של 11 מיליארד שקל עד לסוף השנה כבר אושר ומועבר למשרדי הממשלה. חוק ההסדרים ל-2020 אמנם יאושר במקביל, אך כל הרפורמות יוכלו להתבצע רק בשנת 2021, שכן עד לאישור תקציב 2020 בכנסת השנה למעשה תסתיים. תקציב המדינה הדו שנתי היה אמור להיות מאושר עד ל-25 באוגוסט אך בפשרת ח"כ צבי האוזר הוחלט לדחות את אישור התקציב ל-23 בדצמבר, שבוע לפני סוף השנה.
אמירתו של כץ מבהירה שאין שום כוונה לראש הממשלה ולשר האוצר להעביר את תקציב 2021 בכנסת לפני סוף שנת 2020 בהתאם לדרישת כחול לבן, ולנתניהו תהיה תחנת יציאה נוספת לבחירות בסוף מרץ.


בראיון השבוע לאולפן ynet התייחס ראש הממשלה החליפי בני גנץ למשברים בתוך הקואליציה המשותפת עם נתניהו, ותקף את התנהלותו בעניין התקציב: "צריך פה ממשלה מתפקדת לטובת אזרחי מדינת ישראל, צריך פה מאבק בקורונה שהוא מאבק אחראי ולא מאבק פוליטי, צריך פה כלכלה מתפקדת וחייב שיהיה פה תקציב. רק הבוקר הנגיד אמר שצריך ואפשר לעשות תקציב ל-2021. אני מזכיר לכם שזה היה צריך להיות לפני ארבעה חודשים. יש פה שיקולים פוליטיים. מי שלא מקדם תקציב 2021 לאלתר הוא לא עושה את זה משיקולים כלכליים. תקשיבו טוב, תקציב 2021 לא צריך להיות מסוכם עד 23 בדצמבר, הוא היה צריך להתרחש באוגוסט".
הוא הזהיר כי אם הממשלה לא תתחיל לתפקד ולא יועבר תקציב - לא יהיה מנוס מבחירות: "צריך להבין - זה או תקציב או בחירות, שעלולות להידרדר למלחמת אחים וזה חמור מאוד. מי שלא מקדם את תקציב 2021 עושה את זה משיקולים פוליטיים, אין עניינים טכניים - זה סיפורי מעשיות. או תקציב או בחירות. ואם זה בחירות זה יכול להתדרדר למלחמת אחים ומאבק אחים. וזה חמור מאוד".
ראש הממשלה נתניהו התייחס הערב לדרישת כחול לבן בעניין התקציב וחזר למעשה על הודעתו של כץ: "אני מציע להוציא את הפוליטיקה ולהפסיק את העניין של ממשלה בתוך ממשלה. אני תמיד פעלתי לטובת כלכלת ישראל והרבה פעמים מול מומחים ותמיד צדקתי. העברתי יותר תקציבים מכל מנהיג במערב אבל יכול להיות שחלק מהאנשים לא מכירים את לוחות הזמנים של העברת התקציבים. נניח בקרוב תקציב, וזה יאפשר לנו להניח גם תקציב ל-2021 - זה יהיה בפברואר. יש לנו את נושא הקורונה. בו נתמקד בו".
מכחול לבן נמסר בתגובה לדברי שר האוצר ורה״מ: "הליכוד מנסה לצייר תמונת מצב שקרית שבה העברת תקציב של שנה שמסתיימת תיתן מענה אמיתי לאזרחים המשוועים ליציבות כלכלית. לא נאפשר להמשיך את הפגיעה באזרחי ישראל. גרירת העברת תקציב המדינה לשנת 2021 תביא להורדת דירוג האשראי של ישראל ולקריסה של הכלכלה הישראלית. ראש הממשלה ושר האוצר חייבים להפסיק לשחק בגורלם של מיליון מובטלים ולהביא תקציב מדינה עם אופק כלכלי באופן מידי".