רשות המיסים תיאלץ להחזיר לאלפי גמלאים יותר מ-100 מיליון שקל. כך נקבע בפסק דין של בית המשפט המחוזי מרכז שאישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד רשות המיסים, שבה נטען כי גבתה במשך שמונה שנים מיסים בניגוד לחוק מקצבאות פטורות ממס ששולמו לגמלאים. הגמלאים יקבלו את הכספים שנגבו מהם שלא כדין כבר בתקופה הקרובה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במהלך הדיונים בתביעה שהגיש גמלאי מקבל קצבה בשם שבתאי שבתי, באמצעות עו"ד עדי ליבוביץ, הודתה רשות המיסים בגביית מס שלא כדין בשגגה מקצבאות שהיו פטורות ממס שאותן קיבלו גמלאים החל בשנת המס 2012 ועד שנת המס 2019.
1 צפייה בגלריה
רשות המיסים
רשות המיסים
רשות המיסים
(ארכיון)
מדובר בגביית מס בלתי חוקית שנגדה את תיקון 190 לפקודת מס הכנסה שהרחיב את הטבות המס בעת משיכת כספים מחיסכון לקצבה על ידי מי שהגיעו לגיל פרישה. במקרים שבעניינם הוגשה התביעה הייצוגית כלל לא ניתנה ההטבה המובטחת ונגבה מס שהיה אמור להיות בפטור מהקצבה.
הגבייה שלא כדין של מיסים מגמלאים שהיו פטורים מהם התגלתה בעקבות תביעה ייצוגית שאותה הגיש שבתאי, לאחר שקופות גמל ומעסיקים משלמי קצבאות למי שפרשו מעבודתם בגיל פרישה לא העניקו את הפטור ממס המגיע להם עבור קצבה מזכה. זאת, כאשר הגמלאי לא הגיש אישור מפקיד השומה, אף שכלל לא נדרש אישור כזה בהתאם לחוק.
שופט בית המשפט המחוזי בלוד, אבי גורמן, קבע בפסק הדין כי הכנסה שקובע המחוקק כי היא פטורה ממס אין למסות כלל. השופט קבע, כי לא היה מקום להציב בעת מימוש הפטור חסמים שאין בהם צורך ואין בהם הצדקה.
השופט מתח ביקורת חריפה על רשות המיסים וקבע כי "במדינה שערכיה יהודיים ודמוקרטיים, ראוי לנהוג בזהירות יתרה שעה שעסקינן בהכנסה פטורה ממס של פלח אוכלוסייה שאינו בשיא כוחו התעסוקתי ולוודא שלא שוללים ממנו פטור ממס שקבע המחוקק ביחס להכנסה שמקורה מיגיע כפיו בשנות עבודתו".
בית המשפט גם הורה לרשות המיסים לשלם לתובע 100 אלף שקל עבור התביעה הייצוגית ולשלם לעו"ד ליבוביץ שכר טרחה של מיליון שקל.
בעקבות התביעה הורתה רשות המיסים להעניק את הפטור לפי סעיף 190 ללא צורך בהצגת אישור מראש מפקיד השומה, שכלל לא דרוש בהתאם לחוק.
ברשות המיסים אמרו בתגובה כי "לצד הביקורת, בית המשפט מציין לטובה את העובדה שרשות המיסים לא המתינה עד לתום ההליך ופרסמה הנחיות חדשות למשלמי הקצבאות כתוצאה, מניח השופט גורמן כי מאז שנת 2020 גמלאים רבים יותר נהנים מהפטור שקבע המחוקק.
"כמו כן, במסגרת ההסדר הרשות תפנה לכ-10,000 גמלאים במכתבים בהם היא מודיעה על ההתכנות להחזר מס תוך מתן הסבר מפורט על הפעולות הנדרשות. בנוסף, יוכלו אותם גמלאים לקבל סיוע גם בלשכות ההדרכה שמפעילה הרשות".