אל על בדרך להלאמה: דירקטוריון אל על החליט אחר הצהריים (ב') לאמץ את מתווה ההצלה של משרד האוצר, שלפיו החברה תקבל הלוואה בסך 250 מיליון דולר בערבות מדינה של 75%, יחד עם הנפקת מניות של החברה בגובה 150 מיליון דולר לציבור הרחב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדיווח לבורסה עדכנה אל על, כי "דירקטוריון החברה החליט לבחור במתווה שעניינו קבלת הלוואה בנקאית בסך של 250 מיליון דולר המגובה במרביתה בערבות המדינה, וכן ביצוע של הנפקת מניות לציבור בהיקף של 150 מיליון דולר, לפיו המדינה תתחייב לרכוש את המניות שלא יירכשו על ידי הציבור לפי השער הממוצע בחודש מאי 2020 וזאת עד להיקף האמור".
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונהמטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
בנוסף נכתב בדיווח, כי "יישום המתווה שנבחר, טעון התקשרות בהסכם מימון, יישום הסדרים בין המדינה והגורם המממן וכן תנאים נוספים, הכוללים, בין השאר, חתימה על הסכמים קיבוציים עם העובדים אשר ישקפו התייעלות נדרשת וכן אישור הממשלה וועדת הכספים של הכנסת. כמו כן, לצורך ביצוע ההנפקה האמורה נדרש אישור אסיפת בעלי המניות של החברה להגדלת הון המניות הרשום שלה וכן פרסום תשקיף הנפקה על ידי החברה אשר החברה מעריכה כי יהיה מבוסס על הדו"חות הכספיים של החברה לרבעון השני לשנת 2020".
בדיווח נאמר עוד, כי ההחלטה התקבלה לאחר "בחינה של מכלול השיקולים והנסיבות הרלוונטיים ביחס לשני מתווי הסיוע שהיו על הפרק. יצוין, כי אין ודאות כי הפעולות והתנאים הנדרשים לצורך יישומו המלא של המתווה, אכן יושלמו".
כאמור, על פי המתווה, המדינה תתחייב לרכוש את המניות שהציבור לא ירכוש, דבר שיאפשר את השתלטות המדינה על החברה ואת הלאמתה אם תחזיק המדינה 61% ממניותיה. המתווה שבחר הדירקטוריון יצמצם במידה ניכרת את שליטתן של חברת כנפיים ושל משפחת בורוביץ' בחברת התעופה הישראלית.
גורם שנכח בישיבה אמר כי ההחלטה התקבלה לאחר דיונים רבים שקיים הדירקטוריון במהלך השבועות האחרונים יחד עם יועצים מקצועיים, וכי הדבר שראו חברי הדירקטוריון לנגד עיניהם הוא אך ורק את טובת החברה. נציגי חברת כנפיים, בעלת השליטה באל על, תמכו גם הם במתווה האוצר. בימים הקרובים תמנה המדינה, שמחזיקה מניית זהב באל על, נאמן לחברה במטרה למצוא לה משקיע חיצוני.
הדירקטוריון דן גם במתווה נוסף - שלא אושר: קבלת הלוואה בגובה 400 מיליון דולר מבנק דיסקונט בערבות מדינה של 82.5%, יחד עם בטוחות שיעמידו בעלי השליטה בחברה בכפוף להסכמת בעלי המניות ובעלי איגרות החוב בחברת כנפיים השולטת באל על. המתווה כלל בנוסף הזרמת הון של 150 מיליון שקלים, שתגיע בחלקה מהבעלים ובחלקה מהציבור באמצעות איגרות חוב. המתווה היה אמור לשמר את מערכת יחסי הכוחות בין חברת התעופה לבין חברת כנפיים ומשפחת בורוביץ' השולטות בה.
שרת התחבורה, מירי רגב, אמרה בתגובה כי "הערב נעשה הצעד הראשון בדרך להשיב את אל על למסלול המראה. אני מאמינה באל על. אין ספק שאנחנו מחוייבים שחברת אל על תוכל להשתקם ולחזור לפעילות מלאה. נפעל כדי לסייע לחברה בתקופת הביניים ככל שיידרש במטרה לשמור על העצמאות התעופתית של ישראל".
מוועד הטייסים נמסר בתגובה: "אנו מברכים על ההחלטה האמיצה שקיבל הדירקטוריון, אשר קיבל את ההחלטה המצופה ממנו. כפי שאמרנו עם תחילת המשבר, הפתרון להצלת החברה חייב להיות מבוסס על התחייבות של בעלי מניות אשר יזרימו את ההון הדרוש להפעלת החברה. זאת מתוך הבנה כי הפתרון נועד למנוע זריקה של כסף טוב אחרי כסף רע".
פרסום ראשוני: 17:27 , 06.07.20