בזמן שמדינות נקיות מקורונה כבר מפרסמות חבילות מפתות לחופשות בקיץ הקרוב, מסתמן שחלק ממה שנחסוך על הטיסה נשלם על ביטוח הנסיעות לחו"ל. בחודשים האחרונים הפסיקו החברות לשווק ביטוח זה וכן ביטוחי ביטול נסיעות, אך החברות נערכות לחזור לתחום, כשהפניקס למשל תתחיל לבטח שוב בספטמבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עם זאת, פוליסות ביטוחי הבריאות צפויות לעבור שינוי מהותי, והמחירים שלהן צפויים לזנק ברוב היעדים פי שלושה עד פי שישה ביחס להיום. הסיבה: השוק נאלץ להתאים את הפוליסות למצב חדש שבו לא יהיה ניתן להטיס מבוטחים חזרה לקבלת טיפול רפואי בארץ, אלא הם ייאלצו לקבל טיפול במדינת היעד.
3 צפייה בגלריה
מטוס של החברה האמריקנית  Sun Country Airlines
מטוס של החברה האמריקנית  Sun Country Airlines
המחירים של פוליסות ביטוחי הבריאות צפויים לזנק. מטוס של החברה האמריקנית Sun Country Airlines
(צילום: שאטר סטוק)
"בעולם הקורונה אין הטסות. אי-אפשר להעלות חולה קורונה פעיל על מטוס, ובתי החולים לא ישחררו חולה כזה מאשפוז", אומר אלון קצף, נשיא קבוצת דיווידשילד ופספורטכארד. "בארה"ב יש לנו חולים שנמצאים בטיפול נמרץ כבר 60 ימים, בעלות של 13 אלף דולר ליום. זה וירוס שמי שמגיע למצב קשה בגללו נמצא חודשים בהנשמה, ותג מחיר של חולה קורונה מגיע למיליון שקל. אלו עלויות שלא הכרנו".
מעבר לתמחור החדש בהיבט הבריאותי, הקורונה מביאה למצבים נוספים שגם להם יש לדאוג לכיסוי. כך, למשל, במדינות שונות החלו לבצע בדיקות טרום העלייה למטוס. "כך נוהגים בסין, בטייוואן ובאוסטריה, וזה יגיע לכל המדינות", אומר קצף. "במקרה כזה אדם ללא סימפטומים שטייל בחו"ל יכול להגיע לשדה התעופה, ושם יגלו לו שהוא חולה והוא לא יכול לעלות על הטיסה. במקרה כזה הוא עלול להישאר בחו"ל לתקופה של אפילו חודשיים נוספים עד שיהיה נקי. זה כיסוי חדש שהחברות נדרשות להוסיף. אדם יוכל לקנות גם כיסוי למצב שבו יצטרך להאריך את שהותו בחו"ל, גם ללא צורך בטיפול רפואי בבית חולים".
3 צפייה בגלריה
אלון קצף מנכל ו בעלים קבוצת Davidshield
אלון קצף מנכל ו בעלים קבוצת Davidshield
אלון קצף, נשיא קבוצת דיווידשילד ופספורטכארד
(צילום: אוראל כהן)
סיכון נוסף הוא במקרה שמדינות מודיעות מעכשיו לעכשיו על סגר במקרה של התפרצות מחודשת. "זה קורה בסינגפור ובצ'ילה, אמש הודיעו בארה"ב שהם לא מקבלים יותר טיסות מברזיל, ותייר שמטייל במדינה כזו עלול למצוא את עצמו בלי יכולת לחזור הביתה", מציין קצף.
גם היציאה מישראל מסתבכת במקרה שאדם מגיע לשדה ובבדיקה מתגלה שהוא חולה. במקרה כזה פוליסת ביטול הנסיעה הקיימת היום לא מכסה אותו ברוב המקרים, מאחר שהפוליסה הסטנדרטית מכסה ביטול נסיעות של עד 12 שעות לפני הטיסה. גם בפוליסה זו יהיה צורך לעשות שינויים ולהתאים אותה לעולם הנסיעות בתקופת הקורונה.

תעריף משתנה

גם שיטת התמחור צפויה להשתנות מהיסוד. לא תהיה טבלת תעריפים קבועה, ולכל מדינה יהיה תעריף אחר. התעריף יתעדכן סמוך למועד היציאה לחו"ל, לפי מצב המגפה באותה המדינה, ואת הביטוח יצטרכו הנוסעים לרכוש בסמוך למועד הטיסה.
התעריף החדש יתבסס על פרמטרים כמו מצב המגפה באותה מדינה, וגם אם היא מקבלת לתחומה תיירים ממדינות מסוכנות. "ביטוח למדינה כמו קפריסין, שהיא מדינה 'ירוקה' במפת הקורונה, לכאורה יהיה ללא שינוי. אבל אם קפריסין תקבל תיירים ממדינות כמו ברזיל וארה"ב, הנוסעים יישבו על חוף הים מתוך הנחה שהם בטוחים, כשהסיכון מגיע למעשה מהתיירים האחרים", מסביר קצף. "במצב כזה המשמעת מתרופפת. זה יותר גרוע מאשר אם הנוסע ייסע ללונדון ויקפיד על ריחוק ומסכות".
כמה זה יעלה?
לדברי קצף, במדינות "אדומות" כמו ארה"ב, אנגליה וקנדה, התעריפים ינועו בין30 ל-50 דולר ליום. במדינות אחרות כמו גרמניה התעריף יהיה 20 דולר ליום, ובמדינות כמו אוסטרליה ויוון, שם המגפה בדעיכה, מדובר על דולרים בודדים, בהנחה שהן לא יקבלו לתחומן תיירים ממדינות "אדומות".