בעקבות מקרה ההונאה שקרה לדורון צמח מקיבוץ בארי, בנק ישראל הוציא הודעה שמבהירה כי מומלץ לחסום כרטיסי אשראי ולהקפיא חשבונות בנק למי שנרצח, נפגע או נחטף לעזה. לפי חברות האשראי, בינתיים אירעו שני מקרים של שימוש לרעה באשראי. "זאת לא תופעה רחבה, תחסמו ליתר ביטחון", אמרו לנו.
לחברות יש גם מסננים ויכולת לנטר עסקאות במקומות שונים, ולחסום מיידית עסקאות חשודות שנערכות בעזה. הבעיה היא בעסקאות שנערכות בכרטיסי האשראי הגנובים - באתרים מעבר לים, לכן החברות מבקשות מהמשפחות להתקשר ולחסום את הכרטיסים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
ג'בליה
ג'בליה
ההריסות בעזה. המחבלים משתמשים באשראי משם
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
מהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל מסרו בהודעה לעיתונות כי "בעקבות האירוע הבטחוני אנו עדים למקרים שבהם נעשה שימוש לרעה בכרטיסי אשראי ופרטי חשבון בנק. האירוע מטופל מתחילתו ע"י גורמי המקצוע בבנק ישראל, לרבות צוות מיוחד בפיקוח על הבנקים, בשיתוף גורמי הממשלה והביטחון הרלוונטיים. הטיפול באירוע מבוצע בצורה הבאה:
1. כאשר ידוע היכן מנוהל החשבון או כרטיס האשראי של הנפגע – מבוצעות פניות ע"י בני משפחה לבנק ולחברת כרטיסי האשראי הספציפית על מנת להקפיא את הפעילות בחשבון. הפיקוח על הבנקים הנחה את הגופים המפוקחים לפעול במצב כזה להקפאת חשבון, תוך הפעלת ניהול סיכונים נדרש וקיום תהליך זיהוי מהיר ומותאם למצב.
2. כאשר לא ידוע היכן מנוהלת פעילות פיננסית של מי שנפגע – הפיקוח על הבנקים הקים צוות מיוחד לטיפול במצבים אלו. הציבור מתבקש לפנות במידת הצורך למוקד הפניות של הפיקוח בטלפון 9086* ו-02-6552680.
"בהתאם לחוק שירותי תשלום, כאשר נעשה שימוש לרעה באמצעי תשלום בידי גורמים עוינים לגניבת כספי אזרחים, כספם של הלקוחות מובטח ויוחזר.
"הפיקוח על הבנקים, הבנקים המסחריים וחברות כרטיסי האשראי מבצעים ניטור שוטף ומעקב אחר האירוע וקוראים לציבור לפנות לקבלת מענה וסיוע בנושאים אלו במידת הצורך, בין אם מול הגוף הפיננסי שבו מתנהל החשבון, ובין אם מול מוקד הפניות המיוחד של הפיקוח על הבנקים בטלפון 9086* ו-02-6552680. הפיקוח על הבנקים קורא למי שעולה אצלו החשש כי יתכן שיבוצע שימוש לרעה בכרטיס האשראי להודיע לגופים הפיננסיים כדי שיקפיאו פעילותם ולא יגרמו נזקים כספיים".