האופציה שארצות הברית תאסור על יבוא אנרגיה רוסית, שבסופו של דבר התממשה אתמול (שלישי) כאשר הנשיא ג'ו ביידן הודיע על כך באופן רשמי, הקפיצה בשלב מסוים את מחיר חבית הברנט לכמעט 140 דולר, הגבוה ביותר מאז 2008. יש לציין כי מאז המחיר ירד והוא נסחר היום סביב ה-130 דולר.
רוסיה היא היצואנית המובילה בעולם בכל מה שקשור לנפט גולמי עם קרוב ל-7 מיליון חביות ביום, כ-7 אחוזים מההיצע העולמי. לכן האיסור של ביידן הוא חסר תקדים וצפוי לגרום למחירים, שגם ככה בשמיים, לעלות עוד יותר, מה שעלול לסכן את העולם בעוד יותר אינפלציה, אבל לא רק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
6 צפייה בגלריה
הנפט הרוסי
הנפט הרוסי
הנפט הרוסי
(צילום: AP)

מי זוכר שבקורונה לא היה ביקוש לנפט

ממשלות המערב, למעט ארה"ב, לא אסרו על יבוא אנרגיה רוסית, אך חלקן נמנעות כבר מהנפט של ולדימיר פוטין ומחפשות חלופות כדי לא להיתקע. על-פי ג'יי פי מורגן, מחיר חבית הנפט עשוי להגיע ל-185 דולר בסוף 2022 אם האיסור האמריקני יימשך והעולם יעשה חיים קשים לרוסים. יחד עם זאת, אנליסטים שנשאלו על ידי סוכנות הידיעות רויטרס מה התחזית שלהם, אמרו שהם דווקא מאמינים כי המחיר הממוצע לחבית יהיה מתחת ל-100 דולר.
השנה האחרונה בה מחיר חבית נפט חצה את רף 100 הדולרים הייתה 2014. מי זוכר שלפני שנתיים, בשיא מגפת הקורונה, הביקוש לנפט היה כל כך קטן, שחביות נפט ממערב טקסס נמכרו ללא עלות רק מכיוון שהיצרנים נאלצו להיפטר מהן.
אנליסט הסחורות, ג'ובאני סטאונובו מ-UBS, אמר כי "מלחמה ממושכת, שגורמת להפרעה נרחבת באספקת הסחורות עלולה לגרום למחיר חבית ברנט לעבור את רף 150 דולר".
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בהכרזה אתמול
(צילום: EPA)

לא רק נפט וגז

כאשר מחירי הגז הטבעי מגיעים לשיאים חדשים לאור הביקוש הגדול, העלויות צפויות להקפיץ את האינפלציה ב-7 אחוזים משני צדי האוקיינוס האטלנטי בחודשים הקרובים, ותשפיע ישירות על כוח הקנייה של משקי הבית.
כלל האצבע אומר שכל עלייה של 10 אחוזים במחיר הנפט באיחוד האירופי מקפיצה את האינפלציה ב-0.1% עד 0.2%. מאז ה-1 בינואר, מחיר הברנט עלה ב-80% באיזור האיחוד האירופי. בארה"ב, כל עלייה של 10 דולר במחיר חבית נפט, מגדילה את האינפלציה ב-0.2%.
בנוסף לכך שהיא ספקית נפט וגז מובילה בעולם, רוסיה היא גם יצואנית הדגנים והדשנים הגדולה ביותר, ומובילה גם בכל מה שקשור לייצור פלדיום, ניקל, פחם ופלדה. הרצון למחוק את הכלכלה הרוסית מהשוק העולמי בעקבות הפלישה לאוקראינה צפויה לפגוע במגוון רחב של תעשיות, ואף תוסיף לחשש בנושא הביטחון התזונתי בעולם.
6 צפייה בגלריה
גם מחירי החיטה בשמיים
גם מחירי החיטה בשמיים
גם מחירי החיטה בשמיים
(צילום: shutetrstock)

