הדולר עולה: השער היציג נקבע היום (שלישי) על 3.30 שקלים. במהלך המסחר הרציף חצה הדולר את השער ואף הגיע בשעות לפני הצהריים ל-3.31 שקלים, אולם לאחר מכן ירד שערו אף עד ל-3.29 שקלים ועלה מחדש בתום יום המסחר. שער האירו נקבע על 3.9699 שקלים, לאחר שכבר התקרב במסחר לרף השער של ארבעה שקלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המסחר במטבע חוץ נרגע בשבוע האחרון, בעקבות ימי המסחר הסוערים בשוק המט"ח בימים הראשונים לאחר הודעתו הדרמטית של בנק ישראל כי ירכוש בשנת 2021 סכום של 30 מיליארד דולר בשוק המט"ח, לאחר שבשנת 2020 רכש הבנק המרכזי 21 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר ושקל
(צילום: shutterstock)
ההערכות במשק הישראלי היו שהודעת בנק ישראל תגרום לשער הדולר לעלות לסביבות שערים של 3.35 עד 3.40 שקלים במהלך החודש, ובהדרגה שער הדולר אכן מתקדם לכיוון הזה.
בסקירה מיוחדת של אחד הבנקים הגדולים והמשפיעים באירופה, הדויטשה בנק הגרמני, נאמר בשבוע שעבר כי "במהלך טקטי מצד בנק ישראל הוא הודיע על שינוי במדיניות ההתערבות שלו בשוק המט"ח, על מנת למגר את ההשפעות השליליות של התחזקות מטבע השקל על סקטור הייצוא הישראלי. אנו רואים את שינוי המדיניות כמשמעותי וחושבים כי פוזיציה של לונג דולר אל מול השקל נכונה ומחזיקים בשער של 3.40 שקלים לדולר".
גם בבתי ההשקעות ובבנקים העריכו ששער הדולר ימשיך לטפס, לאחר שזינק ביממה שלאחר הודעת בנק ישראל משער השפל מזה 25 שנים, 3.113 שקלים, לשער של 3.231 שקלים. במסחר הרציף השער התקרב כבר בשבוע האחרון ל-3.30 שקלים לזמן קצר, אך שב וירד לסביבות שער של 3.28 שקלים.
2 צפייה בגלריה
הודיעה על תוכנית רכישת מט"ח ב-30 מיליארד דולר
הודיעה על תוכנית רכישת מט"ח ב-30 מיליארד דולר
הודיעה על תוכנית רכישת מט"ח ב-30 מיליארד דולר
(צילום: Gettyimages)
כדי לנסות ולהרגיע את שוק מטבע החוץ ולעצור את צניחת שער הדולר לשפל חדש בהמשך השנה, הודיע בנק ישראל לפני קרוב לשבועיים כי ירכוש בשנת 2021 סכום של 30 מיליארד דולר. עם הרכישות הללו יעלו יתרות בנק ישראל לסכום חסר תקדים של למעלה מ-200 מיליארד דולר, לעומת 173 מיליארד דולר שהיו היתרות בסוף שנת 2020.
בבנק ישראל הסבירו, כי ההודעה מראש על היקף הרכישות מיועדת לספק לשוק ודאות לגבי מחויבות הבנק להתמודדות עם הייסוף החד שחל לאחרונה, ובכך לתמוך בהמשך התמודדות המשק עם ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה.