מחיר המקררים והמזגנים עלול לזנק מיד לאחר החגים. הסיבה: עלייה של מאות אחוזים בדמי המיחזור ב-1 באוקטובר, שעליה החליט המשרד להגנת הסביבה. יבואני מוצרי החשמל מבקרים בחריפות את ההתייקרות, בטענה שהיא נכפית עליהם למרות שלא חל כל שינוי באופן המיחזור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בעלייה משקלים בודדים לכמה עשרות שקלים, תלוי במוצר, עבור מיחזור מוצרי חשמל בתאגידים העסקיים מאי ואקומיוניטי. בתחום מוצרי החשמל יש תחרות מחירים עזה, אך מספיק שגורם אחד יעלה מחירים כדי שהאחרים יישרו קו.
1 צפייה בגלריה
המחירים יעלו אחרי החגים? אילוסטרציה
המחירים יעלו אחרי החגים? אילוסטרציה
המחירים יעלו אחרי החגים? אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בחברת טורנדו אמרו ל-ynet כי "שלחו לנו עליית מחיר של 40%. הנושא נמצא בדיונים מול החברה לביצוע מטעם הגנת הסביבה".
לדברי צביקה גיור, מבעלי חברת ניופאן, "כאזרח וגם כיבואן, אני תומך בשיפור המיחזור. אבל מה לעשות שבשביל זה צריך להקים מפעל מיחזור למקררים ולמזגנים, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. אני מבין שיש יזמים שמעוניינים להקים מפעל כזה, אבל בכל מקרה זה ייקח לפחות שנה וחצי. אז איזו סיבה יש להעלות את דמי המיחזור במאות אחוזים כבר עכשיו? הרי ברור שעליית המחיר הזאת תגולגל לצרכן. לא ייתכן שייאלצו אותנו להעלות מחיר בתקופה של משבר כלכלי ואי ודאות נוראית ובמיוחד כשאין לעליית המחיר כל הצדקה".
קובי בלסיאנו, מנהל התפעול של חברת ראלקו, אמר כי "עדיין לא נסגרו סטנדרטי המיחזור ואין גוף בישראל שיכול למחזר בהתאם לסטנדרטים שהמשרד מעוניין בהם והקמת התשתיות למיחזור כזה, תיקח עוד מספר שנים. לכן, אין שום סיבה שמחירי מוצרי החשמל יעלו לצרכן כבר היום כשאין מאחורי זה כלום והכסף הולך לאבדון".
ביוני האחרון החליט שר האוצר, ישראל כץ, להוציא צו קבוע המעניק פטור ממכס ומסי קנייה על יבוא של מגוון מוצרים ובראשם על יבוא של מוצרי החשמל - במטרה למנוע עליית מחירים לצרכן. קודם לכן היה צו זמני שהוציא שר האוצר הקודם משה כחלון, והיה אמור לפקוע ביוני 2020. אילו שר האוצר לא היה מחליט על מתן צו קבוע, מחירם של כלל מוצרי החשמל היה עולה בעשרות אחוזים.
בלסיאנו טוען כי "בממשלה מדברים רבות על הפחתת רגולציה אבל בשטח הרגולציה רק הולכת ומכבידה ויש לכך מחיר. ביד ימין שר האוצר מנע את עליית מחיר מוצרי החשמל, וביד שמאל הפקידים של המשרד להגנת הסביבה מעלים את המחיר של אותם מוצרים. כמו תמיד, מי שמשלם את המחיר הוא הצרכן הישראלי. אז יש קורונה, ויש משבר כלכלי ויש מאות אלפי מובטלים. אבל את מי זה באמת מעניין?".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "מדובר בתוספת מקסימלית של כמה עשרות בודדות של שקלים לכל מקרר שימכר בפועל, והיצרנים והיבואנים יכולים לבחור בין העמסת כל דמי הטיפול על מחיר המוצר הבודד לצרכן, או לספוג את חלקו.
"החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, קובע הסדרים לעניין טיפול סביבתי, בין היתר, באמצעות הטלת אחריות מורחבת על יצרנים ויבואנים של ציוד חשמלי ואלקטרוני ושל סוללות ומצברים לביצוע מיחזור מוכר של פסולת ציוד וסוללות בהתאם ליעדים הקבועים בחוק.
"דמי הטיפול מוטלים לצורך מילוי חובותיהם החוקיות של היבואנים: מימון תשתית נאותה לקליטת הפסולת וטיפול נאות בפסולת שאחראים לה היבואנים לפי חוק, תוך מניעת זיהומים לסביבה ומניעת סיכונים לציבור; הסברה נאותה לציבור לגבי הסכנה מהפסולת שנוצרת מהמוצרים המיובאים והסברה לגבי הפרדת הפסולת המיובאת מפסולת אחרת. מדובר בטיפול נאות בפסולת המכילה גזים ומתכות מסוכנות.
"מאז כניסת חוק פסולת אלקטרונית לתוקף, עקב הפעלת לחצים של יבואני מוצרי החשמל והאלקטרוניקה, מחירי דמי הטיפול נשארו נמוכים. רמת הטיפול אינה עומדת בסטנדרט ראוי וכך לדוגמא, גזי הקירור של המזגנים והמקררים נפלטים לאוויר במקום להאסף לשימוש חוזר.
"מועד העלאת דמי הטיפול היה צריך להתרחש באחד ביולי, אך המשרד להגנת הסביבה החליט לדחות את המועד, עד בחינת משמעויות משבר הקורונה. משום שאנו נאלצים להתמודד עם שגרת קורונה ארוכת טווח, לא ניתן לדחות עוד את מועד העלאת דמי הטיפול. על כן, המשרד להגנת הסביבה ימשיך ויפעל באופן ענייני ומקצועי, במטרה להגן על הציבור והסביבה".