מכה לצמיחה

ההחלטה על איסור יבוא נפט רוסי תאט את ההתאוששות העולמית ממגפת הקורונה. על-פי חישובים ראשוניים של הבנק המרכזי האירופי (ECB), המלחמה עלולה לצמצם את הצמיחה של גוש האירו ב-0.4 אחוזים השנה בתרחיש האופטימי, ועד אחוז אחד במקרה הגרוע. בחודשים הקרובים קיים סיכון גבוה שלא תהיה צמיחה כלל, או שהיא תהיה מינימלית לצד אינפלציה גבוהה.
בארה"ב, הבנק המרכזי (הפד) מעריך כי כל עלייה של 10 דולרים במחירי הנפט חותכת את הצמיחה ב-0.1 אחוזים, אולם אנליסטים אחרים לא חושבים שתהיה לכך השפעה. ברוסיה הנזק צפוי להיות המשמעותי ביותר. ג'יי פי מורגן צופים שכלכלת המדינה תתכווץ ב-12.5 אחוזים נוספים לעומת מצבה הנוכחי.
6 צפייה בגלריה
ג'יי פי מורגן
ג'יי פי מורגן
ג'יי פי מורגן
(צילום: EPA)

בארה"ב מתרגשים, באירופה פחות

בפד לוקחים בשיא הרצינות את המלחמה באוקראינה, ואת השפעתה על הכלכלה האמריקנית. זאת גם אחת הסיבות שיושב הראש של הבנק המרכזי, ג'רום פאוול, הודיע כי הריבית תעלה בחודש הקרוב, למרות חוסר הוודאות, מה שיגביר את הלחץ על ציבור הלווים.
בבנק האירופי המרכזי אין כוונה כרגע להעלות את הריבית מכיוון ששוק העבודה עדיין נהנה מיכולת פנויה, ויש מעט אינפלציה (יחסית). "אף אחד לא יכול לצפות שהבנק האירופי יבצע שינויים דרסטיים ברגעים של אי ודאות גבוהה", אמר הכלכלן קרסטן בז'סקי מ-ING.
6 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
(צילום: AP)

יש תחליפים?

לאור הביקוש הרב לדלק בעקבות ההתאוששות מהקורונה, לצד העובדה שההיצע כרגע בעולם יחסית דל, קובעי המדיניות בעולם יהיו תחת לחץ להגביר את אספקת הנפט למרות הבטחותיהם לעבור לשימוש באנרגיה ירוקה.
המגעים לשחרור איראן מהסנקציות הבינלאומיות עליה בעקבות כוונות הגרעין שלה, נמצאים בשלבים מתקדמים של חתימה על הסכם, מה שעשוי לגרום לכך שניתן יהיה לייבא נפט איראני. התקווה היא שהיבוא יוריד את המחירים העולמיים. יחד עם זאת, יתכן כי ייקח זמן עד שהאיראנים יוכלו לספק את הנפט.
6 צפייה בגלריה
איראן סנקציות נפט
איראן סנקציות נפט
העולם יחזור להשתמש בנפט האיראני?
(צילום: שאטרסטוק)

מה יקרה בטווח הרחוק?

הבלוק המערבי נגד רוסיה עשוי לגרום לרוסים לנסות ולהדק עוד יותר את הברית שלהם עם סין, אבל נכון לעכשיו תשתית האנרגיה בין שתי המעצמות לא משמעותית. "למרות שרוסיה כן האיצה את שיתוף הפעולה שלה בתשתית הגז עם סין, ההתפתחויות הללו עדיין בחיתולים בהשוואה לשווקים באירופה", אמר קאהו יו, אנליסט ראשי לאיזור אסיה בחברת ייעוץ הסיכונים Verisk Maplecroft.
אנרגיה מתחדשת עשויה לקבל דחיפה בטווח הבינוני והארוך, כאשר מדינות המערב מנסות, כאמור, להיפרד מהאנרגיה הרוסית. "עלינו לקחת את הסובסידיות שאנו מקדישים כעת לגז טבעי, פחם ונפט, ולהעביר אותן לייצור אנרגיה מתחדשת", אמר וולפגנג קטר, פרופסור בבית הספר לניהול באוניברסיטת רוטרדם בהולנד. "חשוב להבטיח את האנרגיה לטווח הארוך על ידי הפחתת התלות בדלק מאובנים".