אלפי בעלי עסקים שקיבלו מענקים בעת משבר הקורונה ניסו להונות את המדינה? מחקירות של רשות המיסים עולה כי חלק מאותם עסקים שטענו כי נגרמו להם הפסדים גדולים בשל המשבר, לא רק שלא הפסידו כספים, אלא שמחזוריהם היו דווקא גבוהים בשנת הקורונה הראשונה, בהשוואה למצב עסקיהם בשנה שקדמה לקורונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לממון ול-ynet נודע כי בעקבות בדיקת דרישות המענקים ומצב אותם עסקים, התברר כי כ-2.5 מיליארד שקל, על פי ההערכות הראשונות, שולמו לעסקים שמחזוריהם עלו - ולא פחתו - בתקופת הקורונה. כולם יידרשו עתה להחזיר את מלוא המענקים שקיבלו, עם הצמדה למדד, והחל בינואר הקרוב יתכן שיידרשו לשלם גם ריבית על המענקים שקיבלו שלא כדין. במקרים חמורים במיוחד יתקיים נגד בעלי אותם עסקים הליך פלילי.
3 צפייה בגלריה
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים. לא כל מי שקיבל מענק באמת נפגע?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יודגש כי אין מדובר במי שמחזוריהם ירדו במידה פחותה מהנדרש, אלא במי שרווחיהם מהעסקים דווקא עלו בשנת הקורונה והם דרשו למעשה בדיווחים כוזבים מענקים.
חוקרים ברשות המיסים אומנם לא כינו את דרישות המענקים כמעשי מרמה, אולם גורם בכיר ציין כי "מדובר בדיווחים לא נכונים, שנעשו במודעות מלאה שלא מגיעים לאותם בעלי עסקים שום מענקים. נבדוק כל מקרה לגופו ונקבל בקרוב החלטות".
בסך הכל שילמה המדינה, באמצעות רשות המיסים, עקב משבר הקורונה, 40 מיליארד שקל כמענקים למאות אלפי בעלי עסקים ועצמאים, רובם בהתאם לחוק וכמגיע לאותם עסקים.

"תתחשבנו איתם בשנה הבאה"

רשות המיסים שילמה את המענקים החל בתחילת הקיץ של שנת 2020 ועד לסוף חודש יוני 2021, במסגרת מדיניות הממשלה הקודמת לפיה יש להאיץ את הסיוע הכלכלי ורק בדיעבד לבחון את הזכאות, עקב מצבם הקשה של מאות אלפי עצמאים ברחבי הארץ.
כאשר טענו כבר אז ברשות המיסים כי חלק מהעסקים מקבלי המענקים כנראה לא זכאים להם, ניתנה הוראה על ידי ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, ושר האוצר לשעבר, ישראל כץ, גם בתמיכת האופוזיציה בשל המצב הכלכלי הקשה, לא לדרוש בעת שיא המשבר להחזיר מענקים שנחשד כי ניתנו למי שלא הגיעו להם מענקים או שקיבלו כאלה בסכומים מעבר למה שמגיע להם. "תתחשבנו איתם בשנה הבאה", אמרו בממשלה וכאמור גם באופוזיציה תמכו בגישה המתחשבת הזאת.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו ישיבת ממשלה
ראש הממשלה לשעבר נתניהו ושר האוצר לשעבר כץ.
(צילום: AFP)
גורמים ברשות המיסים ציינו בהתייחסות לדיווחי הכזב של אלפי בעלי עסקים, כי "נתנו אמון מלא בעסקים. שילמנו להם את המענקים במהירות המרבית, על סמך הצהרתם המפורשת, לפיה הם עומדים בתנאי הזכאות למענק והייתה להם ירידה במחזורים בשיעורים הנדרשים בחוק".
יצויין, כי לצורך הזכאות לקבלת מענק "סיוע סוציאלי" לעצמאים נדרשה ירידה של 40% לפחות במחזור הפעילות בתקופת הכאות ביחס לחודשים המקבילים בשנת 2019. לצורך זכאות לקבלת "מענק הוצאות" נדרשה ירידה במחזור של 25% או 40% (שהשתנה לפי תקופת המענק וחומרת מצב העסקים בארץ עקב הסגרים) ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2019.

כ-30 אלף עסקים כבר דיווחו שקיבלו "מענק ביתר"

מבדיקת ממון ו-ynet עולה כי עד סוף השבוע האחרון, כ-30 אלף עסקים אישרו בפני רשות המיסים כי קיבלו "מענק ביתר", דהיינו שהמענק שקיבלו היה גבוה מהמגיע להם.
בסך הכל מדובר בהודאות על מענקים ביתר בסכום כולל של 720 מיליון שקל עד כה, מתוכם שולמו עד השבוע האחרון כבר חצי מיליארד שקל בחזרה על ידי 25 אלף בעלי עסקים, ששילמו במלואו את החוב שנוצר בגין המענקים או ביצעו הסדר תשלומים נוח, כפי שאישרה המדינה.
ברשות מבקשים להדגיש, כי רוב המאשרים כי קיבלו מענקים ביתר לא הונו כלל את רשות המיסים, אלא דיווחו על מצב אמיתי לדעתם, אולם בחישובים הסופיים התברר כי קיבלו מענקים גבוהים מהמגיע.
המצב הזה נוצר, בשל חוק מענקי הקורונה, בעיקר משום שהחישובים לפיו היו לפי כל חודשיים (שני חודשים רצופים) בכל פעם לחשוב המענק, ולא לשנת המס כולה. למשל, עסק שמחזורו ירד בחודשים ספטמבר-אוקטובר, בעת הסגר השני, אך לא הפסיד בחודשים נובמבר-דצמבר, וקיבל מענק גם לחודשים הללו, יצטרך להחזיר כעת את המענק החלקי שקיבל ביתר.

רשות המיסים: "במקרים החמורים נשקול גם חקירה פלילית"

ברשות המיסים אמרו עוד כי "ההערכה ביחס להיקף המענקים ששולמו ביתר עומדת על כמה מיליארדים, כאשר כמחצית הסכום ששולם ביתר שולם למעשה לעוסקים שהייתה להם בתקופת הזכאות למענק עליית מחזורים ולא ירידה בהם לעומת שנת 2019".
3 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
"במקרים חמורים נשקול חקירה פלילית". מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
(צילום: דוברות לשכת עורכי הדין)
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, אמר כי "בחודשים האחרונים הנגישה הרשות לעסקים באתר האינטרנט שלה את הנתונים של המענקים ששולמו להם ובכלל זה העמידה כתנאי את ירידת המחזורים. הרשות אפשרה לעסקים שקיבלו מענקים ביתר להחזיר, בהודאה מטעמם, ללא צורך בחקירות ובדרישות שלנו, את כספי המענקים באמצעות האתר, או בהסדר תשלומים נוח במשרדי השומה".
עוד הדגיש יעקב, כי "בכוונת הרשות לפנות בקרוב, באופן יזום, לאותם עסקים שטרם הסדירו את חובם וככל שיידרש, במקרים החמורים, לנקוט גם בצעדי אכיפה, כפי שהיא נוהגת באכיפת דיני המס".
בתשובה לשאלה האם ייפתחו תיקים פליליים לבעלי העסקים שדיווחו נתונים שהם "אי-אמת", השיב מנהל רשות המיסים: "כל מקרה יישקל לגופו ובמקרים החמורים נשקול גם חקירה פלילית".