יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, פנה היום (ג') לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת התחבורה מרב מיכאלי בשם כל חברות התעופה הישראליות בבקשה להזרים במהירות כספים להצלת ענף התעופה בישראל. "חשוב שענף התעופה שמהווה נכס אסטרטגי לאומי יקבל תמיכה ישירה מהמדינה. הזרמת כספים מיידית לשיקום חברות התעופה נדרשת ונחוצה כדי להציל אלפי מקומות עבודה", כתב. ברקע הדברים נמצאת הבקשה של חברת אל על לסיוע כספי מיידי נוסף מהממשלה לנוכח המשך המשבר בתעופה בעקבות הגל הנוכחי של הקורונה. מהאוצר נמסר בתגובה כי החשב הכללי בודק את הפנייה.

נזכיר, כי לאחרונה פנתה אל על לאוצר בבקשה לאשר לה דחייה של ההנפקה בסך 105 מיליון דולר אותה התחייבה לבצע בימים אלה במסגרת הסיוע שקיבלה בסך 210 מיליון דולר מהמדינה, שניתנו לה כהקדמת תשלומים עבור שכרם של אנשי הביטחון במטוסים ל-20 השנים הבאות. במסגרת ההנפקה היה אמור בעליה החדשים של אל על, קני רוזנברג, להזרים לחברה 45 מיליון דולר.
1 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הקורונה וההגבלות החדשות על הנוסעים הישראלים שיבשו לחלוטין את התחזיות של חברות התעופה ואל על לגבי ההתאוששות הצפויה במיוחד בחודשי הקיץ. בעבר ניטש ויכוח בין ראשי אל על לבין האוצר והבנקים לגבי ההלוואה שהיו אמורים הבנקים לתת לאל על בערבות מדינה. טענת הבנקים הייתה כי תחזיותיה של אל על לגבי התאוששות הענף ב-2021 ו-2022 ורודות מידי, בו זמן שארגון התעופה העולמי דיבר על שנת 2024 כשנת התאוששות. הבנקים שהתבססו על התחזית הפסימית, דרשו פרמיה גבוהה יותר על הלוואה ולבסוף היא לא ניתנה.
בר-דוד ציין בנוסף במכתבו כי "ההסתדרות הייתה זו שהתגייסה להוביל את הצלת הענף ואת שיקומו מנזקי המשבר, דרך הסכמי הבראה והתייעלות חסרי תקדים, תוך הירתמות כלכלית משמעותית. ההסתדרות העבירה לאל על 10 מיליון שקל לפיצויי פיטורים מוגדלים עבור עובדים שנדרשו לסיים את העסקתם, ועוד 5 מיליון שקל כדי לסייע לחברת ארקיע לשרוד את המשבר".
יו"ר ההסתדרות הוסיף כי "התרומה הכספית של ההסתדרות לשיקום הענף נמשכת גם היום. ההסתדרות נכנסה מתחת לאלונקה והסדירה באופן זמני סיוע כלכלי למאות עובדים בחברות אל על וארקיע, שעדיין שוהים בחל"ת, בסך 666 שקל לעובד מדי חודש. הנחיתי גם את ראשי האיגודים המקצועיים ואת כל הוועדים בארץ להתגייס להצלת ענפי התיירות והתעופה, תוך קיום כל הנופשים והסמינרים המקצועיים של העובדים רק בישראל, ומתן עדיפות לחברות תעופה ישראליות".
בר-דוד ציין כי "ההסתדרות תמשיך לפעול בכל החזיתות כדי לעזור לענף התעופה ולמנוע את קריסתו, אך אנו לא יכולים להחליף את מקומה של המדינה".