בצל המחסור החמור בתחליפי חלב בארה"ב, המפעל של יצרנית סימילאק, שנסגר בשל חשד לזיהום והוביל למחסור חמור במזון לתינוקות, נפתח מחדש. חברת אבוט, שמייצרת סימילאק ותחליפי חלב נוספים, הודיעה אתמול (שבת) על חידוש פעילות המפעל.
החברה קיבלה אור ירוק ממינהל המזון והתרופות האמריקני לפתוח את המפעל לאחר שעמדה ב"דרישות הראשוניות" של ההסכמות שנקבעו בינה לבין ה-FDA. החברה הודיעה כי תחדש קודם כל ייצור פורמולה לילדים שמתקשים לעכל מוצרים אחרים, וכי המוצרים הראשונים צפויים לצאת לשוק עוד כשבועיים, בסביבות 20 ביוני.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
החוסר בסימילאק בחנויות המזון בארה"ב
החוסר בסימילאק בחנויות המזון בארה"ב
החוסר בסימילאק בחנויות המזון בארה"ב
(צילום: EPA)
"אנחנו מבינים את הצורך הדחוף במוצרים שלנו, והכי חשוב לנו לשווק נוסחה איכותית ובטוחה למשפחות ברחבי אמריקה", נמסר מאבוט בהצהרה. "נחדש את הייצור מהר ככל שנוכל, תוך עמידה בכל הדרישות".
המחסור בתחליפי חלב לתינוקות בארה"ב נמשך מאז תחילת משבר הקורונה, והחל בשל השיבושים בשרשראות האספקה שנגרמו בעקבות המגפה. אולם המצב הוחמר בפברואר, לאחר שאבוט, יצרנית פורמולות התינוקות הגדולה ביותר בארה"ב, ביצעה ריקול לחלק מהמוצרים, בצל דיווחים כי תינוקות שצרכו תחליפי חלב שיוצרו במפעל במישיגן - אושפזו עם זיהומים קטלניים בבתי החולים. שניים מהתינוקות מתו.
בעקבות כך ערך ה-FDA בדיקה במפעל - שבה התגלו ליקויים חמורים בכל הנוגע לתנאים הסניטריים בו, וכן עדויות לזיהום חיידקי. אבוט נדרשה לסגור את המפעל באופן מיידי, על אף שבחברה הכחישו כי התחליף מתוצרתה הוא שגרם לאשפוז התינוקות.
2 צפייה בגלריה
המפעל של אבוט במישיגן
המפעל של אבוט במישיגן
המפעל של אבוט במישיגן
(צילום: AFP)
הפרשה שטלטלה את ארצות הברית בחודשים האחרונים חשפה שוק בעייתי, והובילה רבים לטעון שהעובדה שממשלת ארצות הברית מאפשרת למספר קטן מאוד של חברות לייצר פורמולות לתינוקות, כך שברגע שמפעל אחד נסגר נוצר חוסר עצום - בעייתית במיוחד.
בסך הכל ארבע חברות גדולות שולטות ב-90 אחוזים מאספקת הפורמולות בארה"ב: אבוט, מיד ג'ונסון, גרבר ופריגו. מתוך הארבע, שלוש (אבוט, מיד ג'ונסון וגרבר) מחזיקות בחוזים עם הממשלה לסבסוד הפורמולות למשפחות שנמצאות בתוכנית מיוחדת לתזונה משלימה לבעלות הכנסה נמוכה. המשפחות מקבלות שוברים או כרטיס מגנטי לקניית פורמולה, כך שהם יכולות לרכוש רק מהחברות הללו. הנתון המשמעותי הוא שכמחצית מסך הפורמולות שנרכשות בארה"ב הן ע"י אותן משפחות שנמצאות בתוכנית.
"ה-FDA ממשיך לפעול כדי להבטיח חידוש בטוח של ייצור תחליפי חלב לתינוקות במפעל של אבוט במישיגן", נמסר בהצהרה על חידוש פעילות המפעל. "אנחנו מקווים כי חידוש הייצור יפתור את המחסור בתחליפי חלב לתינוקות בעתיד הקרוב".