בשר טרי ללא מכס: שר האוצר אביגדור ליברמן, ביטל את המכס על בשר טרי מיובא. מדובר במכה נוספת ליצרניות המקומיות תנובה ודבאח, שמוכרות בשר טרי במחירים גבוהים יחסית לייבוא שכבר קיים בארץ מפולין, ארה"ב וארגנטינה, כשלעיתים נטען שאיכות הבשר המקומי גבוהה יותר ולו רק כיוון שאינו מגיע ארצה בתנאים של קירור ארוך טווח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המכס על יבוא בשר טרי היה בשיעור של 12% ובתוספת של 13 שקל לכל ק"ג.
כבר היום יש יבוא של בשר טרי לישראל במסגרת מכסות פטורות ממכס, רק שבמכרזים האלה לקבלת המכסות זוכים תמיד יבואני הענק ובראשם נטו ושופרסל-נטו. כעת גם יבואנים קטנים יוכלו לייבא בשר ללא מכס.
1 צפייה בגלריה
מימין - הבשר הזול. משמאל - הבשר היקר. סניף מרום נווה
מימין - הבשר הזול. משמאל - הבשר היקר. סניף מרום נווה
גם יבואנים קטנים יוכלו לייבא בשר ללא מכס
(צילום: מירב קריסטל)
יחד עם זאת במסגרת המכסות הקיימות, היבואנים מתחייבים למכור בשר טרי טחון במחיר נמוך ונקוב מראש לצרכן: 32-28 שקל לק"ג.
המהלך הזה בעצם פוגע ביתרון של אלו שזכו במכרז האחרון וגם לכאורה בזכות החוזית שלהם. המכרז כעת בטל מעיקרו ונראה שהם יוכלו למכור בשר טחון במחיר השוק החופשי שהוא קרוב לוודאי גבוה יותר.
השנה, גם חלק מהרשתות שלא זכו במכרז מכרו לעיתים בשר טחון טרי במחירים שבין 27-30 שקל לק"ג. מדובר בהפחתת מחירים משמעותית באחד ממוצרי הבשר הבסיסיים במטבח הישראלי שנמכר קודם לכן ב-55-45 שקל לק"ג.
ולמה ללא פיקוח המדינה הבשר הטחון עלול להתייקר? גם כי כך נוהג השוק בזמן האחרון: הוא נוטה להעלות מחירים וגם כי יש עליית מחירים עולמית בבשר.
מחירו של בשר בקר בבורסת הסחורות העולמית עלה בארבע השנים האחרונות, ממאי 2018 עד מאי 2022, ב-40%.
לכנסת יש 30 יום להצביע על ביטול הצו. מעכשיו היבואנים יכולים למכור בכל מחיר שהם ירצו. החובה שלהם מבוטלת. אם הכנסת תבטל את הצו, הם יחזרו להיות מחויבים לכל תנאי המכסה.