המשטרה עצרה חשודים בזיוף מטבעות: כחודש וחצי לאחר שפורסם כי אלפי שטרות מזוייפים של 200 שקל נתפסו בעת הפקדתם בבנקים, נעצרו היום 4 חשודים בגין זיוף מאות מטבעות של 5 שקלים ו-10 שקלים על ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית בלהב 433.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי החשד, בעלים של בית מלאכה באשדוד הסב, ביחד עם עוד 3 חשודים, את בית המלאכה שלו למעבדה לזיוף מטבעות כסף ישראלי, מתוך מטרה להפיק רווחים כלכליים באמצעות הפצת המטבעות לשוק החופשי.
1 צפייה בגלריה
זיוף מטבעות
זיוף מטבעות
המטבעות המזויפים שנתפסו
( צילום: דוברות המשטרה)
בנוסף לחשדות, מחקירת המשטרה עלה כי הפעילות הפלילית בוצעה דרך חשבונות בנק של אחד החשודים, שביצע לכאורה עבירות של הלבנת הון בהיקפים של למעלה מ-5 מיליון שקל.
עם הפיכת החקירה לגלויה, פשטו החוקרים, ביחד עם שוטרים ונציגי מחלקת המטבע בבנק ישראל על בית המלאכה, ותפסו עשרות מטבעות של 5 ו-10 שקלים בתפזורת, חומרי גלם, גלופות ומכונות חדישות אשר שימשו, ככל הנראה, לזיוף המטבעות. במהלך הפשיטה, נעצרו על ידי השוטרים שני חשודים שעסקו באותה העת בייצור המטבעות ואף בחיפוש בבתיהם של חלק מהחשודים נתפסו מטבעות מזויפים.
בתום חקירתם של ארבעת החשודים בגין הנפקת מטבע מזויף, קשירת קשר לפשע, מתקין או מחזיק מכשיר לזיוף מטבעות, קבלת דבר במרמה, וכן עבירות מס והלבנת הון, הם הובאו לדיון בבקשה להארכת מעצרם בבית משפט השלום בראשון לציון, שהחליט להאריך את מעצרם של שלושה חשודים עד ל-9.12.21 וחשוד נוסף עד ל-8.12.21.
בבנק ישראל אמרו כי "המבצע המוצלח, שמסייע רבות למלחמה בתופעת זיוף המטבע, מצביע על חשיבות שיתוף הפעולה ההדוק של הבנק עם משטרת ישראל. בנק ישראל ומרכזי המזומנים במערכת הבנקאית בודקים כל שטר ומטבע המופקדים במערכת הבנקאית, עוקבים ומנתחים את זיופי המטבע הנתפסים במערכת הבנקאית. אנו קוראים שוב לציבור לבדוק את סימני הביטחון המופיעים על השטרות אותם הוא מקבל ואשר מידע לגביהם נמצא באתר האינטרנט של בנק ישראל".

שטרות מזוייפים של 200 שקל

לאחרונה הופצו ברחבי הארץ שטרות כסף מזוייפים, בעיקר בערך של 200 שקל. לפי הערכות, מדובר באלפי שטרות שנמצאים כיום בשוק המטבע בישראל. ברוב המקרים הזיוף אינו מתוחכם, אולם רבים נופלים בפח ורק בעת הפקדת השטרות בבנקים מתגלה להם כי רומו.
בשל כך, יצאו אנשי בנק ישראל לשוק מחנה יהודה בירושלים, כחלק ממבצע הדרכות לבעלי עסקים, והדריכו את הסוחרים ובעלי הדוכנים בזיהוי סימני ביטחון בשטרות. גורמים המעורים בגילוי זיוף השטרות ציינו כי לרוב הזיוף ברמה לא גבוהה, אולם סוחרים בשוק או נהגי מוניות מתקשים בלחץ העבודה לזהות אותם כמזויפים.
מי שנתקל בשטרות כאלה מתבקש להודיע על כך לבנק ישראל ולמשטרה. יצוין כי שטר מזויף לא מוחלף בשטר אמיתי ולכן חלק ממקבלי השטרות ממשיכים לשלם בהם.
שטר מזויף של 200 שקל, שהציג סוחר בשוק ל-ynet לאחרונה, נראה אמיתי לכל דבר אולם ניתן לזהות את הזיוף בהחזקתו מול האור: אין בשטר פס כסף ואין סימני מים עם דמות רקע.