הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה לאחרונה על מספר יזמים שזכו במענקים בסך של כ-140 מיליון שקל לביצוע התחדשות עירונית. מדובר על 60 מיליון שקל המיועדים לפרויקטים בעיר לוד ו-80 מיליון שקל המיועדים לפרויקטים בשכונת קריית משה ברחובות. המענקים מיועדים להשלמת תקציב הפרויקט כך שיהיה כלכלי ליישום וביצוע. מדובר במהלך שהחלה הרשות הממשלתית לבצע גם בפריפריה על קו השבר הסורי אפריקאי וגם במקומות בהם נדרש מיגון כמו העיר אשקלון.
בלוד מדובר על תוכניות אותן קידמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשיתוף העירייה והמינהלת המקומית להתחדשות עירונית. מדובר בתכנית רחבת היקף, שמציעה בנייה של 3,650 יחידות דיור במקום 982 יחידות דיור קיימות. המתחמים שזכו למענק כוללים 136 יחידות דיור קיימות שייהרסו ובמקומן יוקמו 450 יחידות דיור חדשות. התכניות חילקו את השכונה למתחמי משנה, המאפשרים לכל קבוצת דיירים להתארגן ולבחור יזמים שונים בהליך תחרותי. החברות שזכו בקול הקורא בלוד הן שיכון ובינוי ואאורה.
ברחובות מדובר במתחמים הכוללים 144 יחידות דיור קיימות שייהרסו ובמקומן יוקמו 390 יחידות דיור חדשות. החברה שזכתה במענק ברחובות היא חברת מטרופוליס.
2 צפייה בגלריה
הריסת הבניינים במקום שבו מבוצע פרויקט "קרדן ברמת־גן"
הריסת הבניינים במקום שבו מבוצע פרויקט "קרדן ברמת־גן"
הריסת בניינים בפרויקט פינוי בינוי
(צילום: איציק חנוכה)
ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית מזכירים כי בדצמבר 2022 תקצבה הרשות באמצעות קול קורא דומה, עשרה מתחמים בשכונה בתקציב של 210 מיליון שקל. "כתוצאה מזכיית היזמים במענקי הרשות, ובהינתן מספר מתחמים בשכונה שיש כדאיות כלכלית לביצועם גם בהעדר מענק, כמחצית השכונה יכולה כעת לצאת לשלב הביצוע של תהליך ההתחדשות העירונית, שבסופו ייבנו כ-10,000 יחידות דיור על-פי התכנית המוצעת. המתחמים שלא זכו במכרזים האחרונים יוכלו לגשת למכרזים נוספים, אשר בכוונת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לפרסם בהמשך, עד שיתאפשר ביצועה של השכונה כולה", כך נמסר.

"ישפיע באופן דרמטי על איכות החיים"

יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון: "קידום ההתחדשות העירונית משמעו מתן פתרון למשבר הדיור ושיפור איכות החיים והביטחון של תושבי הארץ. תושבי השכונות יקבלו בתים חדשים, באיכות חיים מודרנית, וגם תתאפשר צמיחתה של אוכלוסיית השכונות, במענה לביקוש הדירות בערים אלו. בימים אלו חשיבותה של ההתחדשות העירונית רק מתחדדת".
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "המענקים עליהם הודענו היום ליזמים הזוכים, יאפשרו כעת את התקדמות פרויקטים אלה משלב התכנון, לבניה ואכלוס. מדובר על מיזמים גדולים, בהיקף של שכונה שלמה, שחידושם ישפיע באופן דרמטי על איכות חייהם של אלפי תושבים שסבלו מתנאי דיור נחותים ואף קשים. אנו מממשיכים בקידומה של מדיניות ברורה לפיה גם מקומות שאינם כלכליים בראיית כוחות השוק, ונדרשים לסיוע ממשלתי כתנאי הכרחי לחידושם, יזכו לסיוע זה ולא יישארו מאחור. מדיניות זו מאפשרת לנו כיום לקדם את מימושם של מתחמים רבים בערים כדוגמת אשקלון, אילת, קריית שמונה, חצור הגלילית, צפת, טבריה, בית שאן ועוד, ערים אשר לא היו על מפת ההתחדשות העירונית לאורך שנים רבות, וישנו את פניהן בשנים הקרובות."

פתח תקווה: 736 דירות חדשות במקום 213 ישנות

במקביל לתוכניות בלוד וברחובות, גם בפתח תקווה נרשמה התקדמות בתחום ההתחדשות העירונית. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז, בראשות עו"ד מיכה גידרון, החליטה להפקיד תוכנית במתחם שלום צלח בעיר. התוכנית מתייחסת לשטח כולל של כ-26 דונם וממוקמת בחלקה הצפוני של שכונת עמישב בפתח תקווה.
התוכנית מציעה בינוי של 736 יחידות דיור חדשות ב-4 מבני מגורים בני 6-32 קומות. עוד על פי התכנון המוצע, המבנים הפונים אל הרחובות שלום צלח והרב עובדיה יכללו חזית מסחרית, ומבנה מגורים נוסף יכלול מספר קומות של שטח ציבורי עבור מוסדות חינוך, תרבות ושירותים ציבוריים שכונתיים אחרים. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-220 יוקצו לטובת דירות קטנות עד 65 מ"ר וכ-51 יוקצו לטובת דירות קטנות עד 75 מ"ר.
2 צפייה בגלריה
הדמית מתחם שלום צלח בפתח תקווה התחדשות עירונית
הדמית מתחם שלום צלח בפתח תקווה התחדשות עירונית
הדמית מתחם שלום צלח בפתח תקווה התחדשות עירונית
(הדמיה: אלדד לב)
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה כ-3,500 מ"ר עבור שטחי מסחר שישולבו במבני המגורים כחזית מסחרית, כ-9,000 מ"ר עבור מבני ציבור וכ-8.5 דונם שטח ציבורי פתוח. התוכנית הוכנה בהתאם למסמך המדיניות להתחדשות עירונית לשכונת עמישב, מכוחו מקודמות מספר תכניות נוספות. כיום מצויים במתחם 213 יחידות דיור ב-8 מבני מגורים בני 3-4 קומות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. התכנית תוכננה על ידי משרד זית אלדד אדריכלים והוגשה על ידי הוועדה המקומית פתח תקווה וקבוצת חג'ג' אסתר אברהם התחדשות עירונית עמישב בע"מ.
מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון, טלילה הראל: "מדובר בתוכנית להתחדשות עירונית שהינה חלק מתוכניות להתחדשות עירונית המקודמות בשכונת עמישב בהתאם למסמך המדיניות שהוכן לשכונה. התוכנית מציעה תכנון עכשווי הכולל עירוב שימושים ופיתוח מרחב ציבורי לרווחת התושבים".
תמיר אמר, מנכ"ל קבוצת חג'ג' מסר: "ההחלטה הזאת תואמת את התוכניות שלנו להצמיח ולהרחיב משמעותית את ההתחדשות העירונית בקבוצה גם לערים נוספות מחוץ לתל-אביב, ושמה דגש על החשיבות לתחום זה בקבוצת חג'ג' ייזום נדל"ן". אלעד חג'ג', מנכ"ל התחדשות עירונית בקבוצה מסר: "מדובר בצעד משמעותי מאוד עבורנו, והוא המשך ישיר לפרוייקטים האחרים באזור המרכז".