פרשיית סימילאק והפרסום המטעה ברשתות החברתיות, בו הכפישה לכאורה החברה את המתחרה בשוק המזון לתינוקות - נוטרילון של טבע, מסתיימת בקנס. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הטילה קנס בסך 5,529,600 שקל על חברת אבוט מעבוד רופאיות בע"מ, העוסקת בשיווק מותג המזון לתינוקות סימילאק, ונקס נוסף בסך 497,620 שקל על חברת אגם לידרס טק בע"מ (דה לידרס שיווק משפיענים), העוסקת בתחום הפרסום והשיווק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
למעשה, הרשות טענה כי מבחינת חומרת המעשה, העבירה זהה לשתי החברות ורצתה להטיל גם על חברת הפרסום קנס בשווי כחמיה מיליון שקל, אך בסופו של דבר הטילה קנס נמוך יותר בשל מגבלה בחוק שאוסרת לקנוס חברה ביותר מ-1% ממחזור המכירות שלה.
מדובר בפרשה שהחלה לפני כשנתיים וחצי, אז הגישה טבע, יבואנית נוטרילון, תביעה בסך 40 מיליון שקל נגד יבואנית סימילאק בטענה כי בשנת 2018 ניצלה שינוי בלוגו של התרכובת וטענה כי "הפורמולה שונתה וגורמת לתחלואת תינוקות". לפי התביעה, היבואנית שילמה בעזרת סוכנות משפיעני הרשת דה לידרס לאמהות כדי לרקום קמפיין שקרי, מבלי לגלות שה"מגיבות" הן מטעם אבוט, והכל במסווה של יצירת שיח אותנטי ברשתות.
מהחקירה עלה כי חברת אבוט שכרה את שירותיה של חברת הפרסום "דה לידרס", העוסקת בניטור ובהתערבות של שיח בקבוצות פייסבוק וקהילות רבות וסגורות המזוהות עם אמהות המשתמשות בתחליפי מזון לתינוקות. אבוט מואשמת כי עשתה שימוש בפרופילים פיקטיביים ובפוסטים פיקטיביים - הפעלת חשבונות פייסבוק פיקטיביים וגיוס אמהות שלהן ניסיון בשימוש המוצר ותפקידן להגיב בחיוב לסימילאק ובשלילה כנגד יתר מוצרי תחליפי המזון לתינוק הנמצאים בשוק.
האמהות שגויסו עשו זאת תמורת תשלום כספי או הטבות. לצורך כך, היה עליהן להשתמש במסרים שמסרה להם חברת דה לידרס ושאושרו על ידי חברת אבוט, במסגרתם הגיבו אמהות לפוסטים מזויפים כגון: "נתתי לתינוק שלי נוטרילון והא מתפתל מכאבי בטן", ואז הגיבו האמהות בתשבוחות לסימלאק.
הרשות מצאה אלפי תגובות ופוסטים פיקטיביים ומטעים שפורסמו על ידי דה לידרס בכ-100 קבוצות פייסבוק. אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי "מדובר בתיק רחב היקפים, במהלכו נחשפנו לאלפי פוסטים ותגובות פיקטיביות ומטעות. מדובר בהפרה בנסיבות מחמירות שהינה הפרה הנוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים ומדובר באמצעי שיווק פסול המהווה הטעיה. הרשות לא תאפשר לבצע הפרות חמורות כאלו כלפי הצרכנים ותפעל למיצוי הדין כנגד המפרים".
מהנתונים שנאספו במהלך החקירה עלה כי הפרסום המטעה והפיקטיבי נעשה בקבוצות בפייסבוק ובאינטרט, אשר פונות למספר רב במיוחד של צרכנים מעצם אופיין. לפיכך, מדובר בהפרה בנסיבות מחמירות על פי סעיף 22ד לחוק הגנת הצרכן.
מחברת אבוט נמסר בתגובה: "אבוט לא מסכימה עם החלטה והגישה ערעור. אבוט מחויבת לתקשר בצורה אתית ואחראית לגבי מוצריה ופעלה בהתאם לחוק".