מיתון באופק? משבר הקורונה גרם להשבתה כמעט מוחלטת של ענף המלונאות בישראל, ובעקבות זאת הודיעו בעלי המלונות, בהם רשתות פתאל וישרוטל, כי מ-1 באפריל הם מקפיאים תשלומים והתקשרויות עם מאות ספקים במשק.
אודי קריגר, בעלי מלונות הבוטיק רוטשילד 71 (32 חדרים) בתל אביב וניאה (74 חדרים) בשבי ציון, מסביר איך השבתה של מלון אחד משפיעה על עסקים רבים במעגל השני: "מלון רוטשילד נסגר מכיוון שרוב האורחים הם תיירים שביטלו. 20 העובדים שלנו נשלחו לחל"ת. אבל גם כשהמלון מושבת ולאחר שהפסקתי התקשרויות עם ספקים, עלות המלון לחודש היא 100 אלף שקל, מדובר בתשלומים קבועים שלא ניתן להפסיקם: ארנונה, ביטוח, שכ"ד, תשלומים על ציוד שנרכש, והחזרי הלוואות לבנקים.
3 צפייה בגלריה
מלון רוטשילד 71
מלון רוטשילד 71
מלון רוטשילד 71
(צילום: יח"צ)
"הודעתי לספקים מרגע סגירת המלון ביום שישי האחרון כי כל ההתקשרויות והתשלומים מבוטלים. אנחנו מלון קטן אבל מדובר בעשרות ספקים. יש ספקים שהודעתי להם על ביטול השירות ויש כאלה שביקשנו מהם דחיית תשלומים. יש ספקים שהעדיפו להמשיך לתת את השירות למרות שהפסקנו תשלומים מתוך סולידריות".
באילו ספקים מדובר? קריגר מפרט: "חברה פרטית שמספקת תוכן לטלוויזיה בחדרים, חברה שמספקת מוזיקת רקע במלון, מינויים לעיתונים ומגזינים, ספק פרחים, ספקי מפיצי ריח, מכבסה, ספק מוצרי פינוק למקלחת, שירותי פרסום, ספק ארוחות בוקר לאורחי המלון (מסעדת קנטינה), שירות משוב לשביעות רצון הלקוח, שירותי תחזוקה למיזוג אוויר למעלית, ספק חומרי ניקיון, ספקי משקאות ואלכוהול להפי האוור, רו"ח שהקפאנו לו את התשלום ושירותי תוכנות וניקיון.
"מה שנשאר אלו תשלומים שלא ניתן להפסיקם ותקציב שימור עובדים. אם אשלח עובדים שאני רוצה לשמר לחל"ת, אני צורך לדאוג שיהיו להם יכולות קיום כדי שבחלוף המשבר מובטח לי שיחזרו לעבוד. לא ידוע כמה כסף הם יקבלו בחל"ת ומתי, כשבינתיים הם צריכים לשלם שכ"ד ומחיה, אז אתן להם מקדמות.
3 צפייה בגלריה
אודי קריגר
אודי קריגר
אודי קריגר
(צילום: גיל נחושתן)
"אני אופטימי שאחרי פסח נראה ירידה בתחלואה והמשק יתחיל להתניע. את ניאה לא סגרנו, הוא פועל בצורה מצומצמת. המלון מבוסס על תיירות מקומית ונמצא במקום מבודד על הים, כך שאני מאמין שאנשים ירצו לנפוש תחת הקפדה מחמירה מצידנו על הוראות משרד הבריאות. יש לנו חצר ענקית עם שש יחידות נפרדות ובריכה פרטית צמודה, שמאפשרות בידוד, ואנחנו מציעים הוזלות. יש במלון מתחמים שמאפשרים לשמור על לא יותר מ-10 איש במקום אחד. אנחנו מנסים להחזיק את המקום בשביל העובדים, אבל אני לא יודע עוד כמה חודשים אוכל להמשיך עם זה".