הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי בארצות הברית) מתכוון לעשות כל מה שנדרש על מנת להילחם באינפלציה, "גם אם זה אומר להעלות עוד יותר את הריבית", כך אמר בשבת בכיר בפד, כריסטופר וולר.
"אם הנתונים שיגיעו יהיו כפי שאני חושב, אתמוך בהעלאת ריבית דומה לזו האחרונה כבר בחודש יולי", אמר וולר בכנס כלכלי בדאלאס. "הפד מרוכז כולו בשיקום יציבות המחירים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
נשיא הבנק המרכזי, ג'רום פאוול. מסתמנת העלאת ריבית חדה נוספת ביולי
(AP)
הזינוק האדיר באינפלציה בארה"ב, שכבר הגיעה ל-8.6%, גרם לרובם המוחלט של הבכירים בבנק המרכזי לתמוך בהעלאת הריבית בשבוע שעבר ב-0.75% (לטווח של 1.75%-1.5%), הגבוהה ביותר מאז 1994. הכוונה של מקבלי ההחלטות בפד היא להגיע לריבית של 3.4% בחצי השנה הקרובה, כלומר העלאת ריבית של כמעט 2% בתקופה המדוברת. רק לפני שנה הרוב חשבו ששיעור הריבית יישאר דווקא קרוב לאפס עד סוף 2023, כפי שהיה לפני האינפלציה.
בכיר אחר בפד, רפאל בוסטיק, אמר ביום שישי כי המטרה היא להוריד את מדד המחירים (האינפלציה) ל-2%, מספר שנראה דמיוני בשלב זה. גם וולר אמר דברים דומים: "זה הדבר החשוב ביותר שממנו אני מודאג", והוסיף כי העלאת ריבית בשיעורים גבוהים במהירות נחוצה כדי להאט את הביקוש ולבלום את האינפלציה.
וולר לא התכחש לכך שההחלטות של הפד יובילו ככל הנראה לעלייה באבטלה בארה"ב, אך אמר: "המטרה שלנו היא רק להאט את הכלכלה. החששות הגוברים שהעלאות הריבית יגרמו למיתון הן קצת מוגזמות".
בניסיון נוסף להרגיע, אמר וולר: "יש גבול לכמה מהר אנחנו יכולים להניע דברים. השווקים יחטפו 'התקף לב' אם נעלה את הריבית בנקודה שלמה בפעם אחת".
2 צפייה בגלריה
אינפלציה אמריקה
אינפלציה אמריקה
"בירה זולה יותר מדלק". האינפלציה בארה"ב
(Erik S. Lesser)

מה המשמעות של העלאת ריבית?

העלאות ריבית גורמות בקביעות לתוצאה אחת: ניתן להשקיע כספים בנכסים נזילים ללא סיכון בריבית גבוהה מאשר בעבר, וכאשר הבורסות מזדעזעות - למכור לשם כך מניות. מעגל הקסמים הוא ברור: ירידות השערים מתגברות, הריבית עולה עוד, הבריחה משוק המניות נמשכת וחוזר חלילה.
ובינתיים הסכנה הגדולה שממשלות ונגידי בנקים כבר החלו מתריעים מפניה בכל רחבי העולם, היא סטגפלציה. זה המצב הכלכלי החמור ביותר, שפוגע בעיקר בעניים ביותר: היווצרות של מיתון, שמצוי כבר בפתח, שמביא לפיטורי עובדים ולגידול באבטלה - ובה בשעה מחירי המוצרים והשירותים ממשיכים להתייקר.
בימים כתיקונם, קיטון בצריכה היה עוצר את עליות המחירים. אולם, המשך המלחמה באוקראינה, לצד המשך הזינוק במחירי חומרי הגלם - בדגש על הנפט - כמו גם בעיות התובלה הימית והאווירית גם יחד והאיום במשבר ייצור עולמי, מונעים את עצירת האינפלציה.
זה שמעלים ריבית באוסטרליה או בישראל, לא מוזיל את מחירי הפלדה והחיטה, כאשר הביקוש עולה בשיעור ניכר על ההיצע. העלאת ריבית גם לא מקצרת את זמן ייצור המכוניות, שכעת אספקתן היא לעיתים יותר מחצי שנה לאחר ההזמנה על ידי הרוכש.