אפשר לומר מילים טובות לא מעטות על הממשלה הנוכחית בתחום הכלכלי, אבל בנושא אחד, אולי אפילו העיקרי המעיק על הציבור, היא נוחלת בינתיים כישלון צורב, בדיוק כמו קודמתה.
"ממשלת השינוי", כפי שכינו אותה קברניטיה, נפתלי בנט ויאיר לפיד, העבירה לראשונה לאחר ארבע שנים תקציב מדינה וחוק הסדרים, אישרה חוקים כלכליים חשובים, כמו תשלום דמי בידוד לעצמאים והעלאת שכר החיילים וקצבאות קשישים מקבלי הבטחת הכנסה, ומנסה לטפל בימים אלה ביוקר המחייה יחד עם תצוגת כוח מרשימה מול החברות שהעלו את מחיר הפסטה.
אולם, כל אלה כמעט מתגמדים מול כישלונה הגדול במיוחד: עליית מחירי הדירות לא רק שלא נבלמה בשנת 2021, אלא שהמחירים עלו בשיא מזה שנים - 11.3% בשנה אחת, עשרות ומאות אלפי שקלים יותר לדירה. אז מחיר המזון חשוב, אבל העלייה בדירות משמעותית הרבה יותר עבור כל אחד מאיתנו.
3 צפייה בגלריה
דירה למכירה
דירה למכירה
דירה למכירה
(צילום: ירון ברנר)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

אין את מי להאשים

אז נכון. גם הממשלה הקודמת עדיין כיהנה חמישה חודשים וחצי בשנה הקלנדרית החולפת, אולם הממשלה הנוכחית לא יכולה עוד "להפיל" את מחירי הדיור על ממשלה שלא מכהנת כאן כבר יותר משמונה חודשים, מאז ה-13 ביוני 2021.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר יאיר לפיד ורוה"מ נפתלי בנט
שר האוצר יאיר לפיד ורוה"מ נפתלי בנט
שר החוץ יאיר לפיד ורה"מ נפתלי בנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
דווקא ממשלת נתניהו האחרונה לפני ארבע מערכות הבחירות הרצופות בשנתיים האחרונות הצליחה לבלום את עליית מחירי הדירות בישראל. האמת היא שלהישג הזה היה אבא אחד - משה כחלון, שהיה יותר שר הדיור משר האוצר. בשלל תוכניותיו, חמש בסך הכל, בלם כחלון את העלייה כליל עד ששנה לפני מערכות הבחירות של 2020 הבלימה הייתה כמעט מוחלטת.
אולם, אז החלו מערכות הבחירות הרצופות, כחלון שרצה כבר לפרוש מהפוליטיקה, לאחר שהובס בבחירות ומפלגתו "כולנו" צנחה מ-10 לארבעה מנדטים, נשאר בעל כורחו כשר האוצר, וחדל להילחם במחירי הדיור. נתניהו היה עסוק בהישרדותו הפוליטית ואיש לא נקף עוד אצבע לעצור את העליות המתחדשות במחירים.
העלייה במחירי הדיור נראתה לממשלת בנט כסיבה שעלולה להוביל לאובדן מנדטים, אולם רק אחרי חודשים לא מעטים הכריזה שלישיית שר האוצר, הפנים והשיכון, ליברמן-שקד-אלקין, על תוכנית מקיפה בתחום הנדל"ן. הבעיה היא שחלק מהצעדים לא מבוצעים כלל, ופירות האחרים יבשילו רק בעוד חודשים ארוכים ואולי גם שנים. ובינתיים, מחירי הדירות רק מזנקים.
3 צפייה בגלריה
שרי הפנים, האוצר והשיכון המסתמנים: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
שרי הפנים, האוצר והשיכון המסתמנים: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
שרי הפנים, האוצר והשיכון: איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין
(צילומים: הדר יואביאן, קובי קואנקס, כנס לשכת עורכי הדין)
התוכנית הציגה סעיפים שאם ייושמו יפחיתו כנראה את ההתייקרות במחירי הדירות, וכעת קיימת הערכה שתימשך אמנם עליית המחירים, אך בקרוב הם יעלו מאוד, אך בקצב מופחת, כ-5% עד 6% בשנה, כפי שליברמן עצמו חוזה.
חלק מסעיפי התוכנית ישפיעו על התמתנות העלייה הצפויה במחירים, מעבר לעובדה שמשקיעים מיהרו לרכוש דירות בטרם העלאת מס הרכישה, שהפחיתה במעט את הכדאיות לקנות דירות להשקעה.
תוכנית הדיור הממשלתית כללה, בין השאר, מתן רשות לפיצול דירות, הגדלת התחלות הבנייה ב-280 אלף בשנים הבאות, שיביאו לגידול בהיצע, האצת הבנייה בהתחדשות עירונית, הסבת משרדים למגורים, הגדלת זכויות בנייה למגורים, עידוד בנייה בקרקע פרטית וביטול שימושים חורגים בדירות מגורים.
במקביל, בניסיון להתמודד עם מחירי תשומות הבנייה שזינקו גם הם ב-5.8% בשנה, אישרה השבוע ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק שמציעה להקטין משמעותית את הצמדת מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה, לפיה הצמדה למדד תקובע רק על חלק ממחיר הדירה - החלק שכולל את עלות הבנייה בלבד, ללא מרכיבים כמו עלות הקרקע, רווח יזמי, מיסוי ועוד, שחלים על היזם ונכנסים למחיר הדירה הסופי.
ובינתיים, כאמור, מחירי הדירות ממשיכים לעלות. לקנות דירה בישראל זאת עדיין משימה בלתי אפשרית לזוגות צעירים רבים מחד גיסא, ועסקה טובה מאוד למשקיעים מאידך גיסא.