חברת מטרופולין וההסתדרות הודיעו היום (א') על הסכם חדש לנהגי החברה, שבמסגרתו נהגים שיצטרפו לחברה ייקלטו עם שנות הוותק שצברו אצל המעסיק הקודם. למהלך התקדימי משמעויות סוציאליות של שכר בסיס גבוה יותר בהתאם למספר שנות הוותק ושימור ימי החופשה וההבראה השנתיים שנובעים מהוותק. במסגרת ההסכם, גם נהגים שכבר מועסקים במטרופולין יוכלו לנצל את שנות הוותק שצברו אצל מעסיקם הקודם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מטרופולין היא כאמור החברה הראשונה שחתמה על הסכם המעגן את זכויותיהם של הנהגים. מדובר במהלך חשוב - בייחוד בתחום התחבורה הציבורית, שמופעל באמצעות מכרזים אזוריים, עליהם מתמודדות חברות אשר קולטות ומפטרות נהגים בהתאם לתוצאות המכרז.
2 צפייה בגלריה
נהגים שיצטרפו למטרופולין ייקלטו עם שנות הוותק שצברו אצל המעסיק הקודם
נהגים שיצטרפו למטרופולין ייקלטו עם שנות הוותק שצברו אצל המעסיק הקודם
נהגים שיצטרפו למטרופולין ייקלטו עם שנות הוותק שצברו אצל המעסיק הקודם
(צילום: shutterstock)
על עדויות הנהגים שמאבדים בתוך יממה את זכויותיהם הסוציאליות דווח ב-ynet. כשהפעלת התחבורה הציבורית בבית שמש עברה מסופרבוס לנתיב אקספרס, סיפר אז הנהג מאג'ד מברוק, בעל ותק של תשע שנות עבודה בחברת סופרבוס, כי "הוותק שלי יהיה עכשיו אפס". מברוק ציין כי "אין לנו הסכם קיבוצי, אין לנו ועד ואנחנו נקלטים כעובדים חדשים. זה דבר שאני חושב עליו מההודעה על החלפת הזיכיון ואני מאוד מוטרד. אנחנו לא יודעים את מי יפטרו, את מי ישאירו ומה יהיו הזכויות שלנו".
גם רונן יוסף, שעבד כנהג אוטובוס בבית שמש במשך שנתיים, מוטרד. לדבריו, "בסופו של דבר, אנחנו עושים את אותה עבודה עם חולצה אחרת ובגלל זה אין לנו זכויות, אין לנו גב, וכל מה שהשגנו עד עכשיו הולך לפח".
2 צפייה בגלריה
הפגנת נהגי אגד בנתניה
הפגנת נהגי אגד בנתניה
הפגנת נהגי אגד בנתניה על תנאי המכרז החדש בקווי התחבורה הציבורית בעיר
(צילום: כוח לעובדים)

"תיקון עוול ארוך שנים"

מטרופולין, אחת מהחברות הפרטיות בתחבורה הציבורית (בנוסף לחברות הוותיקות והגדולות ביותר - אגד ודן), מעסיקה 1,600 נהגים ונהגות, ופועלת בשרון, בנגב ובגוש דן. ההסכם נחתם מול ההסתדרות, שהיא הארגון היציג של הנהגים בחברה.
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "זה תיקון של עוול ארוך שנים בענף. הודות להבנות עם מטרופולין, מהחברות ההוגנות ביותר בתחום, הצלחנו סוף סוף לשנות את פני הענף. כעת, יש כבוד אמיתי לנהג, יש כבוד גם לוותק. אנחנו נמשיך להיטיב את תנאיהם ואת זכויותיהם של העובדים בתחבורה הציבורית כדי לאפשר לענף הזה להמשיך לצמוח".
יו"ר מטרופולין, ערן כץ: "נהגות ונהגי התחבורה הציבורית מחזיקים על כתפיהם את כל התחבורה הציבורית במדינת ישראל, ומספקים שירות יומיומי לציבור בתנאים מורכבים ביותר. לא ייתכן שעובדות ועובדים מסורים אלו ייאלצו להיות במצב של חוסר ודאות לגבי הביטחון התעסוקתי שלהם".