ברקע הדיווחים על מקרים קשים של הידרדרות במצב הבריאותי לאחר עישון של סיגריה אלקטרונית, אשר חלקם אף נגמרו במוות, ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ה') את הצו שמטיל מס קנייה על נוזל לסיגריות אלקטרוניות ועל סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות. מדובר בצו שפרסם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפברואר האחרון, אשר תקף מרגע החתימה כהוראת שעה לשנתיים, אולם מבלי אישורה של הוועדה היה מבוטל תוקפו לאלתר. במקביל, צפוי לקום צוות במשרד האוצר ובמשרד הבריאות שייבחן את השלכות המיסוי בנושא וצעדים נוספים בתחום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
יחד עם זאת, יצוין כי מדובר בצו שמטיל מס מופחת של 145% בתוספת 4.64 שקלים למ"ל (אך לא פחות מ-8.9 שקל למ"ל), לאחר שזה ירד משמעותית משיעור של 270% בתקופת שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, ולאחר שבראשית הדרך התכוון משרד האוצר להעלות את המס בשיעור בשיעור אף גבוה הרבה יותר של 370%.
1 צפייה בגלריה
התמונה של סיגריות ג'ול
התמונה של סיגריות ג'ול
סיגריה אלקטרונית
(צילום: Shutterstock)
בראשית הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי "לא הייתי מביא את זה היום כי אנחנו בליבת דיוני התקציב, אבל אם לא נאשר היום את הצו - הוא יבוטל ולא יהיה מס בכלל. שר האוצר אמר שיקים צוות שיבחן את הנושא ובמידת הצורך יביא תיקון ונדון בו כאן. אני מציע שנאשר היום את הצו, נעקוב ונדאג שהנושא יגיע לכאן שוב בתוך חודשים ספורים".
עומר רחמים, יועץ לשר האוצר, אמר כי "שר האוצר במדיניותו לא אוהב הבניית התנהגות באמצעות מיסים, אך בוודאי שאת האמירה הזאת צריך לאזן ולבחון את הדברים באופן פרטני. מדובר במוצר יחסית חדש, אנחנו עדיין לא לגמרי מבינים מה הוא עושה ואנחנו אחרי מקרה קשה שאירע לאחרונה, ועוד מקרה השבוע. לאחר התייעצות עם גורמי מקצוע במשרד הבריאות ושר הבריאות הוחלט שיוקם צוות משותף עם משרד הבריאות שייבחן את הסוגיה. אם הצוות יכריע שצריך להעלות את המס - נחזור לכאן ונעשה זאת. אף אחד לא רוצה להיות במצב שהמס לא קיים בכלל, אז זה מה שנכון לעשות כרגע".
ד"ר שרון אלרואי פרייס ממשרד הבריאות הוסיפה: "אנחנו מקימים צוות לאומי לנושא הזה, כי זה צו השעה. מדובר בבעיה מורכבת שנוגעת לתחומים רבים בהם בריאות, חינוך ועוד. אלה הילדים של כולנו ולכולנו יש מחויבות לבריאות שלהם. אם לא נעבוד ביחד לא נצליח לפטור את זה". אלרואי פרייס ציינה בנוסף בדיון כי 37 מדינות כבר אסרו את השימוש בסיגריות אלקטרוניות.
מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה: "הכוונה טובה, אך זו רק חצי הדרך. יש להשוות מיידית את המיסוי של ה'ווייפ' לסיגריות טבק רגילות ולהתקדם בזריזות לאיסור מוחלט של ייבוא סיגריות אלקטרוניות ונרגילות חד-פעמיות, לרבות כאלו בטעמים ובריחות שמערפלים את הסכנה. המיסוי משפיע ישירות על שיעורי העישון בקרב ילדים ובני נוער ואוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. מדובר באסטרטגיה ידועה ומוכחת להפחתת השימוש".
עוד מדגישים באגודה למלחמה בסרטן, כי "מחקרים מדעיים מצאו קשר בין סיגריות אלקטרוניות לתסמינים ותופעות כמו שיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב ופגיעה במערכת הנשימה והריאות הנקראת מחלת המאיידים (EVALI). בנוסף, מחקרים חדשים כבר מצאו שינויים גנטיים הקשורים לגידולים סרטניים בחלל הפה, באיזור הריאות ובשלפוחית השתן